زاهدان - ایرنا - مدیركل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش توفان گردوخاك سبب شد تا در اثر خیزش گردوغبار غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان به 6 هزار و 181 میكروگرم بر مترمكعب معادل 40 برابر حد مجاز برسد.

محسن حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزش باد در زاهدان و برخی نواحی مركزی كه از دیروز شروع شد، نیمه شب گذشته به توفان و گردوخاك تبدیل شد و گردوغبار در هوای زاهدان را افزایش داد.
وی با بیان اینكه بیشینه سرعت وزش باد در زاهدان به 86 كیلومتر بر ساعت رسید، افزود: وزش این باد دید افقی را 500 متر كاهش داد و سبب شد تا كیفیت هوا به شدت كاهش یابد.
مدیركل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: وزش باد همچنان در زاهدان و برخی نواحی مركزی استان ادامه دارد و انتظار می ‌رود به سبب خیزش گردوغبار ناشی از آن، تردد در محورهای منتهی به زاهدان، و برخی نواحی مركزی با اختلال همراه شود.
حیدری تصریح كرد: این شرایط با شدت و ضعف تا صبح شنبه در نواحی مركزی و برخی مناطق نیمه شمالی استان ادامه دارد كه انتظار می رود گردوغبار حاصل از باد شدید به نواحی شمالی نیز نفوذ كند.
وی به آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان اشاره كرد و گفت: صبح امروز بارش هایی از برخی نواحی مركزی استان نظیر خاش گزارش شد و انتظار می رود امروز رگبار ملایم تا متوسط و رعدوبرق در نواحی مركزی و جنوب سیستان و بلوچستان تداوم داشته باشد.
مدیركل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح كرد: روزهای جمعه و شنبه با تقویت سامانه بارشی، رگبار متوسط تا سنگین، رعدوبرق و تگرگ همراه با آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه های فصلی برای بیشتر نقاط این استان پیش بینی می شود.

** ركورد گرم ترین «دی ماه» زاهدان در 57 سال اخیر شكسته شد
مدیركل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار در 57 سال اخیر میانگین دمای هوای زاهدان در دی ماه با 4.4 درجه انحراف از شرایط طبیعی به 11.6 درجه سلسیوس رسید.
حیدری اظهار داشت: این نخستین بار در 57 سال گذشته است كه میانگین دمای هوای زاهدان در دی ماه به 11.6 درجه سلسیوس می رسد. تا پیش از این بیشترین میانگین دمای ثبت شده در دی ماه، 10.4 درجه سلسیوس بود كه در سال 1382 ثبت شد.
وی با بیان اینكه میانگین بلندمدت دمای هوای دی ماه زاهدان 7.2 درجه سلسیوس است، افزود: آستانه‌های حدی دی ماه امسال زاهدان نیز تغییرات محسوسی به خود دیده به طوریكه كمینه مطلق دمای این ماه 16.4 درجه گرمتر از بلند مدت بود و بیشینه مطلق آن نیز سه درجه با ركورد 57 ساله آن فاصله داشت.
مدیركل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به وضعیت بارش زاهدان در دی ماه اشاره كرد و افزود: در این ماه هیچ بارانی در زاهدان ثبت نشد و روند كم بارشی انباشته آن ادامه داشت.
حیدری در بخش دیگری به ركورد شكنی میانگین دمای 6شهر دیگر استان در دی ماه امسال اشاره كرد و گفت: ركورد میانگین دمای هوای دی ماه 6 شهر خاش، چابهار، نصرت آباد، سراوان، ایرانشهر و میرجاوه نیز امسال تغییر كرد و بین 0.2 تا 1.1 گرمتر از نرمال شد.
وی با تشریح جزئیات افزایش دمای شهرهای استان، اضافه كرد: می‌توان گفت امسال یكی از گرم‌ترین ماه‌های دی سیستان و بلوچستان از زمان تأسیس ایستگاه‌های هواشناسی است.
مدیركل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری گفت: افزایش دما، كاهش بارندگی و خشكسالی از جمله نشانه‌های تغییر اقلیم و ناهنجاری اقلیمی است كه این نشانه‌ها در نقاط مختلف كره زمین متفاوت است.
9908 **6081