تهران–ایرنا–سرپرست یك گروه تحقیقاتی دركشورمان می گوید،تیم آنها موفق به دستیابی به فرمول ساخت داروی درمان فراموشی با پایه گیاهی شده است،آنها همچنین مدعی هستندكه با استفاده ازیك نوع قارچ جنگلی فرمول درمان بیماری كلسترول خون و دیابت را بدست آورده اند و فقط مشكل سرمایه گذار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، طبق اعلام انجمن آلزایمر ایران، زوال عقل یا دمانس هفتمین علت مرگ در جهان بوده و هزینه درمان این بیماری در سال 2018 درجهان بالغ بر یك تریلیون دلار بوده است.
طبق این گزارش بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع دِمانس (اختلال شناخت و حافظه) با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم همراه است كه به مرور حافظه و سایر توانایی‌های ذهنی فرد از جمله تفكر، استدلال و قضاوت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشكل مواجه می‌كند.
اختلال حافظه، ضعف بیان، گم كردن زمان و مكان، جابجا گذاشتن اجسام و ضعف یا كاهش قضاوت از علائم هشدار ددهنده آلزایمر محسوب می شوند.
البته آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به آلزایمر در كشور موجود نیست، اما برخی آمار‌های غیررسمی تعداد مبتلایان در كشورمان را حدود 600 هزار بیمار تخمین می زنند و از سوی دیگر مسئولان سلامت و رفاه كشور در سالیان اخیر با توجه به شیب تند سالمندی در كشور نسبت به افزایش بیماری آلزایمر هشدار داده اند.
اما یك گروه تحقیقاتی در كشورمان كه در حوزه نانو بیوتكنولوژی و نانو مواد پیشرفته ساختمانی، نساجی، بیمارستانی و زیستی در تهران فعالیت می كند و مراحل دریافت مجوز دانش بنیانی خود را طی می كند،موفق به ساخت چند داروی مهم و اساسی البته با پایه گیاهی برای درمان برخی از بیماری هایی با دامنه شیوع بالا شده است.
دكتر بهمن ابراهیمی حسین زاده استادیار دانشگاه تهران و عضو هیات مدیره این شركت تحقیقاتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت:شركت ما یك گروه تحقیقاتی زیرمجموعه خود دارد كه متشكل از حداقل 10 دانشجویی است كه طی چند سال اخیر فارغ التحصیل شده اند و به جهت دارا بودن توانمندی و استعداد لازم آنها را جذب كرده ایم.
وی با تاكید براینكه، این گروه تحقیقاتی بر روی بیماری های مهم و مسائل مبتلابه جامعه كه برای آینده كشور دردسرساز خواهد بود كار كرده است گفت: البته در چند مورد نیز به نتایج بسیار درخشانی نیز دست یافته است و اگر همكاری مناسبی با مراكز تحقیقاتی داخلی شود به طور حتم كاسبی بسیاری از شركت های داروسازی خارجی در ایران كساد خواهد شد.

**ساخت داروی گیاهی برای درمان آلزایمر
اما دكتر ابراهیمی در ادامه یكی از دستاوردهای گروه تحقیقاتی شركت مبتكران پاك فن را تهیه فرمولاسیون نانو داروی گیاهی برای درمان و پیشگیری از بیماری های خانواده فراموشی از جمله آلزایمر و پاركینسون تحت عنوان 'یادآر'عنوان كرد و افزود: این دارو به كمك نانو سامانه ها و از طریق پوست بصورت استنشاقی یا حتی تزریقی یا خوراكی به مغز منتقل شود.
وی با توضیح بیشتر ادامه داد:ما در واقع موفق شدیم یك تركیبی از چندگیاه را درون یك حامل نانویی پیوند دهنده قرار دهیم و این حامل كمك می كند هنگامی كه دارو وارد بدن فرد می شود به سرعت و با دقت به مغز رسیده و رهایش پیدا می كند و در سایر نقاط بدن پخش نمی شود.
دكترای مهندسی شیمی گرایش نانو تكنولوژی در ادامه با تاكید براینكه، داروی استفاده داروی یادآر پس از تست بر روی حداقل 200 موش آزمایشگاهی در دو دوره نتایج بسیار درخشانی به همراه داشته است گفت: با آزمایش بر روی موش ها به این نتیجه رسیدیم كه حتی می توان علائم بهبودی را مشاهده كرد و پس از مدت طولانی تری با انجام آنالییزهای مختلف مشاهده كردیم كه سلول های عصبی موش ها نیز بازسازی و بازیابی شد و این كمك می كند كه بیماری به طور كامل درمان شود.
وی با تاكید براینكه، در حال حاضر پیگیر ثبت داروی فراموشی هستم، گفت: دریافت مجوز تولید این دارو كه پایه آن به طور كامل گیاهی است و هیچ تركیب شیمیایی یا ماده نگهدارنده به آن اضافه نمی شود، نیازمند انجام تست انسانی است.
وی در خصوص اینكه آیا داروی درمان آلزایمر با پایه گیاهی دارای نمونه خارجی یا داخلی نیز می باشد یا خیر نیز گفت: با پیگیری های بعمل آمده نمونه خارجی یافت نشده است اما در برخی شركت های داخلی روی برخی تركیبات آن بصورت متناوب و به تفكیك كار شده است.

