تهران- ایرنا- در دومین روز از جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر و در طی چهار اجرا در تالارهای وحدت و رودكی سه گروه ایرانی و یك گروه خارجی روی صحنه رفتند. در یكی از این اجراها «سیمون آیوازیان» بعد از 42 سال، دوباره به صحنه بازگشت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، شامگاه پنجشنبه و در دومین شب از جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر، بیش از 10 اجرا موسیقی در سالن های مختلف تهران اجرا شد و طی آن مخاطبان ژانرهای مختلف موسیقی توانستند تماشاگر و شنونده موسیقی مورد علاقه خود باشند.

** شبی با باروك
اركستر زهی «آركو» به رهبری «ابراهیم لطفی»، شب گذشته اجرای خود در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را با اجرای رپرتواری از آثار موسیقیدانان كلاسیك دوره باروك پیشكش علاقمندان به موسیقی كلاسیك كرد.
«آركو» در این اجرا قطعات زیر را اجرا كرد
- «sarabande» در چهار موومان اثر« جرج فردریك هندل» آهنگساز آلمانی تبار
- «adagio» اثر «توماسو آلبینونی» موسیقیدان ایتالیایی
- « chanonne» اثر هنری پرسل
- « كنسرتو شماره سه براندنبورگ» در سه ممومان و «Air» اثر «یوهان سباستیان باخ» آهنگساز آلمانی
- « كنسرتو گروسسو » اپوس 6 شماره 8 در پنج موومان اثر «اركانجللو كورللی» آهنگساز و نوازنده ویلن ایتالیایی
- «canone» اثر «یوهان پاخلبل» آهنگساز و نوازنده ارگ اهل كشور آلمان

** شب روایت اركستر سازهای ملی از موسیقی جهان و درخشش یك ستاره
همزمان با اجرای گروه آركو در تالار رودكی، تالار وحدت شاهد دیدار اركستر سازهای ملی ایران به رهبری علی اكبر قربانی و خوانندگی وحید تاج با علاقمندان خود بود. شبی كه باید آنرا شب درخشش یك ستاره جوان نامید.
امین غفاری نوازنده جوان ویلن در این اجرا با تكنوازی ستودنی و كم نقص خود اركستر سازهای ملی را در اجرای قطعاتی از هنرمندان ایرانی معاصر و آهنگسازان مطرح موسیقی كلاسیك یاری كرد.
در این كنسرت اركستر سازهای ملی قطعات زیر را اجرا كرد.
- سوییت ابن سینا و چهارگاه برای ویلن و اركستراثر« فرهاد فخرالدینی»
- لزگینكا اثر« ارام ایلیك خاچاطوریان» آهنگساز اهل ارمنستان در دوره حكومت اتحاد جماهیر شوروی
- رنگ شرقی اثر «موسی معروفی» ردیف دان و نوازنده تار دوران معاصر
- موج با شعری از «فریدون مشیری» اثر فرهاد فخرالدینی
- خوش آمدی اثر«رضا نارون»
- بهار من با شعری از «منیره طاها» اثر آهنگساز شهیر ایرانی «علی تجویدی»
- ریتم های آذربایجان اثر «توفیق علی اف» با تكنوازه نقاره «وحید اسدللهی»
- شورآفرین اثر «علی اكبر قربانی»
- هورا استاكاتو اثر «گریگوری هوراش دینیكو»
- پرواز زنبور عسل اثر مشهور « نیكلای آندره ویچ ریمسكی كورساكف» آهنگساز روسی
- به یاد صبا اثر «جواد لشكری»
- دگر چه خواهی اثر «حبیب الله بدیعی»
- خاك مهر آیین اثر « علی اكبر قربانی»

