عباس خطیبی یكشنبه شب در نشست خبری در جمع خبرنگاران گیلانی به اتصال مراكز استان های همدان، كرمانشاه و آذربایجان غربی به شبكه ریلی كشور از سال گذشته تاكنون اشاره و اظهار كرد: طرح راه آهن قزوین - رشت در واقع یك «ابر پروژه» بود كه در 20 سال گذشته، هیچ پروژه ای در این اندازه از لحاظ حجم كار، موقعیت، راهبردی بودن و اتصال استانی اجرا نشده است.
او با اشاره به افتتاح پروژه راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهوری در روزهای آینده گفت: توسعه حمل و نقل ریلی در كشور از یادگارهای دولت تدبیر و امید است.
خطیبی با اشاره به سیاستهای كلی برنامه توسعه ششم كشور و لزوم اتصال شبكه ریلی به مراكز جهانی و شكل گیری كریدور شمال - جنوب افزود: این كریدور 9 هزار و 400 كیلومتری از دهلی نو در هندوستان تا بندر هلسینكی در فنلاند واقع در شمال اروپا امتداد دارد و پروژه راه آهن رشت - قزوین به طول 165 كیلومتر با گذر از رشته كوههای البرز احداث شده و این حلقه مفقوده را باید پایان یافته و متصل بدانیم.
وی در توضیح ادامه مسیر ریلی قزوین - رشت به سمت انزلی بیان كرد: اكنون در این مسیر نیز مشغول كار هستیم و پیشبینی می شود در صورت تامین اعتبار، تا سه سال آینده این پروژه نیز به بهره برداری برسد.
خطیبی خط ریلی قزوین - رشت را یكی از شاهكارها و افتخارهای مهندسی راه آهن كشور دانست و كوتاه شدن مسیر ترانزیت ریلی نسبت به دریایی، كاهش هزینه حمل بار، صرفه جویی در سوخت، كاهش آلاینده های محیط زیست و كاهش سوانح جاده ای منجر به فوت را از جمله تاثیرهای اجرای این طرح ریلی عنوان كرد.
قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها به برنامههای در دست اجرای راه آهن كشور نیز اشاره و بیان كرد: برنامه ریزی شده تا پایان دولت دوازدهم، استان های اردبیل، كردستان و چهارمحال و بختیاری به شبكه ریلی كشور اتصال یابند.
به گفته خطیبی ، تا سال 1357 حدود چهار هزار و 500 كیلومتر راه آهن در كشور احداث شده بود اما در حال حاضر این میزان به 13 هزار و 790 كیلومتر رسیده ضمن آنكه طی دو سال اخیر 973 كیلومتر راه آهن در كشور ساخته شده كه ركوردی بی نظیر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی كشور، پنج طرح اولویتدار را با عنوان طرحهای اقتصاد مقاومتی كلید زد كه اتصال پنج استان به شبكه ریلی اصلیترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یكی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممكن شود.
راه آهن قزوین - رشت بصورت یك خطه، بـا سرعـت 160 كیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و 120 كیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای كوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده كه یك شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، كوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنكه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یك كریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات كشور و همچنین ترانزیت كالا از مناطق شمالی كشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر كشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه كار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا كند.
خط ریلی قزوین - رشت 52 دستگاه تونل به طول 22 كیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت كیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد كه بزرگترین پل راه آهن كشور به طول یك هزار و 430 متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از 25 كیلومتر تونل، 9 كیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مكعب خاكبرداری و خاكریزی انجام و افزون بر یك هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده كه در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حركت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز كرده بود.
7296/2007/
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
رشت - ایرنا - قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای كشور گفت: با پیوستن رشت در روزهای آینده به شبكه راه آهن كشور، شمار مراكز استانی دارای شبكه ریلی به 22 مركز رسید.