مشهد- ایرنا- درمان بیماری مادرزادی ستون فقرات به نام 'لیپو مننگوسل' با تكنیك جراحی كوتاه كردن ستون فقرات (shorting) برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشكی مشهد با موفقیت انجام شد.

دانشگاه علوم پزشكی مشهد روز دوشنبه گزارش داد: این عمل جراحی بر روی یك بانوی 41 ساله در بیمارستان قائم مشهد توسط دكتر 'بابك گنجه ای فر' جراح و متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی این دانشگاه انجام شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در این خصوص گفت: لیپومننگوسل یك بیماری مادرزادی است كه در آن توده چربی زیر پوست پشت به داخل كانال نخاعی گسترش می یابد و به نخاع و ریشه های عصبی آن متصل می شود.
دكتر گنجه ای افزود: در برخی انواع این اختلال مادرزادی احتمال حذف توده چربی و آزاد كردن كامل نخاع و ریشه های عصبی ناممكن می باشد لذا كه یكی از روشهای درمانی جایگزین در بیمارانی كه امكان حذف كامل توده نخاعی در آنها نیست، كوتاه كردن ستون فقرات است.
وی ادامه داد: این تكنیك جدید با هدف آزاد شدن نخاع درگیر در توده چربی بیمار شانس بهبود یا ممانعت از تشدید علائم عصبی را به بیمار می دهد.
این جراح و متخصص مغز و اعصاب گفت: این جراحی نادر با موفقیت در بیمارستان قائم(عج) مشهد انجام، بیمار با شرایط بالینی خوب مرخص و به توانبخشی ارجاع داده شده است.
دانشگاه علوم پزشكی مشهد به عنوان قطب پزشكی در شمال شرق كشور افزون بر 9 هزار دانشجو و 21 هزار كارمند بهداشتی و درمانی دارد.
1922/1858