تهران - ایرنا - روزنامه «القدس العربی» درباره كنفرانس ورشو نوشت: این كنفرانس در واقع خدمتی مجانی از سوی «دونالد ترامپ» به دوست خود «بنیامین نتانیاهو» و نمایشی كمدی با نمایشنامه، كارگردانی و بازی بد برای نشان دادن نزدیكی اعراب با تل آویو برای نابودی مساله فلسطین بود.

«علی الصالح» نویسنده فلسطینی روز شنبه در گزارشی كه در این روزنامه منتشر شد، نوشت كه كنفرانس صلح و امنیت در خاورمیانه عنوانی برای توطئه ای ناكام و محكوم به شكست برای تغییر وجه منطقه بود كه مجموعه ای از سیاست بازان در دولت رئیس جمهوری آمریكا در تلاش برای فشار بر فلسطینیان برای پذیرش «معامله قرن» و در راستای تلاش های لابی صهیونیستی در كاخ سفید برگزار شد. طرحی كه قرار است پس از انتخابات در سرزمینهای اشغالی مطرح شود و طبق گمان زنی ها «جرد كوشنر» داماد و مشاور ترامپ یكی از كسانی است كه در كاخ سفید بسیار بر این طرح پافشاری دارد.
وی افزود كه كنفرانس ورشو كه به ابتكار «مایك پمپئو» وزیر خارجه آمریكا تشكیل و نمایندگان 60 كشور در آن شركت كردند، درحالی به كار خود پایان داد كه مشاركت كشورهای اروپایی ضعیف بود و كشورهای عربی بیشتر مشاركت كرده و فلسطین نیز آن را تحریم كرده بود، اما نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را می توان ستاره این «كارناوال بین المللی مضحك» دانست كه هدف آن توطئه برای تغییر معادلات خاورمیانه از هفت قرن پیش بود كه طبق آن اسرائیل در فلسطین دشمن اصلی و خطر بزرگ برای امت عربی و اساس آشوب ها در منطقه است.
الصالح اضافه كرد: كنفرانس ورشو در واقع توطئه ای بود برای برپایی خاورمیانه جدید با توجه به دیدگاه «روباه سیاست اسرائیل» یعنی «شیمون پرز» كه در این خاورمیانه جدید ایران و نه اسرائیل دشمن و خطر اصلی برای منطقه است. در خاورمیانه جدید رژیم اشغالگر از دایره دشمن به دایره همپیمان با منافع مشترك خارج می شود و كشورهای حاشیه خلیج فارس كه ایران را خطر اصلی برای خود می دانند، از دایره نزاع با اسرائیل خارج می شوند. در اینجا مقصود نزاع نظامی نیست، در این نزاع همه كشورهای عربی نقش نداشته چرا آن عصری كه گذشته و دیگر باز نمی گردد.
نویسنده القدس العربی افزود: كنفرانس ورشو یك توطئه بود، چرا كه تلاش كرد تا مساله فلسطین را به انزوا كشانده و توافق بر سر این بود كه ترامپ از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به آن شهر و كنار گذاشتن پرونده آوارگان از مذاكرات صلح عقب نشینی نكند. هدف این كنفرانس تعمیق رویكرد «نتانیاهو، كوشنر، گرینبلات و لابی صهیونیستی» در كاخ سفید بود، مبنی بر اینكه مساله فلسطین دیگر مساله اصلی منطقه و كشورهایی عربی نباشد و امكان عادی سازی روابط و همكاری اسرائیل با این كشورهای عربی و حذف مساله فلسطین از مسایل كشورهای عربی وجود داشته باشد. كنفرانس ورشو توطئه ای برای از بین برد ابتكار عمل صلح عربی بود.

** كنفرانس ورشو خدمتی مجانی از سوی ترامپ به نتانیاهو
این نویسنده فلسطینی نوشت كه كنفرانس ورشو توطئه ای با هدف عادی سازی روابط كشورهای عربی با رژیم اشغالگر بود و موضوع ایران و تهدیدات آمریكا ضد آن چیزی نبود جز دانه ای برای كشاندن 9 كشور عربی به سوی این دام كه شش مورد از این كشورها از كشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز مصر ، اردن و مغرب بودند كه همانند گوسفندان به سوی این كنفرانس رانده شدند.
این كنفرانس یك توطئه بود، چرا كه فرصتی برای تحقق رویایی نتانیاهو برای گرد آمدن با مسئولان عرب در یك جمع و گرفتن عكس های یادگاری برای ترویج خود و سیاست ها و رویكردهایش و تاكید بر ادعاهایش در سال های گذشته و نشان دادن روابط عادی خود با این كشورها فراهم كرد.
الصالح افزود: این كنفرانس چندان از سوی رسانه های جهانی مورد توجه قرار نگرفت، بخصوص رسانه های انگلیس به این كنفرانس نپرداختند و شبكه «بی بی سی» در اخبار مهم خود به آن توجهی نكرد.
