مسكو - ایرنا - سفارت روسیه در لندن با انتشار بیانیه ای پنهان كاری انگلیس در پرونده اسكریپال را تقویت كننده این نظریه دانست كه لندن رو به حقه بازی و حیله گری علیه مسكو آورده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا در بخشی از این بیانیه آمده است: از زمان حادثه سالزبری (مسمومیت اسكریپال و دخترش) حدود یك سال می گذرد اما دولت انگلیس هنوز نتایج تحقیقات در این حادثه را كه گفته می شود همچنان ادامه دارد، منتشر نمی كند.
در بیانیه آمده است: تنها اطلاعات در این باره به مطالبی بر می گردد كه در رسانه ها منتشر می شود و اخبار ضد و نقیض رسانه های انگلیسی نشان می دهد كه دوزو كلكی دركار است؛ پنهان كاری دولت انگلیس پیرامون این پرونده، این نظریه را تقویت می كند.
گفتنی است سرگئی اسكریپال یك سرهنگ سابق سازمان اطلاعات ارتش روسیه كه به جرم خیانت به این كشور و تحویل فهرستی از عوامل اطلاعاتی روسیه به غرب به 13 سال زندان محكوم شده بود در سال 2010 در جریان مبادله جاسوس ها به آمریكا تحویل داده شد و در انگلیس زندگی كرد.
چندی پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در واكنش به پرسش خبرنگاران برای مطرح كردن عقیده خود در خصوص خیانتكاران گفته بود كه این افراد بدتر از روسپی ها هستند و سزای كار خود را خواهند دید.
مقامات انگلیس و رسانه های این كشور پس از حادثه سالزبری، بارها با استناد به این گفته پوتین، مدعی شده اند كه كار،كار روس ها بوده است.
سرگئی اسكریپال و دخترش یولیا روز چهارم ماه مارس سال 2018 (13 اسفند ماه 96چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه) در سالزبری انگلیس مسموم شدند و دولت انگلیس در كمتر از 24 ساعت، روسیه را به دخالت در این حادثه متهم كرد.
روابط مسكو و لندن در یك سال اخیر برسر موضوع اسكریپال به پایین ترین سطح ممكن رسیده و این مساله به مهمترین موضوع انگلیس در سیاست خارجی تبدیل شده است هر چند كه نتوانست از فشار اتحادیه اروپا بر دولت «ترزا می» به دلیل برگزیت بكاهد.
با این وجود دیپلمات های انگلیسی موفق شدند سران حدود 30 كشور غربی عمدتا عضو ناتو را مجاب كنند كه حدود 150 دیپلمات روس را در حمایت از انگلیس از كشورشان اخراج كنند.
بسیاری از تحلیلگران در روسیه معتقدند كه ترزا می نخست وزیر انگلیس برای فرافكنی از بحران برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در داخل، تلاش كرد با بحران سازی در خارج (پرونده سالزبری و متهم كردن روسیه ) فشارهای داخلی بر خود را كاهش دهد.
اروپام*391*1346**