تهران- ایرنا- روزهای پایانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام سی و هفتم با حاشیه‌هایی همراه بود كه پررنگ ترین آنها به تبدیل شدن تماشاخانه ایرانشهر به قلب تپنده این حاشیه ها تا «رستم» خواندن بازیگران معلول در قول و روایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می گشت.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا اینكه برگزاری جشنواره‌های هنری در بهمن ماه و همزمان با ایام پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، جلوه ای خاص به فعالیت‌های فرهنگی-هنری در جامعه می‌بخشد، اصلی غیرقابل انكار است.
در حقیقت می‌توان برگزاری رخدادهایی مانند جشنواره فیلم فجر، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جشنواره هنرهای تجسمی و جشنواره بین‌المللی موسیقی را بهار هنرهای مختلف كشور در زمستان بدانیم، چرا كه آغاز حركت كاروان فعالیت‌های فرهنگی- هنری همواره از تاریخ برگزاری جشنواره‌های فجر برای بازه زمانی یك ساله پیش رو رقم می‌خورد.
هر چند متن اتفاقات و رویدادهای جشنواره محور فجر در حوزه فرهنگ و هنر در مواجهه مخاطبان با آثار ارائه شده در این رخدادها گره خورده است و همین امر مهم‌ترین بار بخش اخبار و اطلاعات را شامل می‌شود اما گاه برخی از حاشیه‌ها دامنه فعالیت جشنواره‌های هنری را متاثر می‌كند تا جاییكه گاهی این حواشی، پررنگ‌تر از متن اتفاقات جشنواره‌های هنری فجر خود را نشان می‌دهد.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روزهای اول و دوم خود را (دوشنبه و سه شنبه 22 و 23 بهمن ماه) با كمترین حاشیه‌ها پشت سرگذاشت و همین مساله نویددهنده روزهای آرام در خلال برگزاری این رویداد بود، اما با گذشت روزهای بیشتر از جشنواره، آرام آرام حواشی این رخداد نیز سرعت وقوع و به رخ كشیدن شان را همسو با افزایش آمار مخاطبان افزایش دادند.
بعد از بازگو كردن حواشی ریز و درشت هفت روز نخست جشنواره سی و هفتم فجر در گزارش‌های پیشین گروه فرهنگی ایرنا، به مرور حاشیه‌های پنج روز پایانی جشنواره از 29 بهمن ماه تا سوم اسفندماه می‌پردازیم. جشنواره تئاتر فجر در این دو روز نیز حاشیه‌های متعددی را تجربه كرد كه در مواردی پررنگ‌تر از متن این رخداد بود.

** فروش بلیت سه سویه برای نمایشی تك سویه
نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» به كارگردانی امیر بهاور اكبرپور كه در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر در ایستگاه سی و هفتم در تالار حافظ به روی صحنه رفت توسط این كارگردان برای اجرای تك سوی طراحی شده بود. این در حالی بود كه مسئولان فروش بلیت به شكل سه سویه اقدام به فروش بلیت به مخاطبان كرده بودند.
به محض ورود مخاطبان به تماشاخانه حافظ و قرار گرفتن در جایگاه های اختصاص یافته كه به شكل سه سویه چیده شده بود و بعد از اعتراض‌های مختصر تماشاگران به مسئولان سالن، این افراد با كمك مخاطبان با سرعت هرچه تمام‌تر صندلی‌ها و ردیف های سالن را به شكل یك سویه در مقابل صحنه نمایش چیدند به گونه‌ای كه مخاطبان توانستند به راحتی طراحی نمایش تك سویه «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» را در تالار حافظ ببینند.
این نمایش از آن دست آثاری بود كه با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

** اعتراض ادامه‌دار به عدم فروش بلیت‌های روزانه
یكی از حاشیه‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عدم فروش بلیت روزانه برای نمایش‌های حاضر در این رخداد بود، در حالی برخی از نمایش‌ها با ظرفیت خالی سالن مواجه می‌شدند كه به محض اطلاع برخی مخاطبان از خالی بودن ظرفیت این سالن‌ها و قابلیت پذیرش تماشاگر، به گیشه تالار مربوطه مراجعه می‌كردند اما با تابلوی عدم فروش بلیت مواجه می شدند!.
این مساله بار دیگر اعتراضاتی را از سوی جامعه مخاطبانی كه بدون حضور آنها هنر نمایش معنای خود را از دست می‌دهد، دربرداشت. امید كه با وجود چنین تجربه‌ای در سال‌های آینده و زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر مسئولان بار دیگر مانند سالیان گذشته بخشی از ظرفیت فروش بلیت‌های سالن را به شكل روزانه در اختیار سیل علاقمندان به هنر تئاتر در كشور قرار دهند.

