به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، آیت الله سید مصطفی محقق داماد سه شنبه در همایش «مدرسه تربیتی امام موسی صدر در مدرسه دارالفنون گفت: به نظرم در زمان فعلی در این دنیا باید این را از قرآن برداشت كنیم كه ایمان و كفر قلبی است و در حقوق شهروندی اثری ندارد.
وی افزود: به بیان دیگر در روابط شهروندی ایمان و كفر اثری ندارد آنچه مؤثر است اطاعت خدا و پیامبر یعنی مقررات اجتماعی است؛ یعنی به مقررات عمل شود.
وی با بیان این جمله كه یكی از دلایل دعوت از او در این همایش اندیشهای است كه بین این طلبه كوچك با آن مرد بزرگ وجود دارد، اظهار كرد: در قرآن ایمان و كفر وجود دارد و نمیتوان آن را منكر شد. تقسیم ایمان و كفر در درون قرآن مجید كاملاً مسلم است. اما سخن این است كه جایگاه ایمان و كفر كجاست؟ آیا جایگاه آن قلب است یا در زبان و لفظ؟
محقق داماد افزود: یعنی ایمان و كفر از لفظ و بیان افراد معلوم میشود یا جایگاه در قلب و دل انسان است؟ این سؤال را به قرآن عرضه میكنیم؛ در سوره حجرات قرآن كریم آمده است عربهای بادیه نشین گفتند: ایمان آوردهایم. بگو شما ایمان نیاوردهاید، ولی بگویید اسلام آوردهایم، امّا هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است و اگر از خدا و رسولش اطاعت كنید، چیزی از پاداش كارهای شما را فروگذار نمیكند، خداوند، آمرزنده مهربان است.
وی تصریح كرد: این یعنی جای ایمان و كفر در قلب است، اما آنچه در زبان جاری میشود اسلام است، اینجا اسلام نیز به معنای تسلیم است. در همین آیه آمده است كسی كه از خدا و رسول او(ص) اطاعت كند مسلمان است. این اطاعت به این معنا نیست كه مؤمن باشند. اینها اگر اطاعت كنند، خداوند در اعمال، اجر و مزدشان و در توزیع منابع قدرت و ثروت برای آنان كم نمیگذارد. كما اینكه این طور نیز شد. چه كسی تردید دارد كه ابوسفیان مسلمان نشد و مؤمن هم نشد؟ اما به قدرت رسید، بچههایش نیز در رأس قدرت قرار گرفتند. چه كسی تردید دارد كه خالد بن ولید جنایتكار ایمان ندارد، ولی سرلشكر اسلام شد. مخاطب آیه همانها هستند كه ایمان نیاوردند.
محقق داماد گفت: به امام موسی صدر روحاً انتصاب میدهم كه به نظرم در زمان فعلی در این دنیا باید این را از قرآن برداشت كنیم كه ایمان و كفر قلبی است و در حقوق شهروندی اثری ندارد. به بیان دیگر در روابط شهروندی ایمان و كفر اثری ندارد آنچه مؤثر است اطاعت خدا و پیامبر یعنی مقررات اجتماعی است؛ یعنی به مقررات عمل شود.
محقق داماد ادامه داد : خداوند در قرآن فرمود: ایمان در قلب شما وارد نشده است و بعد فرمود كه هر كس از خدا و رسول(ص) اطاعت كند، مزد عملش را دریافت میكند؛ مراد همانهایی است كه ایمان نیاوردند، یعنی در روابط اجتماعی آنچه ارزش دارد عمل به قوانین و نظام اجتماعی كشور است. نظم كشور باید اطاعت شود و دقت كند كه انسان نظم را رعایت كند.
وی در ادامه تصریح كرد: فكر میكنم امروز آنچه امام موسی صدر آغاز كرده در بحث آموزش و پرورش باید اجرا كنیم و آن این است كه بچهها را به دیگرپذیری عادت دهیم. آماده كنیم كه تنها تو نیستی و همه حق دارند و همه ذیحق هستند. دشمنی و عداوت را نباید در دل بچه كاشت و این شیوه امام موسی صدر است. ایشان به كشوری به نام لبنان رفت كه در درون آن چندین دین وجود داشت. یك عالم شیعی توانست در كلیسا همه را دور هم جمع كند.
محقق داماد تصریح كرد : وی كه به ایران میآمدن نقل میكرد كه چطور با یهودیها و مسیحیها مینشیند. این حالت را اگر از درون دوره دبستان شروع نكنیم موفق نخواهیم شد. اگر میخواهیم در بزرگسالی تزریق كنیم اثری ندارد. بعد از چندین سال فهمیدیم كه اختیارات همه چیز در دست آموزش و پرورش است. در دانشگاه نمیتوان كاری انجام داد.
این عضو فرهنگستان علوم در انتهای سخنان خود افزود: لبنانیها با این اندیشه توانستند كنار هم زندگی كنند. باید از آموزش و پرورش تفكر دیگرپذیری را ترویج كنیم. چرا باید در قلوب تفتیش كنیم؟ آنچه هست این است كه هر كسی قوانین را رعایت كند. این یكی از درسهایی است كه میتوانیم از مكتب امام موسی صدر بگیریم و به قول حافظ درخت دوستی بنشانیم.
**9487**1601**
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
تهران-ایرنا- عضو فرهنگستان علوم معتقد است: ایمان و كفر امری قلبی است و در حقوق شهروندی اثری ندارد آنچه در حوزه اجتماعی اثر دارد عمل به مقررات است.