وی اضافه كرد: این كنفرانس در واقع نمایشی بد بود كه نتانیاهو و دفتر وی تنها منبع همه اخبار درز كرده و شایعه ها و مصافحه ها و دیدارها با وزرای عرب و مبالغه ها در آن بودند و نتانیاهو شخصا از احتمال دیدارش با «عادل الجبیر » وزیر خارجه عربستان خبر داد.
نمایش نتانیاهو پیش از شروع كنفرانس با درز خبری از سوی مشاور وی درباره دیدار محرمانه بین نتانیاهو و «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان شروع شد كه شبكه 13 تلویزیون اسرائیل آن را افشا كرد، اما آیا بن علوی به دیدار محرمانه با نتانیاهو احتیاج دارد. آیا دیدار وی با مسئولان اسرائیلی برای نخستین بار است. آیا نتانیاهو و همسرش در ماه اكتبر در مسقط با «سلطان قابوس» دیدار نكردند. پس چه نیازی به دیدار محرمانه است. اگر این دیدار به شكل محرمانه صورت گرفته، پس چرا این شبكه اسرائیلی آن را پخش كرد. شبكه ای كه برنامه هایی از روابط میان كشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل پیش تر نیز پخش كرده بود.
وی نوشت: اوج نمایش جایی بود كه در قسمتی از این كنفرانس «خلد الیمانی» وزیر خارجه (دولت مستعفی یمن) بین نتانیاهو و پمپئو وزیر خارجه آمریكا نشسته بود. در كنفرانس ها معمولا مكان هر كشوری با توجه الفبای انگلیسی مشخص می شود اما (y) برای یمن به حرف (I) برای اسرائیل نزدیك به یكدیگر نیستند و الیمانی آن را اشتباهی پروتكلی دانست و حتی چیزی كه بیشتر جلب توجه كرد، در میانه كنفرانس میكروفون نتانیاهو قطع شد و الیمانی میكروفون خود را به وی قرض داد، چه بسا حركتی غیر ارادی بود یا شاید به خواست پمپئو بود. باید توجه كرد كه یمن كشور عربی است كه تاكنون مسئولان آن هیچ گاه ارتباط علنی با اسرائیل نداشته اند و چه بسا برای نخستین بار است كه یك مسئول یمنی در چنین اجتماعی با اسرائیل شركت داشت و به دنبال آن نتانیاهو در توییتر خود خبر نشستن در كنار این مسئول یمنی را منتشر و نوشت: ما تاریخ را رقم خواهیم زد.
الصالح اضافه كرد: حتی 'جیسون گرینبلات' فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریكا در مذاكرات بین المللی نتوانست بر اعصاب خود درباره این صحنه به زعم آنها دراماتیك مسلط باشد و در توییتر خود از داخل اتاق كنفرانس، نوشت، «لحظه ای كه قلب را به وجد می آورد، میكروفون نتانیاهو كار نكرد و وزیر خارجه یمن میكروفون خود را به او داد» و افزود كه « نتانیاهو به شوخی پاسخ داد كه این آغازی برای همكاری میان اسرائیل و یمن است ... اما گام به گام» وی در ادامه ذوق زدگی خود نوشت، «شگفت انگیز است كه با فاصله ای كمی وزیر خارجه یمن ، عربستان ،عمان، امارات و بحرین و نتانیاهو و دیگر كشورهای منطقه نشسته اند و به صراحت درباره چالش های منطقه صحبت می كنند».
گرینبلات در توییت خود مدعی شد: به عنوان شاهدی برای میزان جدیت هدف ما باید اشاره كنم به ضیافت شامی تاریخی كه برگزار شد و مسئولان عرب و اسرائیلی ها با یكدیگر در آن شركت داشته و تبادل نظر كردند.
الصالح نوشت كه كنفرانس ورشو در واقع پرش روی هوای ترامپ و حمله ای ناكام و خدمتی مجانی از سوی وی به دوستش نتانیاهو برای سرپوش گذاشتن روی اتهامات فساد وی و كمك به او در جران انتخابات بوده و ناظران اسرائیلی تاكید می كنند كه این كنفرانس تلاش برای موضع گیری واحد عرب با اسرائیل ضد ایران بود كه به نتانیاهو در انتخابات در سرزمینهای اشغالی كمك می كند، اما آنها به فایده بخش بودن این اقدامات در برابر نفوذ منطقه ای ایران تردید دارند.
وی افزود: برگزار كنندگان این كنفرانس در رسیدن به هدف خود برای نابودی مساله فلسطین ناكام هستند و این مساله تا زمان تحقق رویای فلسطینی برای برپایی كشور مستقل به پایتختی قدس باقی خواهد بود. چه بخواهند و چه نخواهند.
خاورم**9366**1651