تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

كرمان - ايرنا - در روزهاي پاياني سال و نزديك شدن به عيد نوروز بسياري از مردم شهرهاي مختلف از جمله در استان كرمان به سنت هر ساله براي خريد به بازار مي روند، اما اغلب با ديدن نرخ هاي بالا و گاها تفاوت قيمت از مغازه اي به مغازه اي ديگر از گراني و كمرنگ بودن نظارت بر بازار در آستانه شب عيد گلايه دارند.

به گزارش ايرنا، از اواخر بهمن خانواده ها خود را براي خريد مايحتاج و اجناس آمده مي سازند، اما امسال با چند برابر شدن قيمت كالاها بازار شب عيد حال و هواي متفاوتي نسبت به سالهاي گذشته دارد.
خانم چادري كه به زحمت كيسه هاي ميوه را در دستش نگه داشته و با صدايي تقريبا بلند مي گويد چهار قلم ميوه 50 هزار تومان شده كه براي خانوار پنج نفره به زور يك هفته دوام مي آورد، سيب درختي هفته قبل 6 هزار تومن بود امروز 10هزار تومان خريدم، خدا به داد ما براي عيد برسد و كسي هم نيست كه نظارت كند.
دختر جواني يك دسته سبزي را از فروشنده تحويل مي گيرد و هشت هزار تومان كارت مي كشد، از فروشنده مي پرسم همين مقدار سبزي 6 ماه قبل چقدر قيمت داشت، جواب مي دهد سه هزار تومان! از نظارت بر بازار مي پرسم، مي گويد نظارت فقط براي ما كاسب هاي جزء هست و كسي سراغ دانه درشت ها نمي رود.
محمود ابراهيمي صاحب يكي از سوپر ماركت هاي محلات متوسط شهر از پايين آمدن مقدار فروش مغازه اش در ماه هاي اخير گلايه دارد و اظهار مي دارد با مشكلات اقتصادي و قيمت روز افزون اجناس مشتريان خريد كمي مي كنند و يا از مكانهايي كه تخفيف هاي زياد دارند جنسشان را تهيه مي كنند.
وي افزود: نظارت هميشه براي ما وجود دارد و ما فروشمان بر اساس قيمت روي اجناس است و بالاتر از آن فروش نداريم.
فرد ميانسالي كه خود را عباس سلطاني معرفي مي كند در حالي كه پاكت آجيل و پسته را داخل ماشين گران قيمتش مي گذارد مي گويد گراني دغدغه همه است، سال قبل سه برابر آجيل امسال را خريدم و اگر اوضاع همينطور پيش برود مردم ديگر به سمت كالاهاي