مسكو - ایرنا - نخست وزیر روسیه با بیان این كه كشورش به دنبال برقراری آرامش در ونزوئلا است، اظهار داشت: این هدف را می توان فقط از راه گفت وگوهای داخلی بین طرف های مختلف و گفت وگوهای جامع و توام با احترام بدست آورد.

به گزارش ایرنا، دمیتری مدودف روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه «ترود» بلغارستان و در واكنش به این پرسش كه روسیه به چه نتایجی از اقدامات خود در ونزوئلا دست یافته است، این مطلب را بیان كرد.
وی خاطر نشان كرد كه روسیه تنها به دنبال برقراری آرامش در ونزوئلا است و امیدوار است همه كسانی كه به آینده ونزوئلا و آمریكای جنوبی بی تفاوت نیستند به این روند كمك كنند.
مدودف اظهار داشت: با تاسف فراوان، بخش آشتی ناپذیر مخالفان دولت ونزوئلا همچنان تحت تاثیر و نفوذ شدید خارجی قرار دارد، این نفوذ آنها را به گروهی آشتی ناپذیر تبدیل كرده است.
مدودف گفت: مقام های آمریكایی از امكان مداخله نظامی در ونزوئلا سخن می گویند و در مرزهای این كشور نیز دست به اقدامات تحریك آمیز می زنند؛ این اقدامات نگران كننده و حاكی از آن است كه سیاست سرنگونی حكومت های نامطلوب در پیروی از دكترین آمریكا در اولویت قرار دارد.
وی افزود: از همه كشورهای دوست در آمریكای جنوبی دعوت می كنیم صرف نظر از اینكه چه موضعی در برابر نیكلاس مادورو رئیس جمهوری قانونی اتخاذ می كنند، بر روی این مساله فكر كنند.

** ونزوئلا صحنه رویارویی آمریكا و روسیه نیست
نخست وزیر روسیه در پاسخ به این پرسش كه آیا بحران ونزوئلا یك بار دیگر رویارویی جهانی روسیه و آمریكا را به نمایش گذاشته است؟، گفت: مساله ونزوئلا هیچ ارتباطی با رویارویی و مقابله جهانی روسیه و آمریكا ندارد.
مدودف با بیان اینكه در ابتدا باید اصطلاحات را مشخص كنیم، اظهار داشت: وضعیت متشنج پیرامون ونزوئلا ربطی به رویارویی جهانی روسیه و آمریكا ندارد و در واقع این رویارویی از مدتها پیش از بین رفته و حتی در شرایط پیچیده كنونی در روابط ما با ایالات متحده چنین رویارویی وجود ندارد.
وی ادامه داد: این كلیشه بجای مانده از دوران جنگ سرد فریب دهنده است و در واقع توجه را از رویدادها در ونزوئلا و از نقش منفی كه آمریكا و برخی كشورهای اروپایی و آمریكای جنوبی بازی می كنند، منحرف می كند.
نخست وزیر روسیه گفت: هیاهوی اطلاعاتی پیرامون ونزوئلا بخاطر سرپوش گذاشتن بر مناقشه بین بازیگران بین المللی و برتری قانون از یك طرف و بی قانونی از سوی دیگر بوجود آمده است.
وی ادامه داد: تلاش های واشنگتن گفت وگوها درباره وضعیت اجتماعی و اقتصادی ونزوئلا و قانونی بودن یا غیرقانونی بودن انتخابات در این كشور را از مسیر سازنده به سمت دیگری منحرف كرده است.
مدودوف گفت: متاسفانه پس از این مرحله معمولا هرج و مرج و ناامنی و نابودی كامل اقتصاد و بازرگانی رخ می دهد، ایجاد التهاب های سیاسی هیچگاه نتایج مثبتی برای مردم یك كشور به همراه نداشته است.
نخست وزیر روسیه یادآوری كرد كه كشورش مخالف هرگونه مداخله در امور داخلی كشورهای دیگر است و از پیشبرد گفت وگوها بین دولت و مخالفان در ونزوئلا حمایت می كند.

**روسیه به دنبال بهبود روابط با اوكراین است
مدودف در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این پرسش كه آیا تحولی در روابط روسیه و اوكراین رخ خواهد داد؟، اظهار داشت: روسیه بدون شك برای بهبودی روابط با اوكراین تلاش می كند.
وی با بیان اینكه ما همسایه هستیم، ادامه داد: بسیاری از مردم روسیه در اوكراین بستگانی دارند و ما دارای تاریخ و فرهنگ مشترك هستیم.
مدودوف گفت: ما دارای روابط اقتصادی سودمند متقابل بودیم اما وضعیت همینك بسیار پیچیده است، برای تغییر این وضعیت دو كشور باید به سوی همكاری با یكدیگر گام بردارند. اما كیف به گونه ای رفتار می كند كه هر گونه پیش بینی درباره روابط دشوار است.
نخست وزیر روسیه گفت: دولت اوكراین دائما اتهامات جعلی به ما می زند ضمن اینكه دست از اقدامات تحریك آمیز مانند آنچه در تنگه كرچ رخ داد بر نمی دارد.
وی افزود: مقامات اوكراین آشكارا از دشمنی با روسیه برای انحراف افكار عمومی از شكست های خود در اجرای سیاست های داخلی و خارجی، قربانی شدن شمار زیادی از ساكنان منطقه دونباس و ورشكستگی اقتصادی استفاده می كنند.
مدودوف درباره انتخابات ریاست جمهوری در اوكراین نیز گفت كه در این كشور مبارزات انتخاباتی ناسالم است.
وی افزود: گمان نمی كنم در پی این كارزار، شخصی در اوكراین بر سر قدرت برسد كه بتوان با او در خصوص بهبود روابط مذاكره كرد با این وجود ما آماده ایم با رهبران جدید اوكراین مذاكره كنیم.
نخست وزیر روسیه با بیان اینكه كارزار انتخابات ریاست جمهوری در اوكراین با نقض معیارهای پذیرفته شده اروپا جریان دارد، افزود: كی یف به بهانه واهی حوزه های انتخاباتی خود در مراكز دیپلماتیك اوكراین در روسیه را بسته و با این كار حق رای سه میلیون اوكراینی در روسیه را زیر پا گذاشته است.
مدودوف گفت: اوكراین به ناظران روس هم اجازه نظارت بر انتخابات این كشور را نداده است و حتی ناظران روس در چارچوب سازمان امنیت و همكاری اروپا نیز از نظارت بر انتخابات اوكراین منع شده اند.
اروپام*391*1346**