كرمانشاه- ایرنا- رشد اعتبارات و كاهش میزان مالیات 2 اتفاق خوبی است كه در بودجه 98 برای استان كرمانشاه افتاده و در صورت پیگیری یك‌صدا و تكرار آن، می‌تواند به «رشد اختصاص اعتبارات» و قرار گرفتن كرمانشاه در كنار استان‌های ثروتمند بینجامد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود وقوع زلزله مهیب آبان 96، در بودجه سال 97 كرمانشاه اتفاقات خوبی نیفتاد و رشد اعتبارات این استان در بیشتر بخش‌ها پایین‌تر از میانگین كشوری بود.
در اعتبارات هزینه‌ای سال 97، این استان رتبه‌ای بهتر از هجدم كشور پیدا نكرد و در اعتبارات «تملك دارایی های سرمایه‌ای (عمرانی) استانی» در رتبه دهم(چهار رتبه پایین از میانگین كشوری) قرار گرفت.
در زمینه رشد اعتبارات «موضوع 27 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده» هم كرمانشاه تا انتهای جدول و رتبه 30 كشور پایین آمد و تلاش‌ها برای جذب اعتبارات «قانون استفاده متوازن از امكانات كشور» به جایگاهی بهتر از سیزدهم كشور ختم نشد.
در سال 98 اما بیشتر مدیران و نمایندگان مجلس استان پای كار آمدند و موفق شدند با پیگیری و مطالبه هم‌صدا یك جهش مناسب را در رشد اعتبارات استان رقم بزنند؛ از جمله 16 پله صعود در اعتبارات هزینه‌ای، رشد پنج پله‌ای در اعتبارت عمرانی استانی، جهش 16 درصدی اعتبارات عمرانی ملی و ارتقای هشت پله‌ای در جذب اعتبارات قانون استفاده متوازن.
این صعود خوشایند در جدول بودجه‌ای كشور و آوردن سهم بیشتری از كیك بودجه به استان پُرمشكل كرمانشاه، بی‌شك حاصل پیگیری مستمر، هم‌افزایی و همفكری مدیریت ارشد استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همكاری بخشی از مدیران اجرایی است.

**تكرار رشد یعنی سهم شایسته از كیك بودجه
هم میزان «رشد» و هم میزان «اختصاص اعتبارات» (كل بودجه استان) در بودجه بسیار مهم هستند و مسئولان هر استان تلاش دارند با كسب رشدهای جهشی در بهره‌مندی از بودجه، بتوانند در جدول اختصاص اعتبارات هم جایگاه بهتری و بالاتری پیدا كنند.
رشد اعتبارات كرمانشاه در بودجه 98 البته تغییری در رتبه استان در «اختصاص اعتبارات» نسبت به سال‌های 96 و97 ایجاد نكرده و كرمانشاه همچنان در میزان اعتبارات هزینه‌ای در جایگاه 11 و در جدول اعتبارات ارزش افزوده و عمرانی استانی در سكوی 15 كشور ایستاده اما در زمینه میزان اعتبارات متوازن با یك پله صعود به رتبه 13 در بودجه 98 آمده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان كرمانشاه در این باره عنوان كرد: میزان اختصاص اعتبار نمی‌تواند بیانگر جایگاه بودجه‌ای استان كرمانشاه باشد بلكه رشدها مهم است زیرا مقایسه میزان اعتبارات استان كرمانشاه با استان خوزستان كه 75 درصد نفت و میعانات گازی كشور را تولید می‌كند یا استان فارس با 27 شهرستان درست نیست.
حبیب الله وفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: بخش عمده‌ای از منابع عمومی استان‌ها براساس قانون تخصیص ارزش تولید نفت و گاز در آن استان است كه سهم ما در این بخش 58 میلیارد و استانی مانند خوزستان نزدیك به هزار میلیارد است.
به اعتقاد وفایی «منطقی‌ترین و مهمترین شاخص برای مقایسه اعتبارات استان‌ها بررسی میزان رشد آنهاست به ویژه اینكه تداوم میزان رشد اعتبارات در چند سال متوالی به معنی بهبود رتبه استان در اختصاص اعتبارات آن استان نیز هست.»
هرچند انتظار قرار گرفتن كرمانشاه در جمع 10 استان اول كشور در زمینه اختصاص اعتبار بلندپروازانه به نظر می‌رسد اما این انتظار و امیدواری وجود دارد كه با تدوام رشد جهشی اعتبارات استان در چند سال متوالی، كرمانشاه به جایگاه مناسب و شایسته خود در «اختصاص اعتبارات» برسد و دست كم در سكوی 11 یا 12 كشور بنشیند.

