مشهد - ايرنا - اختلاف بين كارگر و كارفرما به دلايل مختلف موضوع طبيعي است كه هرازگاهي بوجود مي آيد و منجر به طرح دادخواست مي شود كه اين امر در استان خراسان رضوي روند كاهشي داشته است.

به گزارش ايرنا، 879 كارگاه توليدي داراي بيش از 10 كارگر در خراسان رضوي فعاليت مي كنند كه از اين تعداد 540 كارگاه بين 10 تا 49 كارگر، 149 واحد بين 50 تا يكصد كارگر و 190 كارگاه نيز بيش از يكصد كارگر دارند.
در مجموع يك ميليون و 200 هزار كارگر در اين استان مشغول كار هستند.
مشكلات اقتصادي و ركود از جمله مسائلي است كه منجر به تعديل نيرو يا تعطيل واحدهاي توليدي و به دنبال آن اختلاف و طرح شكايت بين كارگر و كارفرما مي شود.
مدير روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي دراين باره به خبرنگار ايرنا گفت: دادخواستهاي واصله به هيات تشخيص اختلاف بين كارگر و كارفرما در اين استان از 11 هزار و 889 درخواست طي سال گذشته با 29 درصد كاهش به هشت هزار و 408 دادخواست طي 10 ماه امسال رسيده است.
عطا متين فر افزود: پرونده هاي واصله به هيات حل اختلاف هم از چهار هزار و 700 پرونده با هفت درصد كاهش به چهار هزار و 384 پرونده رسيده و 32 درصد آراي صادره مراجع حل اختلاف هم به سازش انجاميده است.
وي اظهار داشت: از ابتداي امسال تا پايان دي ماه هفت هزار و 650 نفر ساعت آموزش قوانين مربوط به روابط كار و ديگر امور مربوطه انجام شده و 148 هزار و 261 نفر ساعت آموزش تخصصي و عمومي در زمينه ايمني، حفاظت فني و بهداشت كار برگزار شده است كه نسبت به پارسال چهار درصد افزايش دارد.
وي با بيان اينكه هزار و 178 تشكل كارگري و كارفرمايي در استان فعاليت مي كنند گفت: بيشترين تعداد تشكلها مربوط به كارگران و 181 تشكل هم مربوط به انجمن صنفي كارفرمايان است و خراسان رضوي از نظر تعداد تشكل هاي كارگري و كارفرمايي رتبه دوم كشور را دارد.
مدير روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي افزود: به منظور كاهش تخلفات و مشكلات كارگران و كارفرمايان و اجراي قوانين، بازرسي هاي مختلف از واحدهاي توليدي انجام مي شود كه از ابتداي امسال تا پايان دي ماه 13 هزار و 191 بازرسي ادواري و 9 هزار و 835 بازرسي موردي انجام شده است كه نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتيب هفت و 13 درصد افزايش دارد.
متين فر اظهار داشت: در اين مدت همچنين به دليل مشكلات اقتصادي و تعطيلي برخي واحدهاي توليدي تعداد مقرري بگيران بيمه بيكاري از 15 هزار و 993 نفر در دي ماه پارسال با هفده و نيم درصد افزايش به 18 هزار و 786 نفر در دي ماه امسال رسيد.
وي گفت: همچنين طي اين مدت، اشتغال مجدد 2 هزار و 978 نفر از مقرري بگيران بيمه بيكاري برقرار شد كه نسبت به پارسال 30 درصد افزايش داشت.

* خدمات مشاوره كارآفريني در دولت تدبير و اميد
معاون اشتغال و كارآفريني اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي هم گفت: هم اينك 40،9 درصد واحدهاي توليدي استان در بخش خدمات، 39،9 درصد در بخش صنعت و بقيه در بخش كشاورزي فعاليت دارند.
محمد امين بابايي افزود: بخش خدمات 61،4 درصد، بخش كشاورزي 15،7 درصد، بخش صنعت 12 درصد و ساختمان 10،9 درصد توليد ناخالص داخلي را بر عهده دارند.
وي اظهار داشت: براي ايجاد اشتغال و كارآفريني از آغاز دولت يازدهم خدمات مشاوره كارآفريني در دستور كار قرار گرفت كه هم اينك 17 مركز مشاوره در خراسان رضوي فعاليت دارد.
وي گفت: بكارگيري غير مجاز نيروي كار خارجي از جمله مشكلاتي است كه كارگران ايراني با آن مواجهند و براي مقابله با آن از ابتداي امسال تاكنون دو هزار و 870 تبعه خارجي فاقد مجوز در واحدهاي توليدي شناسايي و 657 كارفرماي متخلف در اين زمينه به دادگاه معرفي و هزار و 358 نيروي كار ايراني جايگزين اتباع خارجي شده اند.
بابايي افزود: مشاغل خانگي نقش مهمي در ايجاد اشتغال ايفا مي كنند كه تاكنون چهار هزار و 792 مجوز مستقل براي افراد و هزار و 108 مجوز پشتيبان مشاغل خانگي صادر شده است كه سه هزار و 623 نفر را زير پوشش قرار مي دهند.
وي اظهار داشت: دستگاههاي اجرايي استان مكلف به ايجاد 110 هزار فرصت شغلي در سال جاري شده اند كه تاكنون بيش از تعهد خود و افزون بر 113 هزار فرصت شغلي ايجاد كرده اند.
7507 / 6053