بجنورد- ایرنا- معاون اعتبارات و بانكداری شركتی بانك كشاورزی خراسان شمالی گفت: كمبود اعتبار و محدودیت آن، اجرای بخشودگی كارمزد و امهال وام كشاورزان این استان را با مشكل و محدودیت روبه رو كرده است.

سید محمود سیدالحسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با ابلاغ امهال وام كشاورزان خسارت دیده از حوادث طبیعی بر اساس بند خ ماده 33 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه سال 9، سود و جریمه دیركرد وام كشاورزان بخشیده و اصل بدهی برای مدت سه سال تمدید می شود.
وی گفت: در سطح كشور برای اجرای این طرح تنها 20 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است كه سهم استان از این رقم 340 میلیارد ریال است.
سیدالحسینی افزود: برای بخشودگی وام ها، بدهی های زیر 80 میلیون ریال در اولویت است و پس از آن بدهكاران وام های كمتر از 120 میلیون ریال و سپس وام های كمتر از 160 میلیون ریال می توانند از این فرصت استفاده كنند.
وی خاطرنشان كرد: بر اساس برآوردهای انجام شده و با اولویت های تعیین شده، تنها بدهكاران بانكی وام های زیر 170 میلیون ریال استان می توانند از این فرصت استفاد كنند.
معاون اعتبارات و بانكداری شركتی بانك كشاورزی خراسان شمالی تصریح كرد: 340 میلیارد ریال اعتباری كه به استان تخصیص یافته است، تنها برای بخشودگی بدهی ها و جریمه های هشت هزار فقره پرونده بدهكار بانكی استان كفایت می كند.
وی افزود: كشاورزان بدهكاری كه سررسید وامشان در بازه زمانی اول مهر سال 96 تا 29 اسفندماه امسال باشد، می توانند با مراجعه به یكی از شعب بانك كشاورزی استان برای امهال وام خود اقدام كنند.
وی تصریح كرد: در این طرح، وام كشاورزان تا سه سال امهال می شود و دولت پرداخت سود تسهیلات این سه سال را تقبل كرده است.
معاون اعتبارات و بانكداری شركتی بانك كشاورزی خراسان شمالی گفت: سود و وجه التزام وام كشاورزان بدهكار بخشیده و اصل وام برای سه سال تقسیط می شود و سود این سه سال توسط دولت به بانك پرداخت خواهد شد.
سیدالحسینی پیش از این گفته بود بر اساس بند خ ماده 33 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه سال 97، 14 هزار كشاورز استان مشمول استفاده از طرح امهال هستند.
معاون اعتبارات و بانكداری شركتی بانك كشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان كرد: كشاورزان استان كه مشمول این طرح هستند یكهزار و 900 میلیارد ریال بدهكار هستند.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد و بخش زیادی از مردم در این بخش اشتغال دارند.
7185/ 6042