به گزارش ایرنا، حذف كنكور داستانی تكراری با هزاران اما و اگر است كه هر از گاهی صحبت از آن به میان می آید، هر سال همزمان با ثبت نام یا اعلام نتیجه آزمون سراسری، دلهره و فشارهای روانی ناشی از ابهامات موجود، در دانش آموزان بیش از پیش نمود می یابد.
جامعه به ویژه نگاه خانواده ها به برخی از رشته های خاص در این سال ها، كنكور را به رقابتی تنگاتنگ تبدیل كرده است كه دلشوره و استرس بسیاری برای دانش آموزان به همراه دارد و این واقعیت انكارناپذیر زمانی تلخ تر می شود كه فشار روانی وارد بر دانشآموزان به طور قطع میتواند عوارض بسیار جبران ناپذیری بر سلامت جسمی و روانی آنان نیز داشته باشد.
بماند كه در این بین شخصیت بسیاری از دانش آموزان به خاطر كنكور تضعیف می شود و اكثر دانش آموزان به خاطر نگاه های اجتماعی و اظهارنظرهای دیگران، به دنبال ورود به رشته های خاص هستند كه تمام زندگی و آینده را متاثر می كند.
كارشناسان، كنكور را به عنوان یك چالش اجتماعی مهم مورد توجه والدین و وزارت آموزش و پرورش برمی شمارند كه نبود شناخت كافی از بازار كسب و كار، رشد قارچ گونه موسسه های كنكوری تنها با هدف كسب درآمد و سیاست های نادرست غیرعلمی، بخشی از دنباله های آن است.
صاحبنظران تاكید دارند كه اتخاذ رویكرد علمی و مطالعاتی برای حذف كنكور برای كاهش چالش های اجتماعی و روانی دانش آموزان ضروری است و بررسی نظام جایگزین و پیش نیازهای حذف آن در نظام آموزشی را ضرورت نظام آموزشی می دانند كه تحقق عدالت آموزشی، سوابق تحصیلی، جایگزینی سامانه های جذب دانشجو از جمله راهكارهای این مساله است.
طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش در كنكور 98 حدود 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی تكمیل میشود و بر این اساس داوطلبان متقاضی پذیرش رشته محل ها بر اساس سوابق تحصیلی، نیازی به شركت در كنكور 98 ندارند.
اما ابهاماتی در این مسیر وجود دارد كه نگرانی هایی را برای دانش آموزان و خانواده ها ایجاد كرده كه رفع این مهم نیازمند بسترسازی، شفاف سازی و برقراری عدالت آموزشی از سوی مسوولان است.
كارشناسان معتقدند حذف كنكور می تواند آموزش مفهومی، ارتقای سطح علم و آگاهی از سبك زندگی درست و همچنین مهارت آموزی را برای جگرگوشه های این سرزمین به همراه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، بیش از 120 هزار دانش آموز در یك هزار و 100 مدرسه استان سمنان تحصیل می كنند، 41 درصد دانش آموزان دوره متوسطه استان سمنان در رشته تجربی، 39 درصد در رشته علوم انسانی و 20 درصد در رشته علوم ریاضی تحصیل می كنند.
استان سمنان رتبه دوم قبولی داوطلبان در كنكور سراسری را نسبت به جمعیت شركت كننده بعد از استان یزد داراست، سمنان در سال 97 نسبت به سال 96 در كسب رتبه زیر هزار كنكور 20 درصد رشد داشت.
با توجه به اهمیت موضوع، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان میزگردی با عنوان «بررسی حذف كنكور» با حضور حسین رشیدی معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان، علی دارابیان رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره كل آموزش پرورش استان، ابراهیم قزوینیان مشاور دبیرستان های سمنان و فرشته سراج معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان برگزار كرد.
** كنكور و فشار روانی مضاعف بر داوطلبان
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان در این میزگرد، گفت: استرس مهم ترین چالش دانش آموزان در كنكور است كه از سوی خانواده ها و موسسه های كنكور به این قشر وارد می كنند.
رشیدی بیان كرد: قشری كه باید در دوران جوانی شور و نشاط اجتماعی و مهارت های زندگی بیاموزند، ناخودآگاه درگیر مسائلی چون كنكور می شوند كه گویی آینده آنان را رقم می زند.
وی بر لزوم افزایش آگاهی داوطلبان از دانشگاه ها تاكید كرد و افزود: كسب اطلاعات دقیق تر از نحوه گزینش دانشگاه ها و چگونگی برگزاری آزمون می تواند در كاهش استرس دانش آموزان موثر باشد.
