مسكو - ایرنا - معاون رئیس جمهوری آمریكا در كنفرانس امنیتی مونیخ به متحدان خود در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی هشدار داده است كه نباید از رقبای بالقوه ایالات متحده (روسیه) سلاح و مهمات خریداری كنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «مایك پنس» در كنفرانس امنیتی مونیخ با بیان این مطلب افزود: واشنگتن چنین شرایطی را تحمل نخواهد كرد و برای متحدان خود روشن ساخته است كه نباید دست به چنین كاری بزنند چرا كه آمریكا در قبال این موضوع بی تفاوت نخواهد ماند.
گفتنی است، تركیه به عنوان یكی از اعضای ناتو از یك سال پیش مذاكرات فشرده ای را با روسیه برای خرید سامانه پدافند موشكی اس 400 آغاز كرده است و حتی گفته می شود پیش پرداخت لازم برای دراختیار گرفتن این سامانه را به مسكو داده است.
ولادیمیر پوتین نیز وعده داده است كه روسیه در اواسط سال میلادی جاری، نخستین سامانه پدافند موشكی اس 400 خود را به تركیه تحویل دهد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه دو روز پیش در سفر به سوچی برای شركت در نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و تركیه در دیداری دوجانبه با پوتین اعلام كرد كه برغم فشارهای آمریكا برای منصرف شدن تركیه از خرید این سامانه، تركیه به كار خود ادامه خواهد داد.
** درخواست آمریكا برای مقابله با طرح انتقال گاز روسیه به آلمان
پنس در بخش دیگری از سخنان خود در كنفرانس امنیتی مونیخ گفت كه آمریكا از متحدان اروپایی خود خواسته است كه موضعی قاطع در خصوص طرح انتقال گاز جریان شمالی 2 بگیرند و در مقابل آن بایستند.
خط لوله جریان شمالی دو قرار است گاز طبیعی روسیه را از شمال غربی این كشور - از مسیر دریای بالتیك - به شمال آلمان منتقل كند و بطور موثر حجم گاز وارداتی آلمان را تا دوبرابر افزایش دهد.
آمریكا با این پروژه مخالف و مدعی است این خط لوله موجب تشدید كنترل روسیه بر بازار انرژی اروپا خواهد شد و اهمیت مسیرهای ترانزیت انرژی مانند اوكراین را كاهش خواهد داد.
این درحالیست كه شركت های آمریكایی تولید كننده گاز با فناوری های جدید نیز درصدد فروش گاز به اروپا هستند و به نظر می رسد مخالفت آمریكا بیشتر با هدف تصاحب بازار اروپا است.
خط لوله جریان شمالی 2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مكعب گاز روسیه به آلمان برنامه ریزی شده است و بخشی از برنامه شركت گازپروم برای برون رفت روسیه از مسیر كنونی اوكراین برای گاز رسانی به اروپا است.
فاز نخست این خط لوله به آلمان كه یك هزار و 222 كیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسید و سالانه بیش از 20 میلیارد متر مكعب گاز روسیه را به این كشور اروپایی منتقل می كند.
هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است كه گازپروم و چند شركت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می كنند.
اجرای این طرح، گاز روسیه را ارزان تر به بازارهای مصرف اروپایی می رساند، زیرا هزینه ترانزیت كه اكنون به اوكراین و دیگر كشورها پرداخت می شود، حذف خواهد شد و این كاهش بها برای مسكو و آلمان یك پیروزی اقتصادی محسوب می شود ضمن اینكه موقعیت استراتژیك اوكراین در تامین گاز اروپا را از بین می برد.
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان چندی پیش در واكنش به انتقاد آمریكا از این كشور برای همكاری گازی با روسیه اعلام كرده بود كه دوران دیكته كردن سیاست های آمریكا به اروپا پایان یافته است و اتحادیه باید در مقابل این سیاست ها كه به سود آمریكا و به ضرر اروپا تمام می شود، بایستد.
آلمان به اوكراین قول داده است كه در همكاری با روسیه به نگرانی های مقامات كی یف توجه داشته باشد ضمن اینكه شروط خود را با طرف روس در خصوص این پروژه در میان گذاشته است.
**آمریكا حضور بیشتری در خاورمیانه خواهد داشت
پنس در بخش دیگری از اظهارات خود این را هم گفت كه ایالات متحده پس از خروج از سوریه، حضور منطقه ای خود را قوی تر خواهد كرد.
گفتنی است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده چندی پیش با پیروز خواندن كشورش در جنگ با داعش در سوریه، اعلام كرد كه كار ارتش این كشور در سوریه تمام شده و از این كشور خارج خواهد شد.
این مساله انتقادهای گسترده ای را در آمریكا علیه ترامپ در پی داشت ضمن اینكه مخالفان مسلح دولت قانونی سوریه و برخی از حامیان منطقه ای آنان را بشدت نگران كرد.
بنظر می رسد ایران و روسیه كه در جنگ داخلی هشت ساله سوریه همواره به دولت قانونی سوریه برای شكست داعش كمك كرده اند چندان اظهارات ترامپ را جدی نمی گیرند چرا كه مقامات واشنگتن 18 سال است، وعده خروج از افغانستان را می دهند.
مقامات ایران و روسیه بارها خواستار پایان یافتن حضور غیرقانونی ارتش آمریكا در سوریه شده اند.
براساس قوانین بین المللی ورود نیروهای هر كشوری به كشور دیگر بدون درخواست دولت مركزی و قانونی آن، تجاوز محسوب می شود و محكوم است.
سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه به تازگی در این باره گفته است: نیروهای آمریكایی نه تنها از سوریه خارج نشده اند بلكه شاهد حمایت فعال نیروهای آمریكایی از شبه نظامیان كرد با تسلیحات و جنگ افزارهای مستقر در مناطق شرق رودخانه فرات هستیم.
اروپام ** 1346 **