تهران- ایرنا- تفاهم نامه همكاری بین فدراسیون حمل و نقل و لجستیك با خانه معدن ایران امروز (یكشنبه) در چارچوب رشد و توسعه اقتصادی بخش معدن و حل مسائل لجستیك و مدیریت زنجیره تامین معادن ایران امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این مراسم كه در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این ارتباط اظهار داشت: نقش ایمیدرو در این همكاری مشترك، كمك و پشتیبانی برای تامین زیرساخت های مختلف است.
«خداداد غریب پور» اظهار داشت: بر اساس افق 1404 و دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد، سالیانه نیازمند 430 كیلومتر راه آهن جدید هستیم.
وی خواستار آن شد تا خانه معدن و فدراسیون حمل و نقل و لجستیك به دنبال راهكارهای تامین مالی، جذب سرمایه گذار و روش های مختلف سرمایه گذاری برای اجرای این طرح باشند.
غریب پورخاطرنشان كرد: همكاری در چارچوب كمك به حل مسائل و مشكلات حمل و نقل و لجستیك مواد معدنی، ارائه راهكارهای مشترك در خصوص بهبود و توسعه شبكه حمل و نقل مواد معدنی ایران به خارج از كشور، هم افزایی و همیاری هرچه بیشتر به منظور مدیریت هرچه بهتر تأمین ماشین آلات مورد نیاز حمل مواد معدنی اهداف این تفاهم نامه است.
خبرنگار ایرنا افزوده است:فدراسیون حمل و نقل و لجستیك ایران آذرماه سال 94 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور اقتصادی سه قوه به ثبت رسیده، این فدراسیون متشكل از اتحادیه ها،كانون ها، انجمن ها و تشكل های كارفرمایی فعال در حوزه حمل و نقل و لجستیك بین المللی جاده ای، هوایی، دریایی، بندری، ریلی، مسافربری، هواپیمایی ،ایرانگردی ،گمرك، خدمات وابسته و در تمامی شقوق حمل و نقل فعالیت می نماید.
همچنین در این مراسم «اردشیر سعد محمدی» معاون ایمیدرو از امضای ساخت خط دوم راه آهن از سنگان به تربت حیدریه و بافق به طول 800 كیلومتر در روز گذشته با سرمایه گذاری ایمیدرو خبر داد.
وی یادآور شد: برنامه های توسعه مختلفی در منطقه بافق در بحث فولاد و زغال سنگ، در مناطق یزد و زنجان در دستور كار است.
سعدمحمدی گفت: قرار است در سایت مهدی آباد ( یزد) 800 هزار تن كنسانتره روی و 90 هزار تن كنسانتره سرب تولید شود، علاوه براین در معدن انگوران زنجان تا هشت سال آینده امكان ذخیره معدنی وجود دارد و علاوه بر آن 80 كارخانه در زنجان دایر است كه همگی نیازمند انتقال بار كنسانتره اند.
وی گفت: امروز در مناطق خمرود، طبس و نیز كرمان طرح های توسعه ای تعریف شده كه همگی به حمل و نقل ریلی و جاده ای نیاز دارند و بر این اساس بحث حمل معدنی در آینده باید به صورت معنادار تعریف شود.
این مسئول بیان داشت: سالیانه نزدیك به 400 میلیون تن ماده معدنی در كشور استخراج می شود كه بیش از 200 میلیون تن آن مربوط به مصالح ساختمانی است.
به گزارش ایرنا، در این مراسم محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز گفت: اكنون به دلیل شرایط خاص محیط معادن و پایانه های حمل و نقل محلی، حمل مواد معدنی با مشكلات فراوان انجام می شود.
به گفته این مقام صنفی، برای رسیدن به تولید سالیانه 700 میلیون تنی مواد معدنی در افق 1404 به رشد تولید سالیانه هفت درصدی نیازمندیم، این در حالی است كه ظرفیت حمل و نقل جاده ای در افق یاد شده یك هزار و 127 میلیون تن برآورد شده است ؛ بنابراین رشد سالیانه پنج درصدی در این بخش را نیاز داریم.
وی افزود: براساس افق 1404 باید سالیانه 500 میلیون تن جابجایی مواد معدنی از طریق جاده داشته باشیم كه با رشد سالیانه هشت درصدی در این بخش می توان به ظرفیت مورد نظر رسید.
بهرامن اضافه كرد: براساس افق 1404 در بخش ریلی، نزدیك به 25 هزار كیلومتر خط آهن پیش بینی شده كه با وضعیت فعلی، نیازمند رشد حدود هشت درصدی هستیم.
وی یادآور شد: مطابق آمارها نزدیك به هفت درصد مواد معدنی در سال 1393 توسط خطوط ریلی حمل شده است، در افق 1404 باید نسبت فوق به 30 درصد یعنی 210 میلیون تن در سال برسد؛ بنابراین نیازمند رشد سالیانه 23 درصدی در این بخش هستیم.
تفاهم نامه مزبور بین محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و علی محمودی سرای رئیس فدراسیون لجستیك و حمل ونقل به امضا رسید.
اقتصام** 3065**9132 **1559