تهران- ایرنا- طبق تازه‌ترین گزارش منتشرشده ایران تلنت، كسب‌وكارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها 46 درصد رشد استخدام داشته‌اند و تقاضای بازار كار برای متخصصان حوزه كامپیوتر 14 درصد افزایش داشته است .

به گزارش ایرنا از وب سایت ایران تلنت، در روزهای تحریم، گران شدن لحظه‌ای ارز و نوسان بازار، خیلی از كسب‌وكارهای ایرانی با مشكل روبرو شدند. بسیاری شركت‌های بزرگ ایرانی تعدیل نیرو كردند و بعضی استخدام نیروی جدید را متوقف كردند. از ظواهر امر به نظر می‌رسد كسب‌و‌كارها آب رفته‌اند اما، ماجرا اینقدرها هم ساده نیست. كسب‌و‌كارها آب رفته‌اند اما نه لزوما همه‌شان؛ آمارها نشان می‌دهد در بعضی عناوین شغلی، استخدام نیروی كار حتی افزایش هم داشته است. نگاه دقیق‌تر به آنچه برای كسب‌وكارهای ایرانی اتفاق افتاده شاید بتواند در جهت‌گیری آینده مجموعه‌ها در زمینه منابع انسانی و برنامه‌ریزی نیروهای جوان برای آینده‌ شغلی‌شان راهگشا باشد.
ایران تلنت در تازه‌ترین گزارش خود، آمار و تحلیلی مقایسه‌ای از وضعیت كسب‌وكارها در زمینه منابع انسانی در سال‌های 2017 و 2018 یعنی در روزهای اوج بحران اقتصادی ارائه داده است. طبق این گزارش، كسب‌وكارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها 46 درصد رشد استخدام داشته‌اند. تقاضا برای بعضی شغل‌ها مثل Developer هم نه تنها افت نداشته، بلكه همچنان سهم بالایی از نیاز كسب‌وكارها را به خود اختصاص می‌دهد.
آمارها می‌گویند برخلاف انتظار، در روزهای بحران بزرگ‌ترین تعدیل نیروها در شركت‌های بزرگ اتفاق افتاده است. حجم استخدام‌ها به‌طور كلی 6 درصد افت داشته؛ این افت برای شركت‌های بالای 100 نفر 13 درصد بوده و برای كسب‌وكارهای زیر 100 نفر 5 درصد. در مقایسه سال‌های 2017 تا 2018 بیشترین كاهش استخدام را شركت‌های مخابراتی با 77 درصد، نیروگاه‌ها با 70 درصد دارویی و شركت‌های تجهیزات پزشكی با 58 درصد داشته‌اند. شركت‌های خودروسازی با 37 درصد در رتبه‌ بعدی قرار دارند.
بنابر اظهارات كارشناسان ایران تلنت، در روزهای اوج بحران، تنها شغل‌هایی كه حجم استخدامشان كم نشد، شغل‌های مربوط به حوزه IT بود. استخدام گروه شغلی مهندس كامپیوتر، نرم‌افزار و طراح وب در این بازه زمانی افزایش 14 درصدی داشته است. از طرفی، شغل‌های دسته فروش، بازاریابی و تبلیغات كه همیشه پیشتاز نیازهای نیروی انسانی شركت‌ها بودند، افت كرده‌اند. در این دسته كه دقیق‌تر می‌شویم، می‌بینیم شغل‌های فروش كاهش داشتند و در عوض، جایشان را به شغل‌های بازاریابی داده‌اند. این یعنی كسب‌وكارها تصمیم گرفته‌اند نیازهایشان در این حوزه را زیربنایی و عمقی‌تر حل كنند. بیشترین میزان كاهش استخدام هم 61 درصد و در استخدام داروساز اتفاق افتاده است.
در میان صنایع مختلف، شركت‌های دیجیتال و استارتاپ‌ها با رشد چشمگیر 46 درصد در حجم استخدام، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. شركت‌های مسافرتی، هتل‌داری و توریسم با 37 درصد، كاریابی‌ها و شركت‌های تامین منابع انسانی با 32 درصد و شركت‌های مالی، سرمایه‌گذاری، بیمه و بانك‌ها با 24 درصد افزایش حجم استخدام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
علمی*م.ش*