** انباشت داوطلبان در كنكور گروه تجربی
رشیدی با اشاره به اینكه تعداد داوطلبان رشته های علوم ریاضی از 270 هزار نفر در سال 90 به 146 هزار نفر در سال 97 رسید، بیان كرد: داوطلبان در رشته علوم انسانی از حدود 300 هزار نفر در سال 90 به 168 هزار نفر در سال 97 كاهش یافت.
وی به انباشت دانش آموزان در رشته تجربی اشاره و تصریح كرد: داوطلبان رشته علوم تجربی به 630 هزار نفر در سال 97 رسید كه نشان از افزایش بی رویه متقاضیان در این رشته ها دارد و در نتیجه دلهره و فشار روانی بر این دانش آموزان بیشتر است.
رشیدی با بیان اینكه اكثر داوطلبان به رشته های پزشكی در گروه تجربی گرایش دارند، خاطرنشان كرد: دانش آموزان معدل بالا رشته تجربی را انتخاب می كند و خواهان قبولی در رشته های داروسازی، پزشكی و دندانپزشكی هستند اما ظرفیت پذیرش این رشته ها حدود هفت تا هشت هزار نفر است.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان ابراز داشت: آگاهی دانش آموزان در رشته های مختلف از ظرفیت صندلی دانشگاه ها نسبت به داوطلبان كنكور در كاهش استرس تاثیرگذار است.
** توجه به هدایت تحصیلی در كنار اصلاح نگاه والدین
رشیدی افزود: بحث هدایت تحصیلی از دوره متوسطه اول در آموزش و پرورش به منظور توزیع متوازن علمی و كاهش آسیب های فردی و اجتماعی به دانش آموزان آغاز شد.
به گفته وی، فرصت های شغلی در كشور وجود دارد اما جامعه به ویژه خانواده ها، شغل ها را بر اساس معیارهای انتخابی و ارزش گذاری شده خود، قبول می كنند.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان یادآور شد: هدفگذاری مسوولان برای ورود 38 درصد دانش آموزان این استان به رشته تجربی و نیز تناسب بین ورود به سه رشته نظری به منظور توازن علمی است.
مشاور تحصیلی دبیرستان های استان با بیان اینكه مشاوره شغلی برای دانش آموزان از ابتدای تحصیلات در بدو دوران ابتدایی باید بیان و روشن شود، خاطرنشان كرد: مشاوره تحصیلی و شغلی در سال های اخیر به منظور آشنایی هر چه بهتر دانش آموزان ارائه می شود كه نیازمند همكاری خانواده ها است.
قزوینیان بیان كرد: مربیان و معلمان در نظام آموزشی از دوران ابتدایی دانش آموزان را به شناخت علایق ترغیب كنند تا فرزندان جامعه در آینده با آگاهی از علاقمندی و استعداد رشته خود را انتخاب كنند.
** ورود غیرعلمی موسسه ها به بحث كنكور
مشاور تحصیلی دبیرستان های سمنان تصریح كرد: موسسه های كنكور با توجه به اینكه دانش آموزان در این سال ها تنها به فكر ورود به دانشگاه بدون در نظر گرفتن بقیه موارد هستند، در كشور قارچ گونه رشد كردند.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره كل آموزش پرورش استان سمنان گفت: عملكرد برخی موسسه های كنكور در تقابل با راهبردهای آموزش و پرورش است.
** اجرای سند تحول ضامن حل مشكل كنكور
رشیدی با بیان اینكه طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانش آموزان در 6 ساحت تربیت می شوند، اضافه كرد: طبق این سند ساحتی مرتبط با آموزش علمی و فناورانه است و بقیه ساحت ها تربیت روحی و روانی دانش آموز برای آمادگی در خدمت رسانی به جامعه است.
وی تاكید كرد: اجرایی شدن سند تحول بنیادین در جامعه می تواند بسیاری از مشكلات را در حوزه كنكور و دیدگاه افراد به این موضوع را حل و فصل كند.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: سقف آرزوها و ارزش های اجتماعی جوانان تنها براساس قبولی در دانشگاه ها خلاصه شده است.
مشاور تحصیلی، اهداف تعلیم و تربیت را در كشور فراموش شده برشمرد و گفت: واقعیت تعلیم و تربیت در نظام آموزشی، آماده سازی فرزندان برای زندگی آینده است كه این مهم دست به فراموشی سپرده شد.
مشاور تحصیلی به نگرش والدین و جامعه در اجرایی شدن درست تعلیم و تربیت تاكید و بیان كرد: نظام آموزشی كنكور نیست بلكه یادگیری زندگی كردن به دانش آموزان است كه متاسفانه برخی ها با تحقق این موضوع مقاومت می كنند.
