شهركرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری با تولید 42 هزار تن بادام آبی معادل 20 درصد تولید بادام با كیفیت كشور، از بسترهای مهم تولید ملی و توسعه صادرات غیرنفتی كشور به شمار می رود كه نیازمند حمایت در حوزه صنایع تبدیلی و تكمیلی است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با 1641 هزار هكتار مساحت كه معادل یك درصد مساحت كشور است دارای 250 هزار هكتار اراضی كشاورزی، 341 هزار هكتار جنگل و بیش از یك میلیون هكتار مرتع است.
از 250 هزار هكتار اراضی كشاورزی استان كه 15 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده، حدود 145 هزار هكتار (59 درصد) آن به كشت محصولات زراعی و حدود 38 هزار هكتار (15 درصد) آن به كشت محصولات باغی اختصاص یافته است و حدود 65 هزار هكتار (26 درصد) آن بصورت آیش است.
در این استان سالانه بیش از یك میلیون و 400 هزار تن محصولات كشاورزی تولید می شود كه از این مقدار، حدود 820 هزار تن (65 درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود 200 هزار تن (16 درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و كشت گلخانه ای اختصاص دارد.
هرچند سهم استان در تولیدات زراعی كشور 1.26 درصد است و استان را در رتبه بیست و سوم قرار داده اما عملكرد باغ های استان در حدود 4.8 تن در هكتار است كه نسبت به عملكرد كشور كه 4.02 تن در هكتار است عملكرد به نسبت مطلوبی است.
هم اینك یك سوم تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش كشاورزی است كه در مقایسه با كشور كه 20 تا 22 درصد است، نشان از ظرفیت و جایگاه خوب بخش كشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان دارد.
در این میان محصولی كه توانسته در ارتقای جایگاه كشاورزی استان در سالهای اخیر نقش بسزایی را ایفا كند و سهم زیادی از صادرات و تولید ناخالص بخش كشاورزی استان را به خود اختصاص دهد، محصول بادام با تولید 24 هزار تن در سال معادل 20 درصد بادام باكیفیت كشور است كه در 12 سال اخیر بطور متوالی بیشترین تولید بادام آبی كشور را به خود اختصاص داده است.
بادام یكی از محصولات خشكباری مهم در ایران و سایر كشورهای جهان است كه به سبب اهمیت ارزش غذایی، دارویی و بهداشتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
این موضوع سبب شده تا بواسطه صادراتی بودن محصول بادام، توجه به این كالای استراتژیك در برنامه ریزی های كشور گنجانده شود و این فرصت خوبی را برای بهره گیری از مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری از این موقعیت و تلاش برای تحقق توسعه یافتگی این استان فراهم كرده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت های این استان در خصوص افزایش تولید بادام در استان و توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی مرتبط با آن، اظهار می كند: در صورت تبدیل محصول بادام به مغز، محصولات فرآوری شده و بسته بندی استاندارد جهانی می توان میزان درآمد حاصل از این محصول را به 2 برابر اعتبارات عمرانی استان افزایش داد.
اقبال عباسی می افزاید: قطع كردن دست دلالان و توجه بیش از پیش به برنامه ریزی در خصوص تولید و صادرات بادام می تواند یكی از مهمترین ابزارهای رونق اقتصادی شود كه می طلبد در این خصوص تدبیر بیشتری به كار گرفته شود.
وی، بخش كشاورزی را از مهمترین ظرفیت های استان در مسیر تحقق توسعه یافتگی عنوان می كند و می گوید: تنوع فعالیت های كشاورزی در بخش های زراعت، شیلات، باغات، دامپروری و دیگر زیربخش ها و بالا بودن جمعیت بهره برداران و فعالان این بخش با جمعیت افزون بر 66 هزار نفر بیانگر اهمیت اقتصادی این بخش است.
استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان می كند: این استان بلحاظ وجود منابع آب و خاك مناسب برای توسعه كشاورزی موقعیت ممتازی دارد و بی شك این موضوع در برنامه ریزی های كلان استان مدنظر قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در همین خصوص گفت: این استان با تولید 24 هزار تن بادام در سال رتبه نخست تولید بادام آبی كشور را در اختیار دارد.
ذبیح الله غریب افزود: بادام مامایی، شاهرودی 12، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می رود.