** نگاهی از كپنهاك به اصفهان
در ساعت 30/21 و در ادامه اجراهای شب دوم از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر آنسامبل «آتلاس» از كشور دانمارك در تالار وحدت كنسرت خود را كه شامل دستچینی از آثار آهنگسازان ایرانی و اروپایی بود را اجرا كرد. این اجرا را میتوان یكی از بهترین آجراهای موسیقی در طول دو شب برگزاری این جشنواره دانست. جشنواره ای كه تا كنون موفق نشده رضایت اهالی موسیقی را جلب كند. كوینتت بادی اپوس 43 اثر «كارل نیلسن» كه حدود 100 سال قبل نوشته شده است، یكی از زیبا ترین قطعاتی بود كه در این كنسرت اجرا شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ایده این قطعه را آهنگساز از میدان نقش جهان اصفهان گرفته است. این قطعه روایت موسیقیایی یك هنرمند دانماركی در تقابل با زیبایی های میدان نقش جهان اصفهان است و حدود صد سال پیش نوشته شده. جالب توجه اینجا است كه یك آهنگساز دانماركی در صد سال پیش چنین نگاه منحصر به فردی به ایران داشته. اجرای این قطعه یكی از مهمترین اتفاقات جشنواره امسال بود.
حضور این گروه دانماركی را در این جشنواره باید مدیون آشنایی «جاسپر لوتسهوف» با «امیر مهیار تفرشی پور» دانست.
«جاسپر لوتسهوف» در این باره می گوید: یكسال پیش من برای معرفی آلبوم امیر مهیار تفرشی پور به ایران آمدم و عاشق ایران شدم. بعد از آن یك همكاری كاری در حوزه موسیقی با امیر انجام دادیم كه نتیجه آن اجرای چند كار از امیر مهیار تفرشی پور در كپنهاگ بود و از آن زمان همیشه دوست داشتم كه اجرایی در كشور ایران داشته باشم. این گروه به سرپرستی «جاسپر لوتسهوف» در اجرای دیشب خود قطعات زیر را اجرا كرد.
- تریو بادی اپوس 24 اثر« شاهین فرهت»
- كوینتت بادی اپوس 43 اثر كارل نیلسن
- آلاس برای كوینتت اثر امیر مهیار تفرشی پور
- تریو بادی چوبی شماره 1 اثر هرمز فرهت
- سكستت اثر« فرانسیس پولانك»

** بازگشت به صحنه نوازنده پیشكسوت بعد از سكوت 42 ساله
همزمان با اجرای آنسامبل آتلاس در تالار وحدت، «سیمون آیوازیان» نوازنده و استاد پیشكسوت گیتار كلاسیك ایران در تالار رودكی اجرای پژوهش خود را با همكاری یكی از شاگردانش یعنی «بابك ولی پور» روی صحنه برد. تاریخ آخرین اجرای زنده این هنرمند پیشكسوت به 42 سال برمی‌گشت و امشب، بازگشت دوباره وی، اهالی موسیقی هیجان‌زده كرد.
وی از حضور دوباره روی صحنه، ابراز خوشحالی كرد و گفت: بعد از آخرین اجرای خود در 42 سال قبل، اكنون دوباره به صحنه آمدم ولی نه به عنوان نوازنده بلكه به عنوان یك پژوهشگر همراه با نوازندگی پژوهشی و تحلیلی.
آیوازیان افزود: جوانان هرگز نباید بزرگان موسیقی و اولین ها را در عرصه موسیقی فراموش كنند چون به خاطر حضور و تاثیر آنها بود كه گیتار كلاسیك به بالندگی امروز خود رسیده است.
وی ضمن نگاهی گذرا به تاریخ تدریس گیتار كلاسیك در ایران كه از سال 1953 توسط «سوله آگیلار » و همسرش «كارمن» پایه‌گذاری شد گفت: من در آن دوران بسیار جوان بودم و قدرت مالی شركت در كلاسهای آگیلار كه معلمی بود با شهریه بسیار گران را نداشتم.
وی در ادامه به دشواری های عرصه نوازندگی گیتار در ایران اشاره كرد و گفت:« در ده سال نخست پس از انقلاب من در فرانسه مشغول تحصیل در مقطع دكتری بود و پس از بازگشتم به ایران اوضاع نوازندگی گیتار كلاسیك را بسیار اسفناك دیدم. و تلاش خود را برای بهبود این وضعیت به كار بستم تا انكه موفق شدم در سالهای 1371 و 1372 اجراهایی را با هماهنگی معاونت هنری وزارت ارشاد برای شناساندن گیتار كلاسیك به مردم و جامعه آنروز ایران روی صحنه بروم. در آن دوران شرایط موسیقی در ایران دوران بسیار سختی را سپری می كرد و من به معاونت هنری پیشنهاد دادم برای حضور این اجراها از جامعه روحانیت چند نفر را دعوت كند تا خودشان از نزدیك با این فضا اشنا بشوند».
این هنرمند در ادامه از جوانان علاقه‌مند به موسیقی كلاسیك خواست تا از دانلود كردن نت های گیتار كلاسیك از اینترنت پرهیز كنند چون این نت ها از نظر ساختاری با مشكلات بسیاری روبرو هستند و باعث می‌شوند تا هنرجویان از آموختن شیوه صحیح انگشت گذاشتن روی دسته گیتار محروم بمانند».
پس از سخنان آیوازیان اجرای پژوهشی این هنرمند با همكاری یكی از شاگردانش بنام بابك ولی پور ادامه یافت و در طی آن قطعاتی از آثار بزرگان گیتار كلاسیك جهان نظیر « دامیلانو»، «لوئیس ناوارز»، «مائورو جولیانی»، «تاره گا» و چند هنرمند دیگر اجرا شد.
سی و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 29 بهمن همزمان با تهران در سراسر كشور برگزار و در30 بهمن با مراسمی ویژه به كار خود پایان خواهد داد.
فراهنگ**9494** 1200