تهران- ايرنا- روزنامه 'ژاپن تودي' به نقل از ديپلمات ها نوشت، روسيه ائتلاف امنيتي ژاپن با آمريكا را به عنوان تهديد و مانعي بر سر راه بهبود روابط دوجانبه مسكو و توكيو محسوب مي كند.

به نوشته اين روزنامه ژاپني، اين موضع روسيه بازتاب وخامت روابط روسيه با آمريكا در پي تصميم واشنگتن به خروج از معاهده كنترل تسليحات هسته اي دوره جنگ سرد است.
موضع روسيه در حكم شكستي براي 'شينزو آبه'، نخست وزير ژاپن، است كه به دنبال حل مناقشه جزاير هوكايدو با مسكو و امضاي توافقنامه جامع صلح با روسيه در سفر ژوئن 'ولاديمير پوتين' به ژاپن براي شركت در نشست گروه 20 است.
به گفته اين ديپلمات ها كه خواستند نامشان فاش نشود، روسيه ائتلاف آمريكا و ژاپن را به عنوان عاملي بسيار منفي براي روابط مسكو و توكيو مي بيند و از ژاپن خواسته است در زمينه اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه روسيه با آمريكا همراهي نكند.
آبه و پوتين در نوامبر گذشته با تسريع روند مذاكرات صلح بر مبناي بيانيه مشترك 1956 موافقت كردند. طبق اين بيانيه، با امضاي توافقنامه صلح بين طرفين، مسكو دو جزيره كوچك تر از چهار جزيره مورد مناقشه را به توكيو واگذار مي كند.
با توجه به تاكيد روسيه مبني بر ضرورت به رسميت شناختن مالكيت روسيه بر اين چهار جزيره از سوي ژاپن و پافشاري توكيو بر غيرقانوني بودن تصرف اين جزاير از سوي روسيه، مذاكرات طرفين تا كنون پيشرفت چنداني نداشته است.
طبق اعلام وزارت خارجه روسيه، 'سرگئي لاوروف'، وزير خارجه اين كشور، ماه گذشته در مصاحبه با رسانه هاي چيني و ويتنامي، درباره روابط نزديك ژاپن با آمريكا هشدار داده و گفته بود، ائتلاف نظامي ژاپن با آمريكا، حق استقرار نيروهاي مسلح در همه مناطق ژاپن را به واشنگن مي دهد. آمريكايي ها هم اكنون سامانه پدافند موشكي اش را در ژاپن مستقر كرده است. اين امر بر كيفيت روابط ما با ژاپن تاثير منفي مي گذارد.
ارتش روسيه در روزهاي پاياني جنگ جهاني دوم، جزاير كوريل را تصرف كرد و مناقشه بر سر حاكميت اين جزاير مانع امضاي توافقنامه صلح بين ژاپن و روسيه شده است.
اين جزاير در ساحل شمالي جزيره هوكايدوي ژاپن واقع شده و در روسيه به كوريل جنوبي و در ژاپن اراضي شمالي معروف است.
آساق**1088**1337