تهران- ایرنا- هفتمین نشست شورای هماهنگی كریدور ترانزیتی شمال - جنوب با حضور مسئولان حمل و نقل 14 كشور عضو روزهای 13 و 14 اسفند ماه در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ایجاد كریدور بین المللی شمال - جنوب در سپتامبر سال 2000 میلادی (شهریور 1379) در سن پترزبورگ روسیه به امضای سه كشور ایران، روسیه و هند رسید تا علاوه بر ترویج همكاری های تجاری و اقتصادی، زمینه را برای كوتاه كردن مسیر حمل و نقل كالا بین هند و اروپا از طریق ایران فراهم كند.
به تدریج كشورهای دیگر حاضر در این مسیر از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركیه، اوكراین، بلاروس، عمان و سوریه است و بلغارستان به این دالان بین المللی پیوستند تا تعداد كشورهای عضو آن به عدد 14 برسد.
در این پیوند «امین ترفع» مدیركل كریدورهای بین المللی وزارت راه و شهرسازی روز شنبه در نشست خبری از برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی كریدور ترانزیتی شمال - جنوب در تهران خبر داد و گفت: این اجلاس در سطح معاونان وزیران حمل و نقل كشورهای عضو در روزهای 13 و 14 اسفند ماه جاری در تهران برگزار می شود.
وی از معاونان وزیران حمل و نقل كشورهایی چون هند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، تركیه، تاجیكستان، اوكراین، بلاروس، قزاقستان، سوریه و گرجستان را از جمله مهمانان این نشست برشمرد و گفت: هدف از برگزاری این اجلاس تسهیل روند جابجایی كالا در این دالان بین المللی، استانداردسازی تعرفه‌ها و تسهیل تبادل اسناد گمركی به منظور روان‌سازی جابجایی كالا است.
ترفع توسعه كریدور شمال - جنوب، تجاری سازی و رونق تجارت در مبداء و مقصد و اقتصادی شدن جابجایی بار در مسیر كریدور شمال جنوب را از دیگر اهداف برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی كریدور ترانزیتی شمال - جنوب اعلام كرد.
وی اظهار داشت: اتصال خط آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا حلقه مفقوده كریدور شمال جنوب است هرچند كه این هفته شاهد افتتاح خط آهن قزوین - رشت خواهیم بود.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بیان كرد: توافقنامه كریدور شمال جنوب نزدیك 19 سال پیش بین سه كشور ایران، هند و روسیه منعقد شد و به تدریج سایر كشورهای منطقه در آسیای میانه و قفقاز به آن ملحق شدند و اكنون 14 كشور عضو این توافقنامه هستند.
ترفع با بیان اینكه همه كشورهای منطقه می‌توانند از مزیت‌های كریدور شمال - جنوب استفاده كنند، افزود: همه تلاش ما این است كه توسعه ترانزیت در تمام كریدورهای بین المللی و كریدور شمال - جنوب بتواند برای كشور درآمد بیشتری را كسب كند.
مدیركل كریدورهای بین المللی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: هرچه اتصال ریلی در مسیر كریدور شمال به جنوب بیشتر شود، جابجایی بار و مسافر در مسیر روان تر شده و هزینه‌های نیز در این مسیر كاهش خواهد یافت.
به گفته وی، انتقال بار از هند به بنادر جنوب ایران از جمله بنادر چابهار، شهید رجایی و امام خمینی(ره) یكی از اولویت های ایران برای صادرات كالا به روسیه و اروپاست و دبیرخانه شورای هماهنگی كریدور شمال و جنوب در وزارت راه و شهرسازی همواره به دنبال تسهیل امور و رفع چالش های فراروی توسعه ترانزیت در این مسیر بین المللی است.
اقتصام 1108**2078**2025