** سوابق تحصیلی گزینه مناسب برای جایگزینی كنكور
رشیدی یادآور شد: آموزش و پرورش مدافع تاثیر بیشتر سوابق تحصیلی در كنكور به منظور جایگزینی آزمون دانشگاهی است چرا كه كیفی ترین و استاندارترین امتحانات نهایی در كشور برگزار می شود.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه كرد: فرهنگ سازی و پذیرش تاثیر سوابق تحصیلی مقدمه ای برای حذف كنكور كه نیازمند تبیین به جامعه است.
دارابیان ابراز داشت: برخی افراد و صاحبنظران همین سبك كنكور و یا تغییر جزئی را قبول دارند و سوی دیگر برخی مخالف برگزاری كنكور هستند چرا كه معتقدند حاصل تلاش 12 سال دانش آموزان را در یك روز نباید خلاصه كرد.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره كل آموزش پرورش سمنان گفت: سوابق تحصیلی باید تاثیر قطعی به جای تاثیر مثبت در كنكور داشته باشد تا امتحانات سه پایه اهمیت پیدا كند و آموزش ها در مدارس مفهومی ارائه شود.
دارابیان، آموزش مفهومی به دانش آموزان را ضرورتی برای ارتقای سطح سواد، مشخص شدن تفاوت های فردی و به كارگیری علم در زندگی برشمرد.
** جای خالی توجه به رشته های مهارتی
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان تاكید كرد: طبق برنامه ششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان از پایه نهم به رشته های فنی و حرفه ای و كاردانش هدایت شوند.
وی ادامه داد: سهم مراكز فنی و حرفه ای در استان سمنان 47.3 درصد است كه 10.3 درصد بالاتر از میانگین كشوری است.
رشیدی به ضرورت تدوین اطلس نیازهای شغلی در سمنان اشاره كرد و افزود: برنامه جامع مدون شده برای نیازهای بازار كار در این استان، توجه به رشته های كاردانش و فنی و حرفه ای بیش از پیش می كند.
قزوینیان، مشاور تحصیلی دوره متوسطه سمنان یادآور شد: نبود شناخت خانواده ها از رشته های تحصیلی و دانشگاهی سبب شده به طور صرف سه رشته نظری در كشور داوطلب داشته باشد و دانش آموزان و به ویژه خانواده ها به مهارت آموزی توجه نكنند.
** برقراری عدالت آموزشی و شفاف سازی در گزینش
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان به لزوم شفاف سازی در گزینش دانشگاه ها براساس سوابق تحصیلی تاكید و تصریح كرد: خانواده و دانش آموزان باید مطمئن باشند كه در پذیرش دانشگاه ها عدالت و شفاف سازی در گزینش برقرار است.
وی خاطرنشان كرد: ورود به دانشگاه ها باید تلفیقی از كنكور و سوابق تحصیلی باشد تا به مرور زمان تعداد داوطلبان به منظور كاهش هزینه ها كمتر شود.
مشاور دبیرستان های استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: بسیاری از دانشجویان به دلیل نداشتن هدف و علاقمند نبودن به رشته تحصیلی دانشگاهی، در میانه راه تحصیل را كنار گذاشته اند.
قزوینیان بیكاری را معضلی در جامعه برشمرد كه خانواده و دانش آموز را به سمت انتخاب رشته های خاص ترغیب می كند بدون آنكه به بقیه جوانب توجه كنند.
قزوینیان افزود: صرف تاثیر سوابق تحصیلی در حذف كنكور كار صحیحی نیست بلكه باید ضرایب دروس هنگام تحصیل دانش آموزان برای رشته های مختلف در نظر گرفته شود.
** خانواده ها برابر نظام توصیفی مقاومت نكنند
مشاور تحصیلی دبیرستان های استان، با اشاره به نظام توصیفی ارزشی كه مقدمه ای برای حذف كنكور است، تصریح كرد: خانواده ها همچنان این موضوع را نپذیرفته اند و به دنبال دانستن نمره دانش آموزان هستند.
وی به لزوم آموزش به اولیا برای قبول نظام جدید آموزشی تاكید و گفت: زمینه آموزش به والدین برای زندگی و آینده بهتر كودكان از همان پایه های ابتدایی باید انجام شود.
قزوینیان تاكید كرد: ذهنیت منفی جامعه در خصوص رشته های غیرتجربی باید پاك شود و آن ها را با رشته های آینده دار و نیاز بازار آشنا كرد.
