اصفهان- ايرنا- مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان گفت: اگر زمينه و عرصه هاي كاري براي هنرمندان رشته هاي مختلف صنايع دستي فراهم باشد مي توانند در توسعه اقتصادي كشور موثر باشند.

به گزارش ايرنا، حجت‌ الاسلام محمدعلي انصاري روز پنجشنبه در اختتاميه جشنواره ملي صنايع دستي آيات در مجموعه فرهنگي استاد فرشچيان اصفهان افزود: با توجه به تنگناهاي اقتصادي موجود در كشور، از هنر و صنايع دستي مي توان در زمينه اقتصاد بهره برد.
وي با اشاره به اينكه بزرگترين هنرمند خداوند است كه در خلقت جهان هستي اين همه ظرافت و هنر به كار برده است، اظهارداشت: همه انسان ها از هنر عمومي بهره مند هستند اما در نهاد برخي انسان ها استعدادهاي ويژه اي در عرصه هاي هنرهاي ويژه وجود دارد كه اين نعمتي از جانب خداست.
وي ادامه داد: استفاده صحيح و درست از هنر و استفاده از آن در راستاي خدمت به بشريت سپاسگزاري از هنر است ولي متاسفانه امروز در دنياي پر زور و ستم ، گاهي از هنر استفاده ابزاري مي شود.
وي با بيان اينكه صنايع دستي در ميان همه هنرها از ارزشمندترين هنرهاست، تصريح كرد: تاريخچه هنر دستي به هشت هزار سال قبل يعني دوره نوسنگي كه بشر به ساخت اشكال مختلف با سنگ و چوب مي پرداخت مربوط مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان گفت: بنابر اعلام سازمان يونسكو به عنوان مركز بين المللي فرهنگي و هنري، 600 هنر دستي در جهان را ثبت كرد كه از اين تعداد 450 هنر مربوط به كشور ايران است.
وي اضافه كرد : اختصاص بخش زيادي از هنرهاي دستي جهان به ايران نشانگر سابقه ديرينه و ريشه تاريخي اين كشور است.
انصاري بيان كرد: از اين ميزان صنايع دستي 287 هنر نيز مربوط به شهر اصفهان است و هنرمندان زيادي در اين استان به فعاليت مي پردازند.
وي ادامه داد : صنايع دستي، هويت يك جامعه و ارزش و ابهت تاريخ يك ملت است و هنگامي كه هنر و صنعت با تفكر مذهبي و دين يك ملت عجين باشد ارزش بيشتري پيدا مي كند.
وي با بيان اينكه هنرهاي دستي بايد در خدمت قرآن و ترويج فرهنگ ديني و قرآني باشد تصريح كرد: اميدواريم برگزاري اين جشنواره باعث افزايش اشتياق هنرمندان براي انجام و ارائه صنايع دستي با محوريت دين و قرآن باشد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان ادامه داد: اگر يكي از نتايج جشنواره سراسري صنايع دستي آيات توجه بيشتر مسوولان و دلسوزان فرهنگ و هنر و صنايع دستي باشد مي توان گفت كه جشنواره به هدف خود دست يافته است.
وي در پايان از حمايت كنندگان جشنواره از جمله شركت ذوب آهن و اتاق بازرگاني اصفهان براي حمايت از برگزاري جشنواره ملي صنايع دستي آيات قدرداني كرد.

**برگزيدگان جشنواره ملي صنايع دستي آيات در اصفهان تجليل شدند
نفرات برگزيده جشنواره ملي صنايع دستي آيات در چهار بخش بافت، سفال، فلز و چوب روز پنجشنبه در مراسم اختتاميه اين جشنواره در اصفهان معرفي و تقدير شدند.
375 اثر در چهار بخش بافت، سفال، فلز و چوب به دبيرخانه جشنواره رسيد كه از اين تعداد، 123 اثر در بخش فلز، چوب، بافت و سفال به مرحله مسابقه راه يافتند كه بيشترين تعداد اثر رسيده با 69 اثر مربوط به بخش هنر چوب بوده است.
در بخش هنر بافت جلال ابراهيم زاده از اصفهان رتبه نخست را كسب كرد و ناهيد معقولي و توران اقوام كرباسي هر دو از اصفهان عناوين دوم و سوم را از آن خود كردند و فريبا ابوالقاسمي و فرحناز كرك يراق شايسته تقدير اعلام شدند.
در هنر سفال هيات داوران هيچ اثري را به عنوان رتبه اول و دوم معرفي نكردند و ريحانه كهنگيان از اصفهان موفق به عنوان سومي جشنواره شد و ساسان بهادري از خراسان شمالي نيز شايسته تقدير معرفي شد.
برگزيدگان هنر چوب در اين جشنواره در دو بخش معرق و منبت معرفي شدند. در بخش منبت مريم كشتكاروندي از البرز، مسلم زارع مهرجردي از يزد و مرضيه ارماني از ايلام به ترتيب حائز رتبه هاي اول تا سوم شدند.
مريم امين الرعايا از اصفهان در بخش هنر معرق با چوب مقام اول را كسب كرد و امين همتي از فارس و فاطمه مسيبي از چهارمحال و بختياري به ترتيب دوم و سوم شدند.
هفت نفر در بخش چوب شايسته تقدير اعلام شدند و سيد فرهاد پاكنژاد نيز در بخش مجسمه چوبي- حجم سازي يه صورت ويژه تقدير شد.
همچنين در بخش فلز كيقباد بذرافشان و مجيد ملك زاده هر دو از اصفهان عناوين اول و دوم را به خود اختصاص دادند و شهرام رجايي، داوود جعفري قلعه شوري و بابك خويي همگي از اصفهان به مقام سوم مشترك دست يافتند.
هشت اثر در اين بخش شايسته تقدير اعلام و نيز استاد راعي به صورت ويژه تقدير شد.
همچنين 20 نفر از برگزيدگان چهار بخش هنري بافت، فلز، سفال و چوب شايسته تقدير اعلام و از آن ها تجليل شد.
نمايشگاهي از آثار برگزيده در طبقه زيرين مجموعه فرهنگي استاد فرشچيان در معرض ديد عموم قرار گرفت.
هنرمندان برگزيده جشنواره ملي صنايع دستي آيات آن در مستند 'صندلي تجربه' در شبكه استاني اصفهان معرفي خواهند شد.
تقويت و توسعه فضاي معنوي و قرآني در آنها، شناسايي هنرمندان مستعد و برجسته اين عرصه ها و معرفي به جامعه علمي و فرهنگي، اعتلاي اخلاق، ايمان و بصيرت ديني هنرمندان و الگوسازي هنرمندان براي ساير اقشار جامعه در فعاليت هاي قرآن و عترت و گسترش مفاهيم، آموزش ها و پژوهش هاي قرآن و عترت را از جمله اهداف برگزاري اين جشنواره است.
مشاركت همه جانبه و فعال هنرمندان، توجه به ديدگاههاي امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در مورد فعاليت هاي قرآني و توجه به رويكرد تبليغي، آموزش، پژوهشي و تربيتي و اعتلاي فعاليت هاي محتوايي و جنبي از رويكردهاي برگزاري اين رويداد است.
نمايشگاهي از آثار راه يافته به بخش مسابقه در طبقه زيرين مجموعه فرهنگي استاد فرشچيان اصفهان در معرض ديد عموم قرار گرفت.
/6026/7135