سنندج - ايرنا - شهردار سروآباد با اشاره به عدم حضور برخي از كارگران شاغل در خدمات شهري به دليل عدم دريافت حقوق و مزايا در هفت ماه گذشته گفت: شهرداري در حال حاضر توان مالي براي پرداخت حقوق معوق كارگران و پرسنل را ندارد.

فرزاد اختركاوان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شهرداري 20 ميليارد ريال از دستگاه ها و نهادهاي مختلف طلب دارد كه در صورت دريافت آن مي توان نسبت به پرداخت حقوق و مزاياي عقب افتاده پرسنل و كارگران اقدام كرد.
وي با بيان اينكه در شرايط فعلي توان پرداخت بدهي ها از جمله مطالبات پرسنل را نداريم، اضافه كرد: با توجه به اينكه درآمدهاي اين شهرداري جوابگوي هزينه ها نيست در صورتي كه دولت كمك نكند نمي توانيم بدهي هاي خود را بپردازيم.
اختركاوان در خصوص ميزان بدهي شهرداري سروآباد افزود: 16 ميليارد ريال از 50 ميليارد ريال بدهي اين شهرداري مربوط به حقوق و مزاياي نيروها و كارگران است.
وي يادآور شد: شهرداري سروآباد اكنون هشت ميليارد ريال بابت هفت ماه حقوق معوق و 9 ميليارد ريال بابت 40 ماه مزاياي معوق به كارگران خود بدهكار است ضمن اينكه ماهيانه حدود 10 ميليارد ريال نيز بايد بابت حقوق و مزاياي پرسنل شاغل پرداخت كند.
شهردار سروآباد از دستگاه هاي اجرايي بدهكار خواست براي كمك به حل مشكل مالي شهرداري و پرداخت بخشي از ديون بويژه حقوق معوق كارگران نسبت به پرداخت بدهي خود در اسرع وقت اقدام كنند.
وي گفت: شهرداري سروآباد به دليل كمبود اعتبارات، نبود درآمد پايدار، پرداخت نشدن بدهي دستگاه هاي اجرايي و همچنين عدم پرداخت عوارض به موقع از سوي شهروندان با مشكل جدي مالي در تامين هزينه هاي خود مواجه است.
اختركاوان تاكيد كرد: مشكلات شهرداري را به مسئولين شهرستاني و استاني منتقل كرده و منتظر كمك ها و مساعدت هاي ويژه براي برطرف شدن مشكلات مالي خود هستيم.
وي يادآور شد: اگر در روزهاي آينده از سوي دولت به شهرداري كمك مالي نشود، ناچاريم برخي از اموال و دارايي هاي خود را بر اساس قانون از طريق مزايده براي پرداخت بخشي از مطالبات پرسنل، به فروش برسانيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر سروآباد نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در ابتداي شروع فعاليت شوراي پنجم شهرداري 50 ميليارد ريال بدهي داشت و در اين مدت تمام توان و تلاش ما پرداخت اين بدهي بوده است.
محمد طالب نيك رفتار افزود: در اين مدت توانستيم از 17 ماه حقوق پرداخت نشده نيروها و كارگران شهرداري 15 ماه را پرداخت كنيم اما مشكل اصلي پرداخت نشدن معوقات قبلي نيروها و كارگران بخش خدمات شهري است كه هفت ماه حقوق طلب دارند.
وي يادآور شد: سعي كرديم اجراي پروژه هاي عمراني سطح شهر را كم كنيم تا بتوانيم با استفاده از اعتبارات موجود معوقات نيروها و كارگران را پرداخت كنيم.
نيك رفتار اضافه كرد: چندين بار به استانداري كردستان و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور مراجعه كرده و پيگير دريافت كمك براي پرداخت بدهي هاي خود شده ايم و سازمان شهرداري و دهياري هاي كشور وعده داده تا پايان سال مبالغي به حساب شهرداري سروآباد براي حل اين مشكلات واريز كند.
رئيس شوراي اسلامي شهر سروآباد گفت: البته شهرداري از دستگاه هاي اجرايي سطح شهرستان طلبكار است و چندين بار براي پرداخت اين بدهي ها مكاتبه شده اما همكاري لازم در اين خصوص صورت نگرفته است.
وي افزود: دستگاه هاي اجرايي كه به شهرداري بدهكارند، بدهي خود را در سامانه دولتي ثبت كرده و در اين راستا شهرداري نيز درخواست دريافت تسهيلات 16 ميليارد ريالي را از بانك ها كرده تا با توجه به ثبت بدهي در سامانه، باز پرداخت تسهيلات به صورت تهاتر از اعتبارات اين دستگاه ها كسر شود كه در اين خصوص نيز هنوز به نتيجه نرسيده ايم.
نيك رفتار اضافه كرد: تمام توان و تلاش خود را براي پرداخت حقوق و مزاياي نيروها و كارگران شهرداري بكار بسته ايم تا در آستانه آغاز سال نو مشكلات معيشيتي اين قشر زحمت كش جامعه بر طرف شود.
به گزارش ايرنا، اعتراض كارگران و جمعي از نيروهاي شاغل در شهرداري سروآباد كه از روز 23 بهمن آغاز شده همچنان ادامه دارد و وارد دوازدهمين روز خود شده است.
كارگران بخش خدمات شهري به دليل عدم توجه مسئولان به وضعيت معيشيتي شان و در اعتراض به عدم دريافت حقوق و مزاياي خود سر كار حاضر نشده و زباله هاي شهر را جمع آوري نمي كنند.
اعتراض كارگران شهرداري باعث تلنبار شدن زباله ها در شهر شده و نماي شهر را نا زيبا و موجب آلودگي محيط زيست شده ضمن اينكه سگ هاي ولگرد و گربه ها نيز براي يافتن غذا، زباله ها را سطح معابر پخش مي كنند.
شهروندان نيز از اين وضعيت نگران هستند و از طريق فضاي مجازي و محافل عمومي اعتراض شان را نشان داده و خواستار رسيدگي هر چه سريعتر مسئولان شهرستاني و استاني بويژه نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي به اين مساله شده اند.
به گزارش ايرنا، شهر سروآباد داراي پنج هزار نفر جمعيت است و 47 نفر در بخش هاي مختلف شهرداري اين شهر مشغول بكار هستند.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مركزي و هورامان با بيش از 50 هزار نفر جمعيت در فاصله 90 كيلومتري از غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد.
7354/9102