همدان- ايرنا- شهردار ملاير گفت: به منظور توسعه محوطه اثر تاريخي يخدان ميرفتاح ملاير، بيش از يك هزار و 500 مترمربع از املاك مجاور اين اثر تاريخي و گردشگري خريداري و تملك شد.

حسين بابايي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا بيان كرد: با خريد و تملك املاك كنار يخدان ميرفتاح در صدد توسعه فضاي سبز آن هستيم.
وي با بيان اينكه توسعه فضاي سبز يخدان ميرفتاح يكي از اولويت هاي شهرداري در راستاي بازآفريني شهري است افزود: تاكنون با همكاري اداره مسكن و شهرسازي ملاير بوستان مجاور يخدان ميرفتاح به وسعت 500 مترمربع احداث شده است.
شهردار ملاير ادامه داد: همچنين در راستاي توسعه فضاي سبز شهري يك هزار و 575 مترمربع زمين به ارزش بيش از يك ميليارد و 714 ميليون ريال توسط شهرداري خريداري شد و قرار است براي گسترش اين بوستان اختصاص يابد.
بابايي اين اقدام را در راستاي بازآفريني شهري و توسعه مناطق كم برخوردار شهر عنوان و ابراز اميدواري كرد: در آينده بتوان با تملك زمين هاي مجاور يخدان ميرفتاح، وسعت بوستان در حال احداث را گسترش داد.
به گزارش ايرنا، در حال حاضر با همكاري اداره راه و شهرسازي ملاير محوطه سازي و فضاسازي بوستان يخدان ميرفتاح به مساحت 6 هزار مترمربع از محل اعتبارات راه و شهرسازي در حال اجرا است.
طبق گزارش اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ملاير، امسال براي مرمت و بازسازي اثر تاريخي و گردشگري يخدان ميرفتاح 950 ميليون ريال اعتبار هزينه شد تا براي ورود گردشگران مهيا شود.
يخدان يا يخچال ميرفتاح از آثار دوره قاجاريه در شهر ملاير است كه اين بناي گنبدي شكل از آجر و سنگ ساخته شده و ارتفاع آن از كف تا گنبد 12 متر و از سطح تا منبع ذخيره يخ چهار متر است.
اين يخچال 2 در ورودي دارد كه يكي به شكل دهليز و مخصوص ريزش و تخليه يخ و ديگري محل رفت و آمد بوده است.
در قسمت بيروني و داخلي يخدان 2 رديف خشت به كار رفته است كه نقش عايق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن يخ ها مي شده است.
يخدان ميرفتاح در تاريخ 25 اسفندماه سال 1379 به شماره 3242 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
7528/2087