تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹

تهران- ایرنا- ورود جمهوریخواهان به كاخ سفید در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری كنونی آمریكا با طرح های خرابكارانه ای علیه ایران همراه بوده تا بلكه به هدف اصلی خود یعنی براندازی نظام دست یابند؛ راهبردی كه همواره در دهه های گذشته نیز با فراز و فرودهایی دنبال شده اما ناكام مانده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد خود را جشن گرفت كه دشمنان این كشور به ویژه ایالات متحده هنوز از توطئه های خود دست نكشیده و به فروپاشی و تجریه ایران امیدوارند.
توطئه های ضد ایرانی آمریكا را می توان از چند جنبه مورد بررسی قرار داد. در بعد سیاست خارجی، مثلث ترامپ، «مایك پمپئو» وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور ارشد رئیس جمهوری در مسیر ترویج سیاست های ایران هراسانه قدم برمی دارند.
مهمترین اقدامات خرابكارانه این افراد از اردیبهشت ماه كلید خورد كه ترامپ رسما با اعضای برجام وداع كرد و متعاقب آن، در صدد شكست توافقی برآمد كه بیش از یك دهه دستیابی به آن زمان برده است.
سفرهای پی در پی مقامات كاخ سفید به كشورهای مختلف خاورمیانه و تلاش آنها برای ائتلاف سازی علیه ایران از جمله تاكتیك های نخ نمایی است كه چند روز پیش نیز در اجلاس ورشو خود را نشان داد. آمریكا در این اجلاس در صدد پیوند اعراب و اسرائیل و ایجاد ائتلاف آمریكایی-عبری- عربی برآمد.
اجلاس اما آن طور پیش نرفت كه پمپئو به عنوان نماینده ترامپ در آن تلاش می كرد. به رغم فرافكنی ها و ایران هراسی های نماینده آمریكا، حتی نامی از ایران در بیانیه پایانی آورده نشد. آمریكا علاوه بر این كه اجماع سازی بین المللی علیه تهران را در دستور كار دارد، فشار اقتصادی را نیز در اولویت برنامه های ضد ایرانی خود قرار داده است.
پس از آن كه ترامپ دستور خروج از برجام را صادر كرد، كاخ سفید دیگر متحدان و اعضای توافق هسته ای را در كنار خود نیافت. با چنین شرایطی باز هم تا به امروز با ابزارهای مختلفی تلاش كرده تا آنها را از ادامه اجرای برجام دلسرد كند.
برجسته سازی آزمایشات موشكی و فعالیت های منطقه ای ایران نیز با هدف انزوای تهران انجام می گیرد. با برجام اما موقعیت و جایگاه ایران در عرصه بین المللی طوری تحول یافته كه تكاپوی كاخ سفید تاثیر قابل توجهی بر نگرش و دیدگاه بازیگران جهانی ندارد.
نگاه اروپایی ها هر چند در مورد مسائل اشاره شده (موشكی و منطقه ای) با آمریكا همسو است اما درك رهبران بروكسل از نیات و اهداف ضدبرجامی آمریكایی ها باعث شده تا حد و فاصله خود را با كاخ سفید حفظ كنند و با آمریكای تعهدگریز در یك جبهه قرار نگیرند.
افزون بر آن، در دوره ترامپ زبان توصیه در سیاست خارجی كاخ سفید جای خود را به زبان تهدید علیه اروپایی داده كه در دولت اوباما بیشترین وجه اشتراك و همكاری را با یكدیگر داشتند و بر مبنای احترام و اقدام متقابل رفتار می كردند. تنها اروپایی ها مخاطبان اظهارات تهدیدآمیز كاخ سفید نیستند. بنابراین تصمیمات مستقلانه بازیگران بین المللی جایی در سیاست های یكجانبه گرایانه و تهاجمی ترامپ ندارد.
آمریكا علاوه بر همپیمانان دیرینه اروپایی، سایر كشورهای جهان را نیز تهدید می كند در صورت ادامه و گسترش مبادلات اقتصادی با ایران تحریم خواهند شد؛ سیاست رعب و وحشتی كه تاكنون مطابق میل سران این كشور پیش نرفته است. به عنوان نمونه سیاست به «صفر» رساندن صادرات نفت ایران در حد شعار باقی ماند و ترامپ در عمل ناگزیر به اعطای معافیت برای چند كشور عمده خریدار نفت ایران شده است.
باوجود تهدیدات و هشدارهای مكرر آمریكا، اروپایی ها با سازوكار مالی ویژه خود تحت عنوان «اینستكس» به یاری برجام آمده اند و در مقابل تهدیدات كاخ سفید از شركت های متوسط و كوچكی كه پیوستكی اندكی با بازارهای ایالات متحده دارند، كمك گرفته اند؛ سازوكاری كه با هدف دور زدن تحریم های یكجانبه آمریكا طراحی شده و در استانه فاز اجرایی قرار دارد.
برخی تحلیلگران معتقدند كه سیاست های تهاجمی و تخاصمی آمریكا علیه ایران برای كشاندن ایران پای میز مذاكره انجام می گیرد. بنابراین ترامپ و تیم او در صددند تا در مذاكراتی دوجانبه با تهران به توافقی ثانویه دست یابند كه افزون بر به چالش كشیدن دستاورد دموكرات ها، اتحادیه اروپا را نیز كنار زده و توافقی یك طرفه را به نام خود ثبت كنند.
به همین دلیل بود كه چندی پیش پمپئو طی سخنرانی در یك اندیشكده آمریكایی، راهبرد و استراتژی جدید آمریكا را فشار بر ایران به منظور برگزاری مذاكرات مجدد اعلام كرد و تاكید نمود كه «ایالات متحده آماده مذاكره با تهران در صورت تغییر رفتار رژیم جمهوری اسلامی ایران است.»
آمریكا هر چند در ظاهر قضیه «تغییر رفتار ایران» را علم می كند اما به باور كارشناسان و مقامات كشورمان، آنها هدفی جز براندازی نظام جمهوری اسلامی ندارند. حمایت آمریكا از نهادها و انجمن های تازه تاسیسی همچون پروژه «ققنوس» و ائتلاف «همبستگی برای آزادی و برابری در ایران» در این راستا قابل ارزیابی است؛ انجمن هایی در خارج از كشور كه اصل نظام و انقلاب را نشانه رفته اند.
با درك این نیات و اهداف آمریكا از اعمال فشار حداكثری بر ایران، حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری اواخر تیرماه امسال در جمع دیپلمات ‌های وزارت خارجه با بیان این كه آمریكا در تلاش برای خسته كردن مردم ایران است، افزود: «سرنگونی، تجزیه، تحریم و تضعیف از سیاست ‌های اصلی آمریكا علیه ایران است.»
پژوهش**9242**