مسكو - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یا برگزیت (Brexit ) را فاجعه بار خواند و اظهار داشت كه هیچ كس در داخل انگلیس یا بروكس از روندی كه ترزا می نخست وزیر انگلیس دنبال می كند، راضی نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ماریا زاخارووا در گفت وگو با روزنامه كامسامولسكایا پراودا با بیان این مطلب افزود: پرونده سالزبری با مساله خروج پر حرف و حدیث انگلیس از اتحادیه اروپا رابطه مستقیم دارد.
به گفته زاخارووا، دولت انگلیس از حادثه سالزبری استفاده كرد تا توجه افكار عمومی در این كشور برای خواستن توضیح در خصوص دلایل شكست دولت این كشور در روابط با بروكسل را به موضوع دیگری معطوف كند.
گفتنی است، انگلیس باید تا كمتر از 30 روز دیگر (29 مارس) از اتحادیه اروپا خارج شود هر چند كه دوره خروج تا سال 2020 ادامه خواهد یافت.
اگر تا تاریخ یاد شده لندن و بروكسل نتوانند به توافق بر سر چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برسند، برگزیت دچار وضعیتی نامشخص می شود كه ضررهای اقتصادی فراوانی برای انگلیس در پی خواهد داشت چرا كه بسیاری از بخش های مالی، بانكی و اقتصادی واقع در این كشور سردرگم می شوند.
قطع عضویت در اتحادیه گمركی اروپا، قطع حمل و نقل بین انگلیس و قاره سبز و كمبود احتمالی برخی كالاها در پی این رویداد، بروز موانع تجاری جدید میان انگلیس و سایر اعضای اتحادیه اروپا از دیگر مشكلات پیش روی ترزا می نخست وزیر انگلیس است اگر نتواند موافقت پارلمان انگلیس را در خصوص توافقی كه با پارلمان اروپا كرده جلب كند.
بسیاری معتقدند كه در شرایط حاضر دولت انگلیس تنها می تواند از پارلمان اروپا درخواست به تعویق انداختن موضوع خروج كند هر چند كه مخالفان می كه هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود به دنبال رفراندمی دوباره برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا هستند.
گفتنی است، سرگئی اسكریپال و دخترش یولیا روز چهارم ماه مارس سال 2018 (13 اسفند ماه 96 چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه) در سالزبری انگلیس مسموم شدند و دولت انگلیس در كمتر از 24 ساعت، روسیه را به دخالت در این حادثه متهم كرد.
روابط مسكو و لندن در یك سال اخیر برسر موضوع اسكریپال به پایین ترین سطح ممكن رسیده و این مساله به مهمترین موضوع انگلیس در سیاست خارجی تبدیل شده است هر چند كه نتوانست از فشار اتحادیه اروپا بر دولت «ترزا می» به دلیل برگزیت بكاهد.
با این وجود دیپلمات های انگلیسی موفق شدند سران حدود 30 كشور غربی عمدتا عضو ناتو را مجاب كنند كه حدود 150 دیپلمات روس را در حمایت از انگلیس از كشورشان اخراج كنند.
بسیاری از تحلیلگران در روسیه معتقدند كه ترزا می نخست وزیر انگلیس برای فرافكنی از بحران برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در داخل، تلاش كرد با بحران سازی در خارج (پرونده سالزبری و متهم كردن روسیه ) فشارهای داخلی بر خود را كاهش دهد.
اروپام ** 1346 **