تبريز- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: 9 اثر ناملموس استان پس از بررسي و تائيد نهايي در فهرست آثار ناملموس ملي قرار گرفت.

مرتضي آبدار روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سه داستان عاشيقي و مهارت پخت سنتي كوفته تبريزي و پنج اثر ديگر ناملموس در فهرست آثار ملي ثبت شد.
وي ادامه داد: داستان عاشيقي «عاشيق عباس توفارقانلي و گولگز»، داستان عاشيقي «عاشيق قورباني» و داستان عاميانه «عاشيق خسته قاسيم» داشتن هاي ثبت شده مي باشند.
آبدار اظهار داشت: مهارت پخت سنتي كوفته تبريزي، مراسم آغاز برداشت محصول در اويوخلوي ميانه، كوچ سنتي عشاير ايل قره داغ، فنون سنتي پخت نان محلي يوخا كليبر، مهارت گره چيني و شيشه تبريز و رسم تهيه آب چهل ياسين در مراسم نوروز در روستاي مياب مرند با تاييد اعضاي كميته تخصصي ميراث ناملموس به ثبت رسيدند.
وي با اشاره بر اينكه ثبت بيش از ۱۸۰۰ اثر غيرمنقول، طبيعي و ناملموس استان، نشان از توانمندي، ارزش و اهميت ميراث آذربايجان در كشور دارد، ادامه داد: ميراث فرهنگي ناملموس يا همان فرهنگ، آداب و رسوم از دستاوردهاي معنوي هر قوم و تمدن محسوب مي شود كه به نوعي ريشه در هويت و ديدگاه آن دارد؛ از اين رو ثبت ملي، ماندگاري و حفظ آنها در ارتباطي مستقيم با روح و هويت مردم هر منطقه در كشور دارد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: آذربايجان بواسطه تاريخ و فرهنگ اصيل خود علاوه بر ابناي ثبت شده تاريخي خود، همواره از طريق توانمندي هاي هنرمندان و اديبان خود در كشور شهرتي بي بديل داشته و نقش موثري را در ذخيره گنجينه هاي فرهنگي ايران ايفا كرده است.
/3071/6120