** بیماران قلبی و زیر 12 ساله‌ها وارد شوند
نمایش محیطی «زمان در حبس قصر» به كارگردانی میلاد جباری مولانا كه اجرای خود را در باغ موزه قصر پیشاروی مخاطبان ارائه می‌كرد با محوریت سال‌های پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و مبارزات مردمی و برخورد نیروهای ساواك با انقلابیون در زندان ارائه و یكی از آثار موفق حاضر در بخش 40 سالگی تئاتر انقلاب این دوره جشنواره به شمار می‌رفت.
به دلیل استفاده كردن این نمایش از بخشی از خاطرات مستند و صدای شكنجه‌های انقلابیون توسط ساواك، در فروش بلیت این اثر اشاره شده بود كه حضور بیماران قلبی و افراد زیر 12 سال ممنوع است.
رعایت این نكات از سوی كارگردان و گروه تولید نشان دهنده احترام آنها به جامعه مخاطبان در بازتاب اتفاقات تلخ و ناخوشایند و اعمال خشونت های نیروی ساواك رژیم شاهنشاهی در مبارزه با افراد انقلابی را به رخ می‌كشید.

** وقتی مسئولان جشنواره حواسشان نبود
نمایش «زندگی در تئاتر» به كارگردانی محمد برهمنی كه در دومین روز جشنواره تئاتر فجر در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت و تا روز نهم جشنواره (30 بهمن ماه) نیز جزو پرمخاطب ترین نمایش‌های اجرا شده در جشنواره بود، از داوری كنار گذاشته شد.
«زندگی در تئاتر» نوشته «دیوید ممت» در بخش مسابقه «ایران 2» جشنواره حضور داشت، اما به دلیل آنكه این اثر نمایشی در جشنواره سی و دوم تئاتر فجر هم اجرا داشته از داوری كنار گذاشته شد. این نمایش منتخب شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی بود و از این طریق برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر در سال 92 معرفی شد.
اما معلوم نیست چطور كارگردان نمایش تصور كرده كاری كه قبلا در جشنواره به صحنه رفته می‌تواند دوباره چند سال بعد در جشنواره اجرا داشته باشد و احتمالا به این فكر كرده كه كسی یادش نمی آید شش سال قبل چه كارهایی در جشنواره اجرا شده اند! به همین دلیل كار را به دبیرخانه ارائه كرده و مسئولان جشنواره نیز متوجه این خطا نشده اند.
اما بعد از گذشت 10 روز از برگزاری جشنواره با روشن شدن این قضیه كه نمایش، غیرقانونی در جشنواره شركت داشته از داوری كنار گذاشته شد. البته این اقدام بدون اعلام رسمی از طرف دبیرخانه صورت گرفت و اهالی رسانه به صورت دهان به دهان متوجه این موضوع شدند.
با وجود موفقیت این اجرا از نظر كیفی، تخلف محمد برهمنی و سهل انگاری جشنواره درباره این مساله و عدم اطلاع رسانی، این قضیه را نمی توان نادیده گرفت.

