اردبیل - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: 628 فقره ساخت و ساز غیرقانونی در این استان در سال جاری قلع و قمع شد.

به گزارش ایرنا ، یوسف خدادادی روز دوشنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان اردبیل گفت: در این مدت هزار و 239 پرونده برای حفاظت و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی تشكیل و هزار و 838 متهم پرونده دستگیر و برخوردهای قانونی با آنها انجام شد.
وی اظهار داشت: در این مدت همچنین 320 مورد اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده از تخریب و تصرف بیت المال انجام شده است.
خدادادی گفت: در این زمینه 857 مورد حكم قضایی صادر و 621 مورد هم به اجرا گذاشته شده است.
وی افزود: حدود 3 هزار و 354 هكتار از اراضی ملی به ارزش 14هزار میلیارد ریال اعاده شده و هفت میلیارد ریال جزای نقدی هم اخذ شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان برای اهداف و فعالیت ‌های تعیین ‌شده اقدامات موثر و جدی در استان انجام داده و با متصرفان غیرقانونی اراضی ملی برخورد قاطع و جدی خواهد شد.
او درباره تخریب اراضی پایاب خدا آفرین از سوی سود جویان اظهار داشت: در این اراضی ضمن اینكه باید جلوی تخریب گرفته شود باید واگذاری ها به شكل قانونمند صورت گیرد تا اختلافی بین مردم پیش نیاید.
شهامت هدایت ، مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل هم در این جلسه گفت: از تخریب منابع طبیعی در این استان جلوگیری می شود.
وی افزود: اخیرا در اراضی پایاب خدا آفرین چند مورد تخریب صورت گرفته كه برای آنها تشكیل پرونده شده و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: منابع طبیعی تا زمان نهایی شدن واگذاری ها، اجازه كاشت را به كسی در اراضی پایاب خدا آفرین نمی دهد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: تا زمانی كه واگذاری اراضی خدا آفرین به بهره بردان صورت نگیرد شاهد تخریب در این راضی خواهیم بود، هر چند منابع طبیعی در پیشگیری و جلوگیری از تخریب تلاش می كند.
ناصر عتباتی ، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم در این جلسه تخریب اراضی ملی در استان را نگران كننده دانست و گفت: باید مدیران دستگاه های مربوطه نسبت به تخریب اراضی ملی حساس باشند.
وی با بیان اینكه جلوگیری از تخریب اراضی نیازمند مشاركت همگانی است، افزود: دستگاه قضایی از هرگونه تخریب اراضی ملی مقابله می كند.
عتباتی درباره واگذاری 372 هكتار اراضی در سرعین به یك فرد بدون طی مراحل قانونی گفت: واگذاری این اراضی برای اكتشاف معدن خلاف قانون است، هر چند این واگذاری در گذشته انجام گرفته ولی با افراد مسئول در این زمینه برخورد قانونی می شود.
دادستان عمومی و انقلاب اردبیل بیان كرد: در حال حاضر برای پیگیری این موضوع پرونده تشكیل شده و در حال بررسی است .
عتباتی گفت: واگذاری این اراضی بدون طی مراحل قانونی صورت گرفته و با توجه به اینكه متقاضی 12 هكتار برای اكتشاف معدن نیاز داشت 370 هكتار زمین به وی واگذار شده كه باید جلوی بهره برداری از این اراضی گرفته شود.
استان اردبیل یك میلیون و 50 هكتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و 65 هزار هكتار جنگل دارد و در دولت موضوع مقابله جدی با زمین خواری كلید خورد.
7110/6016