**رشد بودجه 98 استان چگونه اتفاق افتاد؟
حبیب الله وفایی از پنجم شهریور 97 سكان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه را در دست گرفت؛ یعنی حدود سه ماه پیش از بسته شدن لایحه بودجه 98.
وی با بیان اینكه از لحظه ورود به كرمانشاه من و همكارانم كمربندها را برای بودجه 98 بستیم، گفت: با پیشنهاد بنده و دستور استاندار ستاد بودجه 98 در استان تشكیل شد و با حمایت ویژه مدیریت ارشد استان و نمایندگان كرمانشاه در مجلس شورای اسلامی پیگیر افزایش سهم استان در بودجه 98 شدیم.
وفایی قرار گرفتن استان كرمانشاه در جایگاه پنجم جدول میزان رشد اعتبارات عمرانی استانی را حاصل پیگیری و رایزنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با كارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور دانست و گفت: رشد 55 درصدی در اعتبارات عمرانی ملی كرمانشاه دیگر اتفاق خوبی بود كه در لایحه 98برای استان افتاده درحالی كه در سال 97 در همین حوزه نسبت به سال 96، 30 درصد كاهش داشتیم.
رشد 65 درصدی اعتبارات بخش آب استان كرمانشاه دیگر اتفاق خوبی است كه وفایی به آن اشاره و اضافه كرد: پیگیری برای افزایش اعتبار چند طرح مهم استان از جمله اعتبار قطار سبك شهری از 56 به 200 میلیارد تومان، اعتبار طرح سد گاوشان به 70 میلیارد تومان، افزایش اعتبار ساماندهی رودخانه آبشوران تا 30 میلیارد تومان و افزایش اعتبار ساماندهی رودخانه قره‌ سو تا 90 میلیارد تومان با جدیت و همكاری نمایندگان استان در مجلس در حال پیگیری است.
وفایی همچنین خبر داد كه تخصیص اعتبارات عمرانی‌ ملی و ملی‌استانی كرمانشاه در سال 97 به صورت 100 درصد تخصیص پیدا كرده است.

**كرمانشاهی‌ها در سال 98 مالیات كمتری می‌دهند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان كرمانشاه درآمد سرانه، نرخ تورم، بیكاری، مشاركت اقتصادی و نسبت اشتغال را از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی استان برشمرد و گفت: اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها باید پس از بررسی این شاخص‌ها و بر مبنای آنها صورت گیرد.
وفایی افزود: یكی از علائمی كه نشان می‌دهد حال عمومی اقتصاد كرمانشاه مساعد نیست درآمد پایین در استان است؛ اكنون درآمد سرانه در كرمانشاه 60 درصد متوسط كشور است.
او پایین بودن درآمد را به این معنی دانست كه مردم قدرت كمتری در تامین معیشت و رفاه خود و نیز دادن مالیات و عوارض دارند.
وفایی میزان درآمد دولت در هر استان را «مبنای اعطای اعتبارات مازاد» به آن استان عنوان و اظهار كرد: طبق ماده 26 قانون برنامه ششم اگر استانی مازاد درآمد داشته باشد، امكان دریافت بودجه مازاد را هم دارد و طبعا استان‌های كم‌درآمدی مانند كرمانشاه شانس كمی در جذب این بودجه دارند.
وی از تلاش‌ برای بهره‌مندی استان كرمانشاه از اعتبارات مازاد در بودجه 98 خبر داد و درباره وضعیت مالیات‌دهی كرمانشاهی‌ها هم گفت: برخی عنوان می‌كنند كه میزان مالیاتی كه در استان دریافت می‌شود، از سایر استان‌ها بیشتر است در حالی كه طبق لایحه بودجه 98 میانگین درآمدهای دولت از استان‌ها 18 درصد است اما به دلیل وقوع زلزله آبان 96 این عدد در استان كرمانشاه حدود 10 دیده شده كه به معنی پرداخت كمتر مالیات و عوارض از سوی مردم است.
استان كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی