گچساران - ايرنا - نيمروز يك روز آفتابي فصل زمستان همسفر با اهالي كوچ نشين منطقه گچ سيد الله داد در شهرستان گچساران، مردان و زناني از جنس سخت كوشي و تلاش تجربه اي دل انگيزي دارد.

به گزارش ايرنا، در واپسين روزهاي بهمن ماه،آب و هواي بهاري، نوبرانه سرسبزي طبيعت، بوي خوش نان و غذاهاي محلي و عطر بابونه تازه رسته در طبيعت زيبا تابلويي تمام عيار از زيبايي هاي هستي را به نمايش گذاشته است.
اين زيبايي هاي طبيعي تعداد زيادي از شهرنشينان را به مناطق عشايري كشانده است تا هم لحظاتي ناب همنشين با مردان و زنان ايل را تجربه كنند و هم از طبيعت بهره ببرند.
صنوبر يكي از بانوان خستگي ناپذير ايل در آستانه سياه چادر مشغول درست كردن كشك است،دوشيدن شير دام، درست كردن نان محلي، دوغ، كشك،كره، پخت غذا و رسيدگي به بچه ها بخشي از فعاليت هاي روزانه اش است.
او از بارش رحمت الهي كه منجر به آب و علوفه فراوان در مناطق عشايري شده خوشحال و شكرگزار خداوند منان است.
در زندگي عشايري همه افراد خانواده به اندازه توانشان براي حركت چرخ زندگي تلاش مي كنند و زنان و بچه ها نقش پررنگي در كسب درآمد خانوار دارند.
صنوبر هواي پاك، همنشيني با طبيعت، مهرباني مردم را از جذابيت هاي وصف نشدني زندگي كوچ نشيني مي داند.
نگاه او حكايت از دلبستگيش به اين زندگي سخت اما شيرين دارد.
صنوبر مي گويد: هر چند شهر جذابيت هاي خودش را دارد اما هر كس به اين طبيعت دل بست ديگر آپارتمان و خانه هاي شهري برايش زندان و تنگ است.
مراد علي پدر خانواده است، نگهداري و دادن علوفه به دام ها، فروش محصولات توليدي و تامين مايحتاج زندگي در شهر بخشي از فعاليت هاي روزمره اش است.
او پس از يك روز پرتلاش ني مي نوازد و نشان مي دهد ساز زندگي اش كوك است.
مرادعلي خوشحال است چون در سال پرباران نياز به خريد علوفه دستي نيست و حالا كه زيبايي هاي زندگي كوچ نشيني پس از سالها خشكسالي پديدار شده و درآمدش بيشتر شده چند راس دام ديگر خريده تا جبران فروش دام هايش در سال هاي كم آبي را كرده باشد.
مريم دختر 14 ساله خانواده است او بانويي جوان از جنس مهرباني است لب به سخن مي گشايد و از علاقه اش به بافت صنايع دستي داري مي گويد.
او مهمان نوازي را مهمترين ويژگي عشاير مي داند آمد و رفت مهمان هاي شهري را ابزارهاي ارتباط با دنياي مدرن مي داند.
مريم مي گويد: اقوام شهرنشين مي آيند از كالاهاي شهري با خودشان سوغات مي آوردند و دسترنج عشاير هم سوغات به شهر مي برند.
او در پخت غذا و نگهداري مرغ ها هم كمك كار مادر است و اعتقاد دارد عشاير اگر همه وسايل مورد نيازش زندگي را خود توليد نكند معنا ندارد.
مريم مسدود شدن راه هاي ارتباطي را مهمترين مشكل زمان حاضر عشاير دانست و از مسئولان خواست تا براي بهسازي ايل راه ها چاره انديشي كنند.
مديركل امور عشايري كهگيلويه و بويراحمد گفت: وضعيت زندگي عشاير هم اكنون پس از بارندگي هاي سال زراعي خوب است.
مجيد علي پور اظهار داشت:130 حلقه چشمه موجود در مناطق عشايري اين استان كه بر اثر خشكسالي هاي اخير خشكيده يا بسيار كم آب شده بود با بارندگي هاي امسال پر آب شد.
وي سبز شدن مراتع مناطق عشايري كه منجر به حذف علوفه دستي براي دام عشاير از يك ماه پيش تاكنون شده را از ديگر رهاوردهاي بارندگي هاي مطلوب امسال براي عشاير كهگيلويه و بويراحمد عنوان كرد.
وي بيان كرد: بيش از 570 حلقه چشمه و قنات در مناطق عشايري اين استان وجود دارد.
