رشت - ايرنا - مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي گيلان توزيع بيش از 500 هزار اصله نهال شناسنامه دار ( مثمر و غيرمثمر) در بخش كشاورزي استان در سال جاري را از برنامه‌هاي اين سازمان ذكر كرد.

منوچهر پارسافر روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا با بيان اين مطلب افزود: عمده اين نهال ها با اولويت طرح هاي توسعه اصلاح، جايگزيني و همينطور توسعه باغ ها در اراضي شيبدار استان استفاده مي شود.
وي خاطرنشان كرد: افزايش توليد و كيفيت محصولات باغباني اصلاح و احياي باغات درجه 2 و 3 و تامين نهال استاندارد (با اصالت و سالم) مورد نياز بهره‌برداران و همينطور دستيابي به باغات يكدست و يكنواخت ژنتيكي در جهت باغباني پايدار از مهمترين اهداف اين طرح است.
به گفته پارسافر، انواع ارقام (دانه دارها ، هسته دارها، دانه خشك، مركبات و گياهان دارويي) كه مستعد توليد اقتصادي و تجاري مي‌باشند؛ با تاييد كميته فني نهال استان از يارانه نهال برخوردار مي شوند.
امسال بالغ بر چهار ميليارد و 600 ميليون ريال اعتبارات نهال يارانه دار به استان اختصاص پيدا كرد كه بخشي از مبلغ خريد نهال به عنوان يارانه به متقاضيان پرداخت مي شود.
به گزارش ايرنا گيلان با افزون بر 140 هزار كيلومتر مربع مساحت فقط ۹ دهم درصد از مساحت كشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن حدود ۳۱ درصد اراضي كشاورزي نسبت به كل وسعت استان، رتبه چهارم را بين استان هاي كشور داراست.
بر اساس اعلام سازمان جهاد كشاورزي گيلان، ارزش كل محصولات كشاورزي در سال ۹۶ به ميزان كل توليد استان دو هزار و 758 ميليون تن بالغ بر 113 هزار و 947 ميليارد ريال بوده است.
گيلان همچنين در توليد محصولات مهم كشاورزي در كشور جايگاه ويژه اي دارد؛ در توليد برگ سبز چاي، فندق، بادام زميني، پيله ابريشم، صيد و صيادي، صنوبركاري و گل گاوزبان در رتبه اول و در بخش برنج كاري، كيوي، آبزي‌پروري، خاويار و مرغ مادر گوشتي در رتبه دوم و نيز در توليد زيتون و جوجه‌كشي رتبه سوم است.
گيلان داراي 11 هزار هكتار باغ مركبات و 28 هزار باغدار است و شهرستان هاي رودسر، املش و لنگرود بيشترين باغ‌هاي مركبات گيلان را دارند؛ پرتقال، نارنگي، ليمو، نارنج و بالنگ از مهمترين مركبات توليدي باغداران گيلاني است.
7296/2007/