** بلیت هایی كه آدرس اشتباه می دادند
نمایش «چیدمان (گذرگاه)» یكی از آثار حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر از كشور فرانسه بود. این نمایش هر روز ساعت 11 تا 20 در تماشاخانه «عباس جوانمرد» در ساختمان جدید خانه تئاتر به صحنه می رفت.
این نمایش كه تنها اثر از گونه «تئاتر تعاملی» در بین آثار حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به شمار می آمد، با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد، اما نكته حائز اهمیت در این میان آن بود كه روی بلیت‌هایی كه توسط «تارنمای» (سایت) فروش بلیت آثار جشنواره در اختیار علاقمندان قرار گرفته بود، نام و آدرس ساختمان قبلی اداره برنامه‌های تئاتر به چاپ رسیده بود.
در حالی كه اجرای این اثر در تماشاخانه «عباس جوانمرد» از ساختمان‌های جدید خانه تئاتر به صحنه می رفت. به همین سبب بود كه عده ای از مخاطبان با مراجعه به آدرس روی بلیت دچار اشتباه می شدند كه همین مساله خود به یكی از حاشیه‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ایستگاه 37 مبدل شد.

** گلایه بازیگر خوشنام از سطح پایین مطالعه هنرمندان جوان
رضا بهبودی از بازیگران موفق و شناخته شده حوزه تئاتر و سینمای كشورمان كه به واسطه بازی در نمایش «خرده نان» نامش در بین نامزدهای دریافت جایزه بازیگری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار دارد، در خلال روزهای برگزاری جشنواره نسبت به سطح پایین مطالعه میان هنرمندان جوان تئاتر و دوری آنها از فرهنگ كتابخوانی گلایه‌هایی را در گفتگو با برخی از رسانه‌های حاضر در جشنواره مطرح كرد.
وی با بیان آنكه یكی از اصلی‌ترین بسترهای رشد و دریافت دانش علمی و همسوشدن با رویدادهای فرهنگی مانند تئاتر، كتاب و كتابخوانی است نسبت به ارتباط اندك هنرمندان نسل جوان در مسیر حرفه خود با یار مهربان ابراز گلایه و ادامه این روند را به عنوان یكی از آسیب‌های مهم در افت كیفی آثار تئاتر كشورمان عنوان كرد.

** اعتراض به كیفیت نمایش با ترك سالن
نمایش «تاریخ مردم كوچه و بازار فرانسه در قرن هجدهم» از آثار نوشتاری پیام لاریان یكی از نمایشنامه نویسان موفق كشورمان با كارگردانی سعید شیخی در سالن «چهارسو» مجموعه تئاترشهر در شرایطی به روی صحنه رفت كه نام این نویسنده مخاطبان فراوانی را به سالن كشیده بود.
به محض شروع نمایش با توجه به پذیرش بیش از ظرفیت سالن چهارسو و در حالی كه تنها دقایقی از اجرای این اثر گذشته بود به سبب كیفیت پایین این اثر نمایشی در بخش كارگردانی، طراحی صحنه و بازیگری، مخاطبان شروع به ترك تالار كردند به گونه ای كه تا پایان این نمایش بیش از نیمی از سالن خالی شده بود كه این مقوله گلایه شدید كارگردان اثر را با خود به همراه داشت.
در اینكه ترك سالن توسط مخاطبان هنگام اجرای اثر نمایشی رفتاری قابل دفاع نیست شكی وجود ندارد، اما در رخدادی مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاید یكی از شیوه‌های اعتراض مخاطبان هوشمند نسبت به سطح كیفی آثار حاضر در جشنواره می تواند در چنین رفتار و حركاتی نمود پیدا كند.

** شور بازیگر، تماشاگران را بی نصیب نگذاشت
نمایش «آقا محمدخان» به كارگردانی نوید معمار به عنوان یكی از آثار برگزیده دانشگاهی بخش تئاتر جشنواره در تالار مولوی در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر در ایستگاه سی و هفتم به صحنه رفت.این نمایش كه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده بود در پایان با حاشیه ای متفاوت و عجیب و البته جالب همراه بود.
در حالی كه در یكی از صحنه‌های پایانی این نمایش بازیگر اثر همراه با سطحی از گِل به صحنه آمده بود و باید بخشی از بازی خود را همراه با گِل های موجود پیشاروی مخاطبان ترسیم می كرد، به دلیل شور و حال عجیب بازیگر بخشی از تماشاگران كه در ردیف‌های جلوی تالار مولوی نشسته بودند نیز از پرتاب گل توسط او بی نصیب نماندند.
در حالی نمایش به پایان رسید كه تعدادی از مخاطبان در كنار تشویق عوامل اجرایی مشغول پاك كردن گِل‌های چسبیده به لباس های خود بودند كه این مقوله با خنده برخی از حضار و البته عذرخواهی بازیگر و كارگردان نمایش همراه شد.