**داروهای ضد فراموشی در بازار، دارای عوارض نامطلوب
اما ابراهیمی در ادامه یكی از دلائل و انگیزه گروه تحقیقاتی شان برای ساخت داروی گیاهی درمان بیماری فراموشی را بالا بودن آمار مبتلایان به آلزایمر در كشور عنوان كرد و تاكید كرد: به طور حتم این بیماران با داروهای موجود در بازار درمان نمی شوند.
وی تاكید كرد: اثر بخش زیادی از داروهای موجود در بازار مانند ممانتین (Memantine) كه بسیار از سوی پزشكان برای بیماران تجویز می شود تنها تا شش ماه است و پس از این مدت این دسته داروها هیچ تاثیری در درمان بیماری فراموشی نخواهند داشت و تنها یك امیدی را در روند بهبودی و طول عمر بیمار خواهند داشت.
این محقق همچنین درخصوص قیمت نانو داروی گیاهی طراحی شده از سوی تیم تحقیقاتی تحت مدیریتی گفت: داروی ما به لحاظ قیمتی، بسیار به صرفه است و به لحاظ تاثیرگزاری برای درمان بیماری نیز بسیار بهینه تر از انواع داروهای موجود در بازار است.
وی با تاكید براینكه، این گروه تحقیقاتی برای مكمل داروی پیشگیری از فراموشی به منظور استفاده افراد سالم نیز اقداماتی انجام داده است افزود: افراد می توانند از این مكمل ها در رژیم غذایی خود استفاده كنند دیگر كار به درمان این بیماری نیز نرسد.

**نبود سرمایه گذار اصلی ترین چالش روند راهیابی داروی فراموشی به بازار
ابراهیمی همچنین در ادامه با اشاره به اینكه داروی گیاهی یادآر برای جذب سرمایه گذار در بخش تجاری سازی ستاد ویژه توسعه نانو نیز به نمایش گذاشته شده است، نبود سرمایه گذار را اصلی ترین چالش روند راهیابی داروی فراموشی به بازار عنوان كرد.
وی با بیان اینكه، طبق برآوردها حدود دو تا سه سال دریافت مجوز فروش این محصول در بازار از سازمان غذا و دارو زمان خواهد برد، گفت: مشكل موجود در واقع آن است كه توانایی مالی شخصی مجموعه ما تا حدودی است و ورود به فاز تجاری سازی و تولید محصول نیازمند یاری سرمایه گذاران، شركت های بزرگ دارویی و شتاب دهنده ها است.
دكترای مهندسی شیمی گرایش نانو تكنولوژی در ادامه می گوید:برخی سرمایه گذاران به دلیل این كه تجاری سازی محصول و تایید آن دو تا سه سال زمان خواهد برد عقب نشینی می كنند و در این مرحله كار متوقف می ماند و از دست محققان كار بیشتری برنمی آید.
وی افزود: مجموعه هایی مانند ما توان بیشتری ندارند بیش از این جلو بروند و دانشگاه تهران نیز برای كمك به تجاری سازی محصول به لحاظ بودجه در مضیقه است.

**شراكت با یك شتابندهنده برای تولید داروی چربی سوز
ابراهیمی درعین حال با اشاره به شراكت یكی از شتابدهنده ها برای تولید یك دارو برای درمان چاقی مرتبط با آلزایمر با این گروه تحقیقاتی گفت:به دلیل اینكه چاقی مقاومت به انسولین می آورد و این منجر به آلزایمر می شود كه این دارو را با یك شتابدهند طرف قرارداد شدیم كه تقریبا حدود 800 میلیون قیمت گذاری شد و 30 درصد آن را به این شركت فروختیم و با آنها شریك شدیم.
این محقق می گوید:این دارو نیز با تركیبات كاملا طبیعی ساخته شده است و ازطریق پوست به صورت موضعی روی سلول های چربی مضر اثر می كند و باعث می شود این سلول ها از بین بروند و بعد با كمك مویرگ ها از سیستم بدن خارج شده و هیچ اثرجانبی ندارد.
به گفته وی، این دارو برای بیماری های كبد چرب و چاقی های موضعی دور شكم دور بازو زیر غبغب(برجستگی یا آویزانی زیر چانه)و جاهای موضعی بدن بسیار مناسب است. به طوریكه با استفاده از این دارو بصورت موضعی می توان 3 تا 5 كیلوگرم در ماه كاهش داشت.

**دستیابی به فرمول دارویی برای درمان كلسترول خون و دیابت
اما گروه تحقیقاتی شركت مبتكران پاك فن همچنین برای درمان بیماری دیابت و همچنین كلسترول خون با استفاده از یك نوع قارچ بومی كاوش های جدیدی داشته است و به گفته دكتر ابراهیمی در مراحل نخست تست های حیوانی به نتایج بسیار مطلوبی نیز دست یافته است.
وی تصریح كرد: طبق تست های حیوانی انجام شده استفاده از این نوع قارچ حدود 35 تا 40 درصد كلسترول خون و همچنین 60 درصد قند خون را كاهش می دهد.
این محقق در خصوص اینكه آیا استفاده از قارج برای درمان كلسترول خون و همچنین دیابت منشاء خارجی دارد یا خیر نیز اظهاركرد:این مشابه خارجی دارد اما كشورهای دیگر با مواد بومی خود این كار را می كنند و ما نیز برای استخراج دارو از قارچ های جنگلی داخل كشور استفاده می كنیم.
ابراهیمی در ادامه می گوید: متاسفانه و باوجود اینكه چندین مسئول رده بالای كشور در طول دو سال گذشته در جریان توانمندی گروه تحقیقاتی ما برای تولید داروهای ساخت داخل قرار گرفته اند اما در نهایت هیچگونه حمایت آنچنانی از این تیم نشده است.
علمی ** 1836 **1440