وی تصریح كرد: درخت بادام نسبت به سایر گونه های درختی مقاوم تر و نسبت به آبیاری كم توقع تر است و در شرایط خشكسالی بهترین گزینه برای توسعه باغات محسوب می شود.
غریب تعداد بهره برداران محصول بادام در استان را حدود 30 هزار نفر برآوردكرد و گفت: سطح زیر كشت باغات در استان 42 هزار هكتار است كه 16 هزار هكتار آن معادل 37 درصد به كشت بادام اختصاص دارد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان خاطرنشان كرد: حدود 6 هزار تن از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشكیل می دهد.
بگفته غریب طی 9 ماهه امسال 62 میلیون دلار بادام از استان صادر شد كه معادل 75 درصد ارزش كل صادرات استان به شمار می رود.
وی ادامه داد: سالانه 190 هزار تن محصولات باغی در این استان تولید می شود كه بادام با تولید 24 هزار تن، 12.5 درصد این تولیدات را شامل می شود.
غریب، متوسط عملكرد بادام در هر هكتار از باغات استان را 1.5 تن اعلام كرد و گفت: این میزان در مقایسه با میانگین عملكرد بادام در باغات كشور كه 8 دهم درصد است، عملكرد 2 برابری را نشان می دهد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز ارزش تولیدات كشاورزی استان را 34 هزار میلیارد ریال در سال اعلام كرد و گفت: بیش از 7 هزار میلیارد ریال این تولیدات اختصاص به بادام دارد كه 22 درصد ارزش تولیدات كشاورزی استان را شامل می شود.
حسین برزگر، بازار هدف صادرات بادام استان را كشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، روسیه و پاكستان دانست و افزود: برای رقابت در عرصه تجارت خارجی ضمن تقویت مراكز بسته بندی و تقویت برند بادام استان باید موفق به كسب استانداردهای تشویقی این عرصه شویم.
وی خاطرنشان كرد: 10 هزار نفر بصورت مستقیم در عرصه تولید و عرضه بادام در استان فعالیت دارند كه 5 درصد كل اشتغال استان را شامل می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینكه بیشتر باغات استان در شهرستانهای سامان و بن قرار دارد، گفت: این درختان كه 70 درصد باغات بادام استان را شامل می شود بصورت قطره ای آبیاری می شود.
برزگر با بیان اینكه درخت بادام نسبت به شرایط كم آبی و خشكسالی مقاوم است، تصریح كرد: همین موضوع می تواند ما را در مواجه با خشكسالی كمك كند و باغات بادام جایگزین باغات آب بر شود.
وی با اشاره به مشكلات فراروی صادرات بادام تولیدی استان، افزود: برای موفقیت در عرصه صادرات بادام ضروری است تا نسبت به تقویت مراكز بسته بندی و سورتینگ (درجه بندی) بادام، تقویت برند و نام تجاری و كسب استانداردهای تشویقی و اعمال در بسته بندی محصول اقدامات بیشتری انجام دهیم.
برزگر خاطرنشان كرد: هنوز نتوانسته ایم در این سه مرحله موفق عمل كنیم و بایستی در ابتدا مراكز بسته بندی بادام را در استان فعال كنیم و سپس نسبت به كسب برند و استانداردهای تشویقی اقدام شود.
وی افزود: هم اینك بادام تولیدی استان بصورت فله ای در كارتن های 10 تا 20 كیلویی به كشورهای هدف نظیر هند صادرات می شود و این موضوع سبب شده تا بادام استان به قیمت واقعی و صادراتی خود در جهان بفروش نرسد كه چنانچه بتوان در این زمینه كار بیشتری كنیم بی شك ارزآوری استان و كشور در این حوزه رشد چمشگیری پیدا می كند.
با این توضیح می توان نتیجه گرفت گرچه چهارمحال و بختیاری از لحاظ سطح زیركشت و تولید بادام جزو استانهای برتر كشور به شمار می رود و تولید این محصول جزو ظرفیت های این استان كمترتوسعه یافته است اما بهره وری مطلوب از این بستر نیازمند برنامه ریزی و ساماندهی هدفمندتر در عرصه تولید، برداشت و به ویژه صادرات این محصول مهم كشاورزی است. چراكه حمایت و برنامه ریزی درست در تولید و صادرات این محصول علاوه بر كسب درآمد بیشتر برای بهره برداران می تواند بعنوان یك كالای ارزآور علاوه بر رونق صادرات به تولید ملی كشور منجر شود.
7363/6021