به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در ماه های گذشته بهای مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان و ارز افزایش چند برابری را تجربه كرد اما از سه سال پیش خودروسازان بدهی خود به قطعه سازان را به روز نكرده اند.
قطعه سازان مدعی بودند قطعه تولیدی را با یك سوم قیمت به دست خودروساز می رسانند اما آنها مطالبات قطعه سازان را پس از هشت ماه می پردازند.
از آغاز امسال 37 درصد جمعیت شاغلان در عرصه قطعه سازی مشمول تعدیل نیرو شدند و كارشناسان هشدار دادند تداوم وضعیت موجود نتیجه ای جز افت بهره وری، كاهش كیفیت تولید، توقف نوگرایی و استهلاك فناوری های جدید ندارد.
پس از اینكه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی كمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شركت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شركت های خودروساز آغاز شد.
مقرر شد بانك ها طبق فهرستی كه خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان بپردازند.
در این پیوند، كنسرسیومی متشكل از حدود 12 بانك بزرگ كشور كه ریاست آن بر عهده بانك ملت است، به این منظور تشكیل شد و ایران خودرو و سایپا فهرست قطعه سازان را به این كنسرسیوم ارائه كردند.
در این زمینه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به ایرنا گفت: مطالبات این انجمن برای قطعه سازان و زنجیره تامین خودروسازان حدود 20 هزار میلیارد تومان است كه در نهایت 11 هزار میلیارد تومان آن مصوب شد.
«مازیار بیگلو» افزود: مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود كه شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو می شود اما تكلیف مطالبات ارزی هنوز تعیین نشده است.
وی اضافه كرد: 100 درصد این چهار هزار میلیارد تومان به دست 400 تا 500 قطعه ساز می رسد و برای 2 تا سه ماه آنها كافی است؛ این مبلغ صرف تامین سرمایه در گردش این صنعتگران می شود.
بیگلو یادآوری كرد: در روزهای گذشته مسئولان ایران خودرو از دستیابی به شمارگان تولید هزار و 800 دستگاه در روز و مسئولان سایپا از تیراژ بیش از 2 هزار دستگاه در روز خبر دادند و امید می رود تداوم داشته باشد.
«هدف تعریف شده خودروسازان و انجمن قطعه سازان، دستیابی به شمارگان تولید دستكم پنج هزار دستگاه در روز است».
وی در مورد تعدیل قیمت قطعات نیز گفت: روند اصلاح قیمت ها آغاز شده و خودروسازان در حال دریافت مدارك قطعه سازان هستند؛ با این حال قیمت برخی اقلام اصلاح شده است و برای بقیه آنها نیز امید می رود حداكثر در چند هفته آینده اقدام هایی صورت گیرد.
بیگلو تاكید كرد دغدغه اصلی قطعه سازان، در مرحله نخست افزایش تیراژ خودرو و پس از آن تثبیت شمارگان تولید است.
این مقام صنفی پیش بینی كرد با شرایط جدید، نیروهایی كه از محل كاهش روزهای كاری شركت ها تعلیق شده بودند به سرعت سر كار برگردند و نیروهای تعدیل شده نیز با اعلام فراخوان شركت ها بتدریج در محل كار حضور یابند.
** لزوم تامین نقدینگی برای افزایش تولید
«آرش محبی نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور نیز در مورد پرداخت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: این مبلغ 50 تا 70 درصد مطالبات معوق قطعه سازان را پوشش می دهد؛ به عبارتی همه نیاز قطعه سازان به نقدینگی تامین نمی شود.
به گفته این مقام صنفی، خودروسازان باید به فكر پرداخت باقیمانده مطالبات قطعه سازان و تامین نقدینگی آنها برای افزایش تولید باشند.
وی اضافه كرد: موضوع اصلاح قیمت قطعات نیز بسیار مهم است تا قطعه سازان بتوانند به مدار رونق تولید بازگردند اما هنوز این طرح درگیر بررسی و كاغذبازی است.
محبی نژاد به افزایش شمارگان تولید خودروسازان در روزهای گذشته اشاره كرد و گفت: اگر ما خواهان افزایش تولید مستمر و با دوام هستیم، باید مشكلات قطعه سازان را حل كنیم؛ در غیر این صورت صنعت قطعه سازی پس از مدتی دوباره با مشكل مواجه می شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام كرد، میزان تعهدهای معوق این شركت با تحویل روزانه بیش از یك هزار و 500 دستگاه خودرو تا پایان سال كاهش می یابد.
همچنین گروه خودروسازی سایپا اعلام كرد: هفته گذشته به صورت میانگین روزانه 2 هزار و 62 دستگاه خودرو تولید و به بازار عرضه شد و این روند ادامه دارد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور تصریح كرد: با تامین خواسته های بحق قطعه سازان، آنان نیز قادر به بازگرداندن نیروهای تعدیل شده در ماه های گذشته بر سر كار خواهند بود.
به گزارش ایرنا، بیست و هشتم بهمن ماه همسو با سیاست های دولت برای حفظ اشتغال و حمایت از تولید ملی، بانك صنعت و معدن با هدف تسهیل تامین مالی قطعه سازان گروه سایپا قراردادی را به ارزش چهار هزار میلیارد ریال امضا كرد.
مدیرعامل بانك صنعت و معدن در حاشیه امضای این قرارداد با گروه خودروسازی سایپا اعلام كرد: با اجرای قرارداد همكاری بین این بانك و شركت سایپا 150 قطعه ساز كه با این خودروساز همكاری میكنند، می توانند با معرفی سایپا و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی استفاده كنند.
«حسین مهری» افزود: مطابق این توافق قطعه سازانی كه از طرف گروه سایپا به بانك صنعت و معدن معرفی میشوند، میتوانند برای تامین سرمایه در گردش خود و افزایش توان تولید، تسهیلات دریافت كنند.
«هدف این است كه شركت های خودروسازی همچون سایپا كه بخش بزرگی از نیاز كشور را مرتفع می كنند، بتوانند سطح تولیدات خود را در حد مطلوب حفظ كنند».
مهری یادآوری كرد: كل تسهیلات اختصاص یافته از این بانك به شركت سایپا 11 هزار و 500 میلیارد ریال است.
اقتصام*3065*1961*
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
تهران- ایرنا- آغاز پرداخت مطالبات قطعه سازان بارقه های امید را در دل این صنعت قدیمی روشن كرد و بسیاری واحدها نیروهای تعلیق شده در ماه های گذشته را به كار فراخوانده اند.