** 35 سال میانگین سنی كارگردانان حاضر در جشنواره
بخش «مسابقه تئاتر صحنه ای ایران 1» به عنوان یكی از بخش‌های رقابتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اختصاص به حضور هنرمندان جوان داشت كه با آمارهای جالبی مواجه بود.
در این بخش 18 كارگردان متولد دهه 60، 9 كارگردان متولد دهه 70 و تنها یك كارگردان متولد سال 1359 وجود داشتند. جوان ترین كارگردان حاضر در بخش «مسابقه تئاتر صحنه ایران 1» 20 سال و مسن ترین آنها 37 ساله بود.
این در حالی است كه میانگین سنی تمامی كارگردانان حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی عدد 35 قرار داشت كه این خود نشان‌دهنده آن است كه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام سی و هفتم یكی از جوانترین دوره‌های جشنواره را در قیاس با حضور هنرمندان تجربه می‌كند.
همین مساله می‌تواند نویددهنده روزهای موفق برای حوزه فعالیت‌های تئاتری كشورمان با حضور جوانان پر استعداد، با انرژی و خلاق در سال‌های آینده باشد.

** وقتی دبیرخانه دست به كار می‌شود
آنچنان كه پیشتر بارها ذكر شد یكی از اصلی‌ترین حاشیه‌های موجود در میان نمایش‌های كشورهای خارجی حاضر در بخش مسابقه بین‌الملل تئاتر فجر به نبود زیرنویس و یا بالانویس این نمایش‌ها برمی گشت. به گونه ای كه مخاطبان در ارتباط گیری با داستان و محتوای این نمایش‌ها به دلیل عدم اشراف به زبان بازیگران اثر، با لكنت مواجه می شدند.
به همین دلیل دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر تصمیم گرفت كه روی بروشورهایی خلاصه داستان و روند نمایش‌های حاضر در بخش بین‌الملل را به چاپ برساند و آنرا در اختیار مخاطبانی قرار دهد كه به دیدن آن آثار رفته اند تا در ارتباط گیری با آثار نمایشی با اشكال مواجه نشوند.
اما مساله اصلی آن بود كه این برشورها آنقدر در تعداد كم به چاپ رسیده بود كه تنها بخش محدودی از تماشاگران موفق به دریافت آن می‌شدند و باقی مخاطبان در ارتباط گیری با آثار نمایشی با مشكلات حاشیه ای مواجه بودند.

** تقدیر هنرمند ژاپنی از قدرت بازیگران تئاتر ایران
«یوشیجی یوكویاما» برنامه ساز و تهیه كننده كمپانی معروف «شیزی یوكا» و از دست اندركاران فستیوال تئاتر توكیو به عنوان یكی از مهمانان بخش (show case) -پیشخوان ملی هنرهای اجرایی– جشنواره تئاتر فجر با حضور در روزهای برگزاری جشنواره به تماشای تعدادی از آثار حاضر از هنرمندان ایرانی در این رخداد نشست.
وی علاوه بر آنكه سفر به ایران و حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را بسیار هیجان انگیز و آشنایی با فرهنگ ایرانی از طریق هنر تئاتر را بسیار غافلگیركننده و ارزنده دانست، مهمترین وجه و قدرت هنر تئاتر ایران را در استفاده كردن از بازیگران خبره و قدرتمند خواند.
وی با بیان این جمله كه بازی بازیگران ایرانی در قیاس با هنرمندان ژاپنی من را غافلگیر كرد به تقدیر از قدرت بازیگران نمایش در ایران پرداخت.

** آیین چهل سال صحنه و تقدیر از 10 هنرمند انقلابی
در نهمین روز جشنواره (سه شنبه 30 بهمن) آیین «چهل سال صحنه» به همراه رونمایی از كتاب «چهل سال نمایش» در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد و از 10 هنرمند تئاتر انقلاب تقدیر به عمل آمد.
كریم اكبری مباركه، سعید اسماعیلی، اعظم بروجردی، مرتضی شاه كرم، امیرحسین شفیعی، ندا ثابتی، حسین عالم بخش، محمود فرهنگ، نصرالله قادری و مریم معترف به عنوان برگزیدگان تئاتر انقلاب در این رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند.
در این مراسم شهرام كرمی مدیركل هنرهاي نمایشي، سیدمحمدمجتبي حسیني معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمید نیلي مدیرعامل انجمن هنرهاي نمایشي ایران حضور داشتند.

