«علی ناصری» فرماندار بیرجند در یادداشتی با عنوان «چرا خراسان جنوبی فراموش می شود؟» كه در صفحه اینستاگرام شخصی خود منتشر كرد، به موضوع استان های محروم و اختصاص اعتبار به این مناطق پرداخت.

خبر زیر، هم جای خوشحالی دارد و هم جای ناراحتی:

نوبخت: 5.6 هزار میلیارد تومان برای توسعه سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.
معاون رئیس جمهوری: بالغ بر پنج هزار و 600 میلیارد تومان با 52 طرح در هفت حوزه برای شتاب بخشی به توسعه سیستان و بلوچستان به تصویب هیات دولت رسیده است./ایرنا
این مبلغ جدای از اعتبارات سنواتی این استان در بودجه است.
از اینكه به محرومیتهای سیستان و بلوچستان توجه شود، بسیار خرسندیم، اما جای این سوال هست كه چرا اینهمه ردیف خاص توسعه ای برای آنجا و دریغ از یك ردیف جدید برای خراسان جنوبی؟.
حجم محرومیت در خراسان جنوبی، حتی بیخ گوش مركز استان باور نكردنی است. آقای دكتر نمكی قبل از تصدی وزارت بهداشت و در زمان معاونت سازمان برنامه و بودجه از نزدیك به بیرجند و برخی از دیگر شهرهای استان سفر كرد و حجم محرومیتهای آموزشی، بهداشتی، زیربنایی و ورزشی در شهر بیرجند و حاشیه شهر را به عینه دید و تصدیق كرد كه باید توجه «ویژه» به خراسان جنوبی بشود.
وقتی بیرجند اینچنین ارزیابی بشود، شهرهای دیگر استان كه جای خود را دارند.
خراسان جنوبی هم به مانند سیستان و بلوچستان، عضو شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب كشور است و نیازمند توجه ویژه.
پس باید سازمان برنامه و بودجه كشور، ردیفهای خاص و ویژه برای توسعه خراسان جنوبی ببیند. شرق كشور باید یكپارچه دیده شود، نه فقط سیستان.
به عنوان خادم مردم فهیم مركز استان خراسان جنوبی، اعلام می كنم آماده ام كارشناسان و تصمیم گیران سازمان برنامه را به نقاطی ببرم كه بسیار محرومتر از دیگر نقاط كشور هستند.
محرومیت فقط به زندگی در چادر یا كپر نیست. وقتی نتوانی از مختصر بارندگی كه میشود، قنات خشكیده روستا را با آبخیزداری احیا كنی، قطعا محروم هستی.
وقتی در مركز استان مدرسه فرسوده تخریبی داریم و دانش آموزان در اتاقی كه انباری بوده درس می خوانند، قطعا نیازمند اعتبار ویژه هستیم.
3028