تهران- ايرنا- روانپزشك كودك و نوجوان گفت: بيشتر سركشي نوجوانان در مواجهه با محدوديت ها و قوانين غيرمنصفانه والدين شكل مي‌گيرد؛ اين درحالي است كه تربيت و سرپرستي والدين، در كنار مراقبت و نظارت همراه با انعطاف‌ پذيري مي تواند مانع از بروز سركشي فرزندان در دوران نوجواني شود.

محمدرضا محمدي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا اظهار داشت: نوجواني دوره استقلال طلبي و حساس ترين زمان براي تعيين سرنوشت افراد است كه مي تواند بر اساس برخورد صحيح با ويژگي هاي اين دوران، به افتادن در دام انحرافات يا قدم نهادن در مسير زندگي سالم و موفق منجر شود.
وي با بيان اينكه لازم است والدين براي برقراري ارتباط موثر با فرزندان نوجوان خود، آگاهي كامل در زمينه نحوه صحيح تربيت و پرورش آنها داشته باشند، افزود: نخستين گام براي برقراري اين ارتباط، كشف استعداد ذاتي و فردي و همچنين افزايش ميزان تمايل نوجوان براي ادامه حضور در بين اعضاي خانواده و جامعه است.
محمدي گفت: والدين نبايد نسبت به دانسته هاي خود از فرزندشان به سرعت واكنش نشان دهند بلكه بايد با تمركز بر نكات مثبت فرزندان خود استعداد‌هاي آنان را در زمينه موسيقي، هنر، ورزش، رايانه يا حتي كارهاي خدماتي و اجتماعي كشف كنند. اين روش مي تواند به پايان دادن تعارضات احتمالي بين والدين و فرزندان و همچنين دستيابي به ايده هاي جديد توسط والدين براي هدايت فرزندان در مسير درست منجر شود.
اين روانپزشك افزود: برقراري رابطه صحيح و مناسب با نوجوان، شيوه اي كارآمد براي حل مساله بين اعضاي خانواده است؛ براي اين منظور نياز است زمينه احساسات مثبت‌‌ نسبت به يكديگر را براي جلوگيري از به وجود آمدن اختلافات ايجاد كرد و والدين بايد در اين خصوص از كسب مهارت‌هاي ارتباطي لازم برخوردار شوند.
ايجاد حس مثبت نسبت به خانواده از سركشي نوجوانان پيشگيري مي كند
وي اظهار داشت: خانواده هاي داراي نوجوان با توجه به اقتضاي دوره گذار نوجواني، براي جلوگيري از سركشي نوجوانان بايد از رفتارهاي مثبت و منفي آنان به نحو مطلوب بهره برداري كنند و در مقابل رفتار مثبت آنان با دادن پاداش و رفتار منفي آنها با تغيير رفتار برخورد كنند و چنانچه تغيير در رفتار فرزندان كافي نبود، لازم است از روش هاي تنبيهي استفاده شود.
محمدي افزود: والدين بايد تلاش كنند براي ايجاد يك ارتباط كاملا موثر از نظرات نوجوان‌ خود كه پا در عرصه بلوغ گذاشته در اموري كه قابل گفت‌ و گو است، استفاده كنند و با كنار گذاشتن توانايي و اقتدار نامناسب خود در گذشته، به دستور دادن پايان دهند.
وي ادامه داد: والدين بايد توجه داشته باشند برقراري ارتباط با نوجوانان به مانند قرار گرفتن دو رقيب در يك ميدان نبرد نيست بلكه با انگيزه دادن و گفت‌ و گو و مشاركت دادن نوجوانان در امور، دو طرف مي توانند با موفقيت به اهداف خود دست پيدا كنند و در اين صورت است كه همه اعضاي خانواده كه در يك كشتي قرار دارند، به آنچه لازم دارند خواهند رسيد و نوجوان نيز در اين شرايط شيوه‌هاي هدايت زندگي را در مواقع بحراني خواهد آموخت.
اجتمام* 1417*1834