** انتظار مشتاقان تئاتر و حركت انسان دوستانه
سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به عنوان یكی از سالن‌های میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خلال برگزاری این رخداد روزهای شلوغی را پشت سر ‌گذاشت. یكی از اتفاقات حاشیه ای در خلال حضور مخاطبان پیش از وارد شدن به سالن های نمایش، استقرار غرفه ای جهت ثبت نام رایگان افراد برای دریافت كارت اهدای عضو بود.
عوامل این غرفه درباره این رفتار انسان دوستانه با مخاطبان صحبت می‌كردند و به محض دریافت رضایت آنها با سرعت هرچه تمام تر ضمن ثبت اطلاعات، كارت اهدای عضو به آنها تقدیم می كردند و برای ماندگاركردن این اقدام انسان دوستانه با آنها عكسی به یادگار می گرفتند تا آن تصویر را در سایت انجمن اهدای عضو ایران بارگذاری كنند.

** قانون برای همه یكی‌ست
یكی از آسیب‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر كه رنگ و بوی حاشیه ای به خود گرفته بود به حضور افراد متعدد با كارت مهمان و «وی آی پی» در قیاس با تعداد ظرفیت سالن‌ها باز می‌گشت، همین مساله با واكنش مسئولان سالن‌های نمایشی مواجه شد تا آنها در نظم ورود تماشاگران به سالن‌های تئاتر با دقت هرچه بیشتر كارت‌های خبرنگاری، آی دی كارت‌ها، كارت‌های وی آی پی و بلیت‌های صندلی دار را در اولویت قرار دهند.
یكی از مسئولان سالن‌ها برای اجرای دقیق این قانون از ورود نماینده شورای نظارت و ارزشیابی اداره كل هنرهای نمایشی به سالنی جهت دیدن نمایش به دلیل همراه نداشتن آی دی كارت معرفی این فرد، ممانعت به عمل آورد، هرچند بعد از رایزنی‌های صورت گرفته و ارتباط تلفنی، اجازه ورود وی به سالن نمایشی صادر شد.

** مشكلات دوبله زبان آلمانی برای مخاطب
نمایش «دیالوگ در سرزمین عجایب» به كارگردانی علیرضا كوشك جلالی در حالی اول اسفندماه در تالار «سایه» به صحنه رفت كه در هر دو نوبت با ظرفیتی بسیار بیشتر از حد معمول اجرا شد، تا جایی كه تعدادی از مخاطبان به صورت ایستاده این نمایش را دیدند و تماشاگران تا سه ردیف جلو صحنه روی زمین نشسته بودند.
این نمایش اثری تك پرسوناژ و روایتگر زندگی سخت و تلخ یك كودك فلسطینی است كه پدرش به عنوان یك كشاورز زحمتكش در جریان توسعه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی زمین و خانه خود را از دست می‌دهد اما این كودك در آینده به پزشك متخصص قابلی در حوزه زنان تبدیل می‌شود و اولین پزشك فلسطینی است كه در یك بیمارستان اسراییلی كار می‌كند و با وجود از دست دادن همسر و فرزندانش با تنفر، بیگانه و همچنان آماده گفتگوست.
یكی از ویژگی‌های این نمایش دوبله همزمان دیالوگ‌های بازیگر آلمانی كار به جای بالانویس نمایش بود كه با صدای علیرضا كوشك‌جلالی كارگردان نمایش ضبط شده بود و البته در بسیاری مواقع جلوتر از دیالوگ‌های بازیگر پخش می‌شد. این اقدام اگرچه مشكلات ترجمه و پخش بالانویس را نداشت اما تمركز تماشاگران را به هم می‌ریخت.

