تهران- ایرنا - محمد جواد ظریف وزیر خارجه از محمد میرشكرایی، نوروزشناس تقدیر كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در آیین بین المللی «جهان نوروز» محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه از محمد میرشكرایی، پژوهشگر و پیشكسوت حوزه میراث فرهنگی برای تلاش‌هایش در زمینه نوروزشناسی تقدیر كرد.
علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، شهین‌دخت مولاوردی دستیار پیشین رئیس جمهوری و دیگر مسئولان حاضر نیز از این نوروزشناس تقدیر كردند.
محمد میرشكرایی گفت: تمام سال‌های جوانی ام را برای ثبت جهانی نوروز صرف كردم.
وی با اظهار خوشحالی از برگزاری این آیین افزود: خوشحال هستم كه امروز مردم افتخار می كنند خودشان را جز سرزمین نوروز بدانند.

**نگاهی به زندگی و آثار محمد میرشكرایی
محمد میرشكرایی سال 1321 در تفرش متولد شد. او فارغ‌التحصیل دكتری فرهنگ و زبان‌های باستانی از كشور تاجیكستان است و از سال 1352 در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و وزارت فرهنگ و ارشاد فعلی، مشغول كار شده است.
سرپرست موزه پژوهشی مردمشناسی و تحقیقات روستایی مركز مردمشناسی ایران، مدیریت پژوهشهای مردمشناسی كشور، ریاست پژوهشكده مردمشناسی، سردبیری فصلنامه نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی، عضویت در گروه تاریخ هنر پژوهشكده هنر فرهنگستان هنر، عضویت در 14 شورا و كمیتههای ملی از جمله: شورای حكام میراث ناملموس (معنوی) یونسكو در آسیای غربی و مركزی و عناوینی از این دست، از جمله سمت‌های میرشكرایی در سال‌های حضور در میراث فرهنگی بوده است.
محمد میرشكرایی، مسئولیت تهیه پرونده ثبت ملی و ثبت جهانی نوروز در برنامههای سازمان یونسكو و میراث فرهنگی كشور را بر عهده داشت كه این تقدیر، تلاش‌ او در این زمینه ر ارج می‌نهد.

**كمال‌الملك چهره ظریف را نقاشی كرد
همچنین در این همایش از تیم رباتیكی از دانشگاه خواجه كه موفق به ساخت ربات نقاشی به نام كمال الملك بود، تقدیر شد.
این ربات چهره محمد جواد ظریف و علی اصغر مونسان را طراحی كرده بود.
*نشان و تمبر نوروز رونمایی شد
نشان و تمبر نوروز با حضور میهمانان رونمایی شد و سفیران 12 كشور حوزه نوروز به شكل نمادین تمبر را امضا كردند.
آیین بین المللی «جهان نوروز» به همت كمیسیون ملی یونسكو- ایران و با همكاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل برج میلاد تهران، برگزار شد.
فراهنگ**3377**