سنندج - ایرنا - رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه كردستان از نظر اقتصادی ظرفیت لازم را برای توسعه ندارد، گفت كه هدف دولت ارتقای ظرفیت اقتصادی و ایجاد زمینه برای توسعه این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالناصر همتی عصر شنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: در مجموع هدف ما اعتلای كردستان است و در روزهای آینده شاهد بهبود و بهتر شدن وضعیت اقتصادی این استان خواهیم بود.
وی تاكید كرد: كردستان از لحاظ اقتصادی ظرفیت لازم را برای توسعه و اشتغال ندارد، بنابراین به این نتیجه رسیدیم با كمك صندوق توسعه ملی و بانك های كشور كار ویژه ای برای این استان انجام دهیم.
رئیس كل بانك مركزی به سهم یك درصدی كردستان از تسهیلات كشور اشاره كرد و افزود: پایین بودن تسهیلات استان به كمبود سپرده های بانكی در استان برمی گردد كه تلاش می كنیم این كمبود را جبران كنیم.
همتی اضافه كرد: تلاش ما این است كه این چرخه را بشكنیم و از دیگر منابع مالی كشور برای كردستان توسعه بیشتری ایجاد كنیم.
وی با بیان اینكه تصمیم ما این است حجم سهم تسهیلات كردستان را بیشتر كنیم، یادآور شد: تلاش می كنیم طرح های خوبی را در استان راه اندازی كرده و زمینه توسعه اشتغال این منطقه را فراهم كنیم.
رئیس كل بانك مركزی به حضورش در جلسه گروه اقتصادی مقاومتی كردستان اشاره كرد و گفت: در این جلسه طرح های خوبی بررسی و مقرر شد طرح هایی كه كوچكتر و متوسط هستند را سریعتر تامین مالی كنیم كه عمده آن ریالی بود.
همتی اظهار داشت: طرح هایی كه تامین مالی ریالی نیاز دارند را در اولویت قرار داده و بانك مركزی با كمك صندوق ملی و بانك های عامل نسبت به تامین منابع مالی آنها اقدام می كنند.
وی با اشاره به اینكه در جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز قرار شد تسهیلات لازم در اختیار این بخش قرار گیرد، افزود: در این جلسه نیز تصمیماتی درباره رفع موانع و محدودیت های واحدهایی كه مشكل كارگری (از جمله چك برگشتی و مشكلات مالیاتی) دارند، گرفته شد.
همتی به جلسه با شهرداران 10 گانه كردستان نیز اشاره كرد و یادآور شد: درباره مشكلات شهرداری های استان مانند حقوق كارگران و بدهی های آنان تصمیمات ویژه ای گرفتیم كه ظرف یكی 2 هفته آینده به نتیجه می رسد و تامین مالی خوبی شامل شهرداری های این استان می شود.
به گزارش ایرنا، رئیس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از یك طرح بزرگ صنعتی و شركت در چند جلسه از جمله شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت روز شنبه به استان كردستان سفر كرد.
شركت در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گفتگوی دولت و بخش خصوصی و جلسه كمیسیون هماهنگی بانك‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های رئیس بانك مركزی و هیات همراه در سفر یك روزه رئیس كل بانك مركزی و هیات همراه به كردستان است.
شركت در كارگروه طرح های پیشران با حضور سرمایه گذاران و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط، جلسه با شهرداران شهرهای سنندج، سقز، بیجار، قروه، مریوان، بانه و كامیاران از دیگر برنامه های سفر یك روزه رئیس كل بانك مركزی به استان كردستان است.
7355 / 9102