** ترجمه ای كه تماشاگران را فراری داد
در حالی كه در تبلیغات صورت گرفته نمایش «زندگی احمقانه» به كارگردانی «دیوید دیوآشویلی» از كشور گرجستان به عنوان یكی از آثار موفق در زمینه كیفی و همچنین ارائه نمایشی متفاوت در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته بود، اما مطابق دیگر آثار حاضر در این بخش، اشتباهات متعدد در زیرنویس فارسی و ترجمه نادرست متن در قیاس با اتفاقی كه روی صحنه می افتاد باعث شد تا مسئولان برگزاری نمایش سالن، آنتراكت 10 دقیقه ای برای رفع این اشتباه اعلام كنند.
اما به محض پایان آنتراكت و زنگ ورود مجدد مخاطبان به سالن نمایش، بیش از نیمی از ظرفیت سالن اصلی مجموعه تئاترشهر از تماشاگرانی كه تا پیش از آن سالن را پر كرده بودند، خالی شد! و این نشان داد كه ترجمه اشتباه در خلال برگزاری جشنواره‌ای با پسوند بین‌المللی و قدمت 37 ساله ، كمتر جایی برای رفتار آزمون و خطای مسئولان باقی می گذارد.

** خسته نباشید؛ خدا قوت!
هر چه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روزهای پایانی خود نزدیك می‌شد، خستگی و فشار كاری مضاعف در چهره مسئولان سالن و راهنمایان مخاطبان بیشتر قابل رصد بود. افرادی كه در روزهای نخست با چهره‌ای بشاش و رویی گشاده و خندان با دوستداران هنر نمایش برخورد می‌كردند بعد از گذشت 11 روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و فشارهای ناشی از كار مستمر و مضاعف، چهره‌هایشان عبوس با ابروهای در هم فرورفته در مواجهه با مخاطبان قرار می گرفت.
هرچند در این میان بودند مخاطبانی كه با رفتاری گرم با این افراد به آنها خسته نباشید و خداقوت می‌گفتند كه همین اتفاق باعث بازگشت مجدد خنده به صورت آنها می شد كه این مساله یكی از حاشیه‌های جذاب جشنواره تئاتر فجر را با خود به همراه داشت.

** معلولانی كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آنها را «رستم» دید
جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چهارشنبه اول اسفندماه در تالار وحدت شاهد به صحنه رفتن نمایش «رستم و سهراب» به نویسندگی و كارگردانی میركمال میرنصیری با بازی 30 نفر از معلولان و مددجویان آسایشگاه كهریزك بود.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به تماشای این نمایش در وحدت نشست و در توییت خود از این گروه برای نمایش خوبشان قدردانی كرد.
او در توییت خود نوشت: «رستم فقط اسطوره ای در تاریخ ایران نیست، رستم‌ها می توانند در كنارمان باشند. آنان كه ناممكن‌ها را ممكن كرده اند. دست مریزاد به همه این عزیزان».
این اثر نمایشی حاصل 18 سال «نمایش درمانی» و 9 سال تمرین با تعدادی از معلولان جسمی آسایشگاه خیریه كهریزك است كه پیش از این با هدف درمان روحی و روانی مددجویان طی سه روز در آبان ماه به صحنه رفته بود.

** تقدیر از نیروی جوانان هنرمند تئاتر ایران
«واناراسه سانهیر» هنرمند هندی و دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر «آیپار» از میهمانان بخش (SHOWCASE) یا «پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران» در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روند برگزاری جشنواره ابراز خشنودی و موفقیت تئاتر ایران را در سایه حضور جوانان امری جذاب و دوست داشتنی توصیف كرد.

