اروميه - ايرنا - رييس دفتر ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي با بيان اينكه تراز درياچه اروميه روز چهارشنبه به يك هزار و 270 متر و 82 سانتي متر رسيد، گفت: اين تراز در همسنجي با زمان مشابه پارسال 30 سانتي متر و در مقايسه با كمترين تراز ثبت شده 80 سانتي متر بيشتر است.

فرهاد سرخوش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اعلام اينكه گستره درياچه اروميه به دو هزار و 368كيلومتر مربع رسيده، بيان كرد: وسعت اين درياچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 344 كيلومترمربع افزايش يافته است.
وي علت اصلي افزايش تراز درياچه اروميه در روزهاي گذشته را بارندگي و رهاسازي آب سدها به درياچه عنوان كرد و گفت: ميزان بارندگي حوضه آبريز درياچه اروميه در سال آبي جاري به 215.3 ميلي‌ متر رسيد كه در مقايسه با سال گذشته 55 درصد افزايش نشان مي دهد.
رييس دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي با بيان اينكه قبل از تشكيل اين ستاد، تراز درياچه اروميه سالانه به طور متوسط 40 سانتي متر كاهش مي يافت، بيان كرد: برنامه ريزي، تخصيص اعتبار و تلاش دولت تدبير و اميد براي احياي اين درياچه، روند خشك شدن آن را متوقف كرد.
او با تاكيد بر اينكه طرح هاي انتقال آب به درياچه اروميه هنوز به بهره برداري نرسيده است، اضافه كرد: سال آينده چندين طرح انتقال آب به درياچه به بهره برداري مي رسد كه نقش مهمي در احياي نگين آبي آذربايجان خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، درياچه اروميه در قالب طرح هاي ستاد احيا قرار است در مدت 10 سال (1394 تا 1404) به تراز اكولوژيك خود برسد؛ اين درياچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشك شدن كرد و بنا بر آمار بين المللي تا سال 2015 ميلادي حدود 80 درصد از گستره آن خشك شد.
همه كارشناسان داخلي و خارجي بر اين باورند كه مشاركت جوامع محلي در كنار اجراي طرح هاي مختلف، نقش مهمي در احياي نگين آبي آذربايجان دارد.
مدير دفتر برنامه ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه هفته گذشته در سفري كه به اروميه داشت با تاكيد بر اينكه اگر اقدام هاي عملي دولت تدبير و اميد نبود، امروز اثري از درياچه اروميه وجود نداشت، گفت: درياچه اروميه به طور موفقيت آميزي به مرحله تثبيت رسيده است و روند احياي آن ادامه دارد.
مسعود تجريشي با بيان اينكه هنوز طرح هاي انتقال آب به درياچه اروميه به بهره برداري نرسيده است، اظهار داشت: بيشتر اين طرح ها سال آينده به بهره برداري مي رسد و پيش بيني مي شود از سال 1401 سالانه بيش از 1.3 ميليون مترمعكب آب به پيكره درياچه اروميه وارد شود.
3214/2093