** تب كنكور از دوران ابتدایی شكل می گیرد
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره كل آموزش پرورش استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: كنكور در كشور با سابقه ای 50 ساله با سبك و سیاق ثابت برگزار شد.
دارابیان وی تصریح كرد: تب كنكور در كشور از دوران دبستان به دانش آموزان تحمیل می شود و مصداق آن آزمون های مدارس است هرچند آزمون های تستی در مدرسه های ابتدایی، امسال ممنوع شد.
دارابیان با بیان اینكه برگزاری كنكور به روش حاضر خلاقیت را در دانش آموزان از بین می برد، خاطرنشان كرد: آموزش های مدارس و موسسه های آموزشی تنها حافظه محور و برای عبور از سد كنكور است.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره كل آموزش پرورش استان سمنان با اشاره به تاثیر 30 درصدی مثبت سوابق تحصیلی دانش آموزان، گفت: مرجع اصلی در موضوع كنكور سازمان سنجش كشور است ولی در برخی موارد حذف موارد درسی را آموزش و پرورش اعلام می كند و این از موارد ابهام آمیز برای دانش آموزان است.
** مهارت آموزی جایگزین مدرك گرایی شود
دارابیان افزود: مدرك گرایی از دیگر آسیب های نظام آموزشی در كشور است، تعداد دانشگاه های مهارتی در كشورهای پیشرفته نسبت به ایران قابل مقایسه نیست.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره كل آموزش پرورش استان سمنان گفت: بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی كشور با گذشت زمان به منظور كسب مهارت وارد مراكز فنی و حرفه ای می شوند.
دارابیان تاكید كرد: مهارت آموزی دانش آموزان به صورت دانشگاهی زمینه ساز آینده ای روشن برای نسل جوان كشور است.
** كنكور عامل تضعیف كننده شخصیت دانش آموزان
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: شخصیت بسیاری از دانش آموزان به خاطر كنكور تضعیف شده است.
فرشته سراج افزود: بیان كرد: اكثر دانش آموزان به خاطر نگاه های اجتماعی و اظهار نظر های دیگران، به دنبال ورود به رشته های خاص هستند.
وی تصریح كرد: كنكور باعث از بین رفتن حرمت و شخصیت اشخاص شده است چرا كه خیلی از خانواده ها بعد از اعلام نتایج كنكور، از رتبه دانش آموزان پرس و جو می كنند و آن را ملاك شخصیت این قشر قرار می دهند.
** كفه سبك علم و دانش در كنكور
سراج اظهارداشت: نقش معلمان در كنكور كمرنگ شده است و بسیاری از دانش آموزان بنا به شرایط جامعه به منظور كسب موفقیت در كنكور، از معلم ها خواهان آموزش تست زنی در كلاس ها هستند.
وی یادآور شد: كنكور جایگزین رویكردهای درست و منطقی آموزشی در كشور شده و آینده فرزندان در دستان آن است.
این مسوول دانشگاهی اضافه كرد: اقبال دانش آموزان به سمت دبیر كنكوری برای ارائه راه حل های سریع به منظور كسب نتیجه است و این قشر به فكر كسب دانش و علم نیستند.
** سیاست های نادرست در سطح كلان
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان در میزگرد ایرنا افزود: كنكور را به طور كامل نمی توان حذف كرد و نیاز به وضع قوانین و ایجاد شرایط با توجه به وضع اجتماعی است.
وی شرایط اجتماعی حاكم را نتیجه سیاست ها و برنامه ریزی مسوولان برشمرد و گفت: صندلی های خالی دانشگاه ها نشان از سیاست های نادرست و غیرعلمی در سطح كلان است.
سراج بیان كرد: برنامه ریزان دیدگاه متفاوتی و غیرواقعی نسبت به ضرورت و نیازهای جامعه دارد، تلفیق كنكور و آزمون های نهایی نتایج مطلوب تری برای آینده دانش آموزی كشور دارد.
این مسوول دانشگاهی یادآور شد: حجم بالای محتوای آموزشی در كتاب های درسی به دانش آموزان فرصت تجزیه و تحلیل را نمی دهد و آن ها را از مهارت آموزی دور فاصله می دهد.
9891/6103/7408
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
سمنان - ایرنا - كنكور بزرگترین ماراتن دانش آموزان ایرانی است كه فشارهای روانی آن در سال های اخیر، مسوولان را به برنامه ریزی برای حذف این آزمون واداشته، این مسیر البته اما و اگرهایی را نیز به وجود آورده كه ازطرف كارشناسان در میزگرد مركز ایرنای سمنان مورد بررسی قرار گرفت.