زنجان - ایرنا - رئیس پلیس راه های روستایی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: میزان وقوع تصادفات رانندگی در جاده های روستایی این استان افزایش پیدا كرده است.

سرهنگ عابدین حیدری، روز چهارشنبه در بازدید از ایرنای مركز زنجان افزود: زیرسازی راه های ارتباط روستایی، مناسب و اصولی نیست و این نقص در واقع عامل بالا بودن میزان تصادفات رانندگی در این مسیرها شده است.
وی با بیان اینكه متاسفانه در داخل روستاها نیز شاهد تصادفات منجر به جرح و فوت هستیم، اظهار داشت: امسال در حوادث رانندگی اتفاق افتاده در مسیرهای روستایی، 30 درصد موتورسیكلت ها مقصر بودند كه این ناشی از توجه نكردن موتورسواران به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.
حیدری تصریح كرد: برخی رانندگان هیچ فرقی میان رانندگی در آزاد راه ها با جاده های ترانزیت و روستایی قائل نیستند و در واقع به صورت دیمی و بی مهابا رانندگی می كنند كه این بسیار حادثه آفرین برای خود، سرنشینان و دیگر رانندگان و مسافران است.
رئیس پلیس راه های ارتباط روستایی فرماندهی انتظامی استان زنجان، گفت: پلیس راه به منظور كاهش تصادفات رانندگی در مسیرهای ارتباطی، مجبور به اعمال قانون است اما برخی ها رفتار قانونی پلیس را برنتافته و معترض می شوند.
حیدری، رفع نقاط حادثه خیز را در كاهش وقوع تصادفات رانندگی در مسیرهای ارتباطی برون شهری لازم دانست و افزود: اصلاح نقاط حادثه خیز، نیازمند اعتبار است كه متاسفانه سازمان های مربوطه در جذب اعتبارات برای استاندارد سازی مسیرهای ارتباطی، جدی نیستند.
وی با بیان اینكه فشارها بر دوش پلیس برای پائین آوردن میزان تصادفات و سوانح رانندگی جاده ای بیشتر شده است تصریح كرد: كاهش حوادث جاده ای نیاز به تجهیزات كافی و ایجاد پاركینگ ها و مجتمع های رفاهی بین راهی است چراكه رانندگان با استراحت در این مكان ها می توانند با هوشیاری و دقت بیشتری رانندگی كنند.
حیدری، افزود: طی 10 سال به ویژه چهار سال اخیر شاهد كاهش میزان وقوع تصادفات رانندگی در سطح جاده های درون و برون شهر بودیم اما امسال میزان حوادث رانندگی منجر به جرح و فوت بیشتر شده است و حضور فیزیكی پلیس نیز دیگر جوابگو نیست و بهتر است كارهای فرهنگی بیشتری صورت گیرد.
پلیس راه های روستایی فرماندهی انتظامی استان زنجان، گفت: 60 درصد تصادفات رانندگی این استان در آزادراه زنجان - تبریز و زنجان - قزوین و قریب 70 درصد تصادفات نیز به علت توجه نكردن رانندگان به جلو كه اغلب نیز ناشی از خستگی و خواب آلودگی، اتفاق می افتد.
حیدری با بیان اینكه در نهادینه تر كردن فرهنگ رانندگی باید همه سازمان های ذیربط پای كار باشند، افزود: لازم است رانندگان برای پیشگیری از حوادث از هر 2 ساعت رانندگی، حدود 15 دقیقه ساعت استراحت كنند اما متاسفانه اكثر آنان به این توصیه مهم و تعیین كننده توجه نمی كنند.
این مقام مسئول گفت: هر تصادف رانندگی ناشی از یك تخلف است و پلیس نیز برای جلوگیری از این تخلفات مجبور به اعمال قانون بوده اما برای این كار نیاز به حمایت مردم از رفتار قانونی پلیس است تا بتواند با قدرت بیشتری به وظیفه خطیر خود عمل كند.
حیدری افزود: مردم باید از اعمال قانون پلیس خوشحال باشند تا پلیس بتواند میزان مرگ و میرها در سطح جاده های درون و برون شهری را كاهش دهد.
وی با بیان اینكه در نزدیكی شهرها میزان وقوع سوانح رانندگی به ویژه واژگونی خودروها بیشتر است، تصریح كرد: رانندگان باید به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تن در دهند و نباید قانون گریز باشند كه در غیر این صورت پلیس مجبور به اعمال قانون است.
حیدری وجود دوربین های نظارتی و سنجش سرعت در سطح جاده ها را در كاهش میزان تصادفات بسیار موثر دانست و اظهار داشت: رانندگان یقین بدانند كه فاصله 2 دوربین، میزان سرعت متوسط را تعیین می كند و بهتر است پس از دور شدن از دید دوربین، سرعت خودروها را از حد مجاز درنظر گرفته شده، بالا نبرند كه در این صورت مورد اعمال قانون قرار خواهند گرفت.
6084/6085