اراك - ایرنا - مدیركل امور اقتصادی و دارایی و استان مركزی گفت: تفاهمنامه تامین ارزی سه طرح بزرگ در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی در این استان منعقد شد.

«حسن میرزاخانی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح ایجاد مركز تجاری، اداری و تفریحی (سیتی سنتر اراك) به مساحت 20 هكتار و برآورد سرمایه 30 میلیون یورو از محل تامین مالی خارجی با واسطه ایرانی انجام می شود.
وی ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی ساوه به ظرفیت 500 مگاوات از دیگر طرح هایی است كه اعتبار مورد نیاز آن با تامین مالی خارجی انجام می شود و با بهره برداری از آن بزرگترین نیروگاه خورشیدی كشور در استان مركزی راه اندازی خواهد شد.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی و استان مركزی خاطر نشان كرد: اجرای عملیات اجرایی كنار گذر شمالی اراك نیز توسط جهاد نصر با همكاری پیمانكاران ایرانی و تامین مالی خارجی انجام می شود.
میرزاخانی گفت: با این تفاهمنامه ها عملیات اجرایی طرح های مذكور تا پایان سال جاری در استان كلید می خورد.
وی ادامه داد: صاحبان طرح های بزرگ استان مركزی می توانند برای بهره مندی از تامین مالی خارجی برای اجرای طرح ها و كسب اطلاعات بیشتر به مركز خدمات سرمایه گذاری استان مراجعه كنند.
استان مركزی با مساحت 29 هزار و 127 كیلومترمربع، هشت و یك دهم درصد از مساحت كل كشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان های قم و اصفهان محدود است و بر اساس سرشماری سال گذشته یك میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت دارد.
استان مركزی با موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراكز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد كشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیكی به قطب­های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی­های اقتصادی مناسب برای سرمایه گذاری برخوردار باشد.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مركزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در كشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌‌های خارجی 1334) همواره یكی از مقاصد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.
1955/3075/