پكن- ایرنا- 'جاكسا' آژانس اكتشافات هوا - فضای ژاپن اعلام كرد كاوشگر فضایی اش به نام «هایابوسا-2» در اولین تلاش برای گردآوری نمونه سنگ از سیارك 'ریوگو' كه در فاصله 300 میلیون كیلومتری از كره زمین قرار دارد با موفقیت بر روی این سیارك فرود آمده است.

به گزارش ایرنا، تلویزیون ژاپن روز شنبه به نقل از جاكسا اعلام كرد این كاوشگر صبح روز جمعه به وقت ژاپن، بر روی سطح سیارك ریوگو فرود آمده است.
هایابوسا-2 مجهز به یك دستگاه ویژه گرداوری خرده سنگ است كه حدود یك متر درازا دارد و از بخش زیرین این كاوشگر بیرون آمده و با سطح سیارك ریوگو تماس برقرار می كند این دستگاه به گونه ای طراحی شده است كه گلوله هایی را به روی سطح این سیارك شلیك می كند و خرده سنگ هایی كه بلند می شوند را گردآوری می كند.
جاكسا می گوید طبق برنامه، هایابوسا-2 با موفقیت یك گلوله به روی سطح این سیارك شلیك كرده است.
قرار است این كاوشگر پس از اتمام كارهای برنامه ریزی شده، به ارتفاع 20 هزار متری از سطح سیارك ریوگو بازگشته و برای فرود مجدد بر روی آن آماده شود.
جاكسا در نظر دارد پیش از آن كه هایابوسا-2 این سیارك را ترك كند، یك یا دو اقدام دیگر برای گردآوری خرده سنگ از سطح آن به انجام برساند.
سفر هایابوسا-2 به سوی سیارك ریوگو در سال 2014 میلادی آغاز شد و در ماه ژوئن سال میلادی گذشته، به بالای این سیارك كه در فاصله 300 میلیون كیلومتری از كره زمین قرار داشت، رسید.
هدف اولیه این عملیات، گردآوری نمونه سنگ از سطح ریوگو است كه می تواند اطلاعاتی در زمینه منشاء حیات در اختیار قرار دهد قرار است هایابوسا-2 در اواخر سال 2020 میلادی به كره زمین بازگردد.
در این بین، مدیر عملیات كاوشگر هایابوسا-2 ژاپن ابراز اطمینان كرده است كه در زمینه انجام اكتشاف در سیارك ها، این كشور همچنان پیشاپیش سایر كشورهای جهان قرار دارد.
ماكوتو یوشیكاوا در گفت و گو با تلویزیون ژاپن اظهار داشت اولین فرود كاوشگر هایابوسا-2 بر روی سیارك ریوگو بزرگترین چالش این ماموریت بود.
وی افزود عده زیادی از دانشمندان جوان در این پروژه مشاركت دارند و این كه تجارب اولین ماموریت هایابوسا به ماموریت فعلی منتقل شده است.
**آساق**1904**