مديركل امور عشايري كهگيلويه و بويراحمد گفت: 480كيلومتر از راه هاي عشايري اين استان بر اثر بارندگي هاي اخير مسدود شده است.
وي ادامه داد: هشت نيروي انساني و 6 دستگاه ماشين آلات سبك و سنگين هم اكنون در حال بازگشايي راه هاي ارتباطي مناطق عشايري كهگيلويه و بويراحمد هستند.
ايل راه هاي كهگيلويه و بويراحمد بيش از 9 هزار كيلومتر طول دارد.
معاون عمراني امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران تلاش هاي زيادي براي بهبود وضعيت رفاهي عشاير اين استان شد.
بهمن آزادي افزود: بهسازي يكهزار و 624 چشمه، سه هزار و 330 كيلومتر ايل راه،478 باب انبار علوفه،هفت شهرك عشايري،53 هزار 400 متر جدول گذاري،يكهزار و 442 مخزن ذخيره آب ، 2 هزار و 700 سرويس بهداشتي در مناطق عشايري كهگيلويه و بويراحمد از خدمات انجام شده براي بهبود زندگي در مناطق عشايري است.
وي ساخت 24 باب حمام ضد كنه دام،تشويق و نظارت بر كشت هفت هزار هكتار گياهان دارويي كه از سوي عشاير ايجاد شده و احداث 137 مركز توزيع نفت سفيد را از ديگر خدمات ارائه شده به جامعه عشايري كهگيلويه و بويراحمد در چهار دهه اخير ذكر كرد.
اين در حالي است قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ، بهسازي هشت چشمه ، احداث پنج باب حمام ضد كنه و احداث 23 مخزن آب آشاميدني و كشاورزي ، تنها خدمات ارائه شده به عشاير كهگيلويه و بويراحمد بوده است.
آزادي مي افزايد: پرداخت 400 ميليارد ريال تسهيلات بانكي، ارائه آموزش هاي ترويجي به ميزان 152 هزار نفر ساعت مطالعه و شناسايي 68 زيست بوم عشايري از ديگر اقدامات همسو با ارتقاي وضعيت زندگي عشاير است.
جامعه عشايري كهگيلويه و بويراحمد با يك‌ميليون رأس دام سبك و سنگين 35 درصد صنايع‌دستي شامل 10 هزار مترمربع انواع گبه، جاجيم، قالي، گليم و فرش اين استان را توليد مي‌كند.
معاون عمراني مديركل امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد گفت: تجهيز مناطق عشايري اين استان به امكاناتي مانند پنل خورشيدي، حمام خورشيدي و آبرساني پايدار به بقاي زندگي عشايري كمك زيادي مي كند.
آزادي افزود: استفاده از اين تجهيزات افزون بر رفاه حال عشاير براي حفظ جنگل ها و درختان بلوط كه از آنها به عنوان سوخت استفاده مي شود كارگشاست.
وي بيان كرد:500 خانوار عشاير اين استان در سال جاري صاحب پنل هاي خورشيدي شدند.
آزادي افزود: براي هر دستگاه پنل خريداري شده 6 ميليون ريال هزينه شده است.
وي تصريح كرد: عشاير محروم زيلايي،دريلا و تنگ سرخ از جمله مناطقي هستند كه پنل هاي خورشيدي به آنها واگذار شده است.
آزادي ابراز داشت: اعتبار مورد نياز پنل هاي خورشيدي از طريق فرمانداري هاي شهرستان هاي هشت گانه كهگيلويه و بويراحمد تامين شد.
وي بيان كرد: هر دستگاه پنل خورشيدي قابليت تامين انرژي وسايلي مانند تلويزيون، يخچال و پنج عدد لامپ را دارد.
معاون عمراني مديركل امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: در حال پيگيري هستيم تا از طريق وزارت نيرو براي تمام خانوارهاي عشايري با هدف كاهش استفاده از چوب درختان جنگلي و رفاه حال آنان پنل هاي خورشيدي تامين شود.
وي اظهار كرد: استفاده از انرژي هاي نو به جاي سوخت فسيلي در مناطق سخت گذر و دوردست گام مهمي در حفاظت از منابع طبيعي و آسايش مردم است.
آزادي بيان كرد: تا پيش از اين ،پنل هاي خورشيدي به صورت محدود به 100 خانوار عشايري در اين استان واگذار شده بود. 12 درصد از جمعيت استان كهگيلويه و بويراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعيتي معادل 70 هزار نفر عشاير هستند.
هشت ايل بومي و سه ايل غيربومي با 13 زيست‌بوم در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد.
استان كهگيلويه و بويراحمد در جنوب غربي ايران قرار دارد.
8143/6110