تهران- ایرنا- نشریه نشنال اینترست در یادداشتی به افزایش انزوای واشنگتن پس از كنفرانس ضدایرانی ورشو پرداخت و افزود: سیاست كاخ سفید در قبال تهران سبب تسریع افول قدرت آمریكا می شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «پال آر. پیلار» تحلیلگر و مقام پیشین سازمان مركزی اطلاعات آمریكا (سیا) در نشریه «نشنال اینترست» به پیامدهای كنفرانس ضدایرانی ورشو و سیاست كاخ سفید در قبال ایران برای جایگاه بین المللی واشنگتن پرداخت.
پیلار با یادآوری اینكه قصد آمریكا از برگزاری كنفرانس ورشو پیوستن اروپایی ها به آمریكا در فشار علیه ایران بود، افزود: این كنفرانس در عوض به نمایش شكاف میان واشنگتن و اروپا در رویكرد دو طرف در قبال تهران تبدیل شد.
مقام پیشین سیا همچنین تاكید كرد كه سیاست دشمنی حداكثری آمریكا با ایران، واشنگتن را به انزوا كشانده و تنها چند رقیب منطقه ای تهران مثل رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات متحده عربی را به عنوان شریك برای كاخ سفید باقی گذاشته است.
پیلار تصریح كرد:این رژیم ها اهداف خود را از دشمن نشان دادن ایران دنبال می كنند؛ اهدافی كه ربطی به منافع آمریكا و پیگیری صلح و ثبات در خاورمیانه ندارد.
تحلیلگر سیا همچنین افزود كه به جز برخی مقاطع خاص در منطقه غرب آسیا، رژیم های اسرائیل، عربستان و امارات مسئول بیشترین حضور نظامی فرامنطقه ای در این منطقه بوده اند.
پیلار همچنین به دیدار و همنشینی برخی مقام های كشورهای عرب منطقه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره كرد و آن را دستاوردی برای مقام صهیونیست دانست.
وی همچنین به اظهارات مایك پنس معاون رئیس جمهوری آمریكا در كنفرانس ورشو اشاره كرد كه با لحنی آمرانه از اروپایی ها خواست از برجام خارج شوند و سازوكار حمایت تجاری ایران و اروپا (اینستكس) را اقدامی نسنجیده توصیف كرد.
به نوشته پیلار، آنچه در سخنان پنس پنهان بود این است كه آمریكا – نه اروپایی ها یا ایران – صریحا هم برنامه جامع اقدام مشترك و هم قطعنامه 2231 شورای امنیت كه به تصویب همه اعضای این شورا رسیده بود را نقض می كند.
پنس از دولت های اروپایی می خواست كه تعهدات خود را نقض كنند و مثل دولت ترامپ به شورای امنیت (سازمان ملل متحد) توهین كنند.
تحلیلگر سازمان سیا همچنین با اشاره به اظهارات شدید اللحن معاون دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا علیه سازوكار حمایت تجاری ایران و اروپا، ادامه داد: این سازوكار نشانه ای دیگر از این واقعیت است كه جهان از سوء استفاده واشنگتن از برتری اقتصادی خود خسته شده و به دنبال راهی برای غلبه به این برتری یا حذف آن است.
پیلار در نشریه نشنال اینترست یادآورشد كه اگر ابرقدرت منزوی (آمریكا) به اقداماتی مشابه آنچه علیه ایران انجام می دهد ادامه دهد، خواهد دید كه قدرت های برترش بسیار سریعتر از میان می رود و به این ترتیب واشنگتن در آینده قدرت كمتری برای تحمیل اراده خود در موضوعاتی كه هیچ ارتباطی به تهران ندارد، خواهد داشت.
شبد**9416**1010