** تماشاخانه ایرانشهر و حاشیه‌های بی‌پایانش
مجموعه تماشاخانه ایرانشهر و دو تالار اقماری آن (سالن استاد سمندریان و سالن دكتر ناظرزاده كرمانی) در ایام برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام سی و هفتم یكی از قلب های تپنده ایجاد حاشیه بود.
مسئولان این سالن در گام نخست به اندازه سه برابر ظرفیت سالن اقدام به فروش بلیت كرده بودند، كه این مساله باعث شد در خلال شب‌های جشنواره بسیاری از مخاطبانی كه برای دیدن آثار نمایشی حاضر در این دو تماشاخانه بلیت دارای صندلی تهیه كرده بودند پشت در بمانند و هر بار این مساله با اعتراض‌های متعددی از سوی مخاطبان همراه بود.
در آخرین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (جمعه، سوم اسفندماه) تماشاخانه «استاد سمندریان» مجموعه ایرانشهر میزبان نمایش «خنكای ختم خاطره» بود. این نمایش پیش از برگزاری ایام جشنواره به عنوان یكی از آثار پرتماشاگر به صحنه رفته بود وانتظار می‌رفت با اقبال بسیار بالایی در اجراهای جشنواره مواجه شود كه همین اتفاق نیز افتاد.
عدم درایت مسئولان سالن در هدایت مخاطبان دارای بلیت با شماره صندلی، در كنار افراد متعددی با آیدی كارت‌های وی آی پی بار دیگر باعث شد تا بسیاری از مخاطبان این اثر با وجود در دست داشتن بلیت اجازه ورود به سالن نمایشی را پیدا نكنند كه همین مساله اینبار با اعتراض بسیار شدید تماشاگران مواجه شد.
به گونه‌ای كه هجوم و ازدحام آنها باعث آسیب دیدن درب ورودی تالار استاد سمندریان شد و برخی از نزاع‌ها به برخورد فیزیكی كشید كه این رخداد پای پلیس را نیز به این تماشاخانه باز كرد.
از سوی دیگر مسئولان سالن بعد از پایان نمایش «خنكای ختم خاطره» مخاطبان حاضر در این سالن را از در پشتی تالار استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به بیرون سالن هدایت كردند.
هرچند جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ایستگاه پایانی خود در روز جمعه (سوم اسفندماه 1397) با مخاطبان خود درگیری‌هایی را پیدا كرد كه همین عامل شاید باعث شود خاطره ماندگار تماشاگران حاضر در تماشاخانه ایرانشهر در این روز شاید خاطره ای نه چندان خوشایند از جشن تئاتر ایران را در ذهن آنها به یادگار بگذارد.

** غیرمنتظره اما دوست‌داشتنی
فعالیت بی وقفه اصحاب رسانه و قلم در بازتاب اتفاقات، رویدادها و حواشی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ایستگاه سی و هفتم، مسئولان جشنواره را بر آن داشت همزمان با روز جمعه (سوم اسفند ماه 1397) به عنوان آخرین روز از ایام 12 روزه این رویداد، اینبار با همكاری دبیرخانه و با قلم نادر برهانی مرند دبیر جشنواره و شهرام كرمی مدیركل اداره هنرهای نمایشی طی پیامی از فعالیت خستگی ناپذیر و بی وقفه اهالی مطبوعات و رسانه تقدیر به عمل آورد.
هر چند كه این اتفاق در قیاس با ادوار پیشین جشنواره غیرمنتظره بود اما خاطره شیرینی را در ذهن اصحاب رسانه از خود به یادگار گذاشت.
در بخشی از این پیام آمده بود: «بهمن، به واسطه برگزاری جشنواره‌های پنج‌گانه‌ فجر، همواره برای اعضای سرویس فرهنگ و هنر تحریریه‌ خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها، برای خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، دبیران سرویس و منتقدان، برای آنان كه زندگی‌شان از راه پاسداشت «كلمه» می‌گذرد، ماهی بوده است همراه با دویدن‌هایی كه روز را از شب بازنمی‌شناسند.
امیدواریم خستگی راه طی شده بر جان نازنین‌تان نماند كه نه تنها سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر كه هر رویداد دیگری، بی‌حضور تمامِ شما، چیزی‌ست ابتر و ناتمام.»
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر كه در بخش‌های صحنه‌ای، به‌علاوه فجر، خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، تئاتر ملل و مسابقه نمایش های بین‌الملل، بخش چهل سالگی انقلاب و نمایش های رادیویی، با سكان‌داری نادر برهانی مرند از بیست و دوم بهمن ماه كار خود را آغاز كرده بود در شامگاه شنبه (چهارم اسفند ماه) با معرفی نفرات برگزیده به كار خود پایان خواهد داد.
گزارش از امین خرمی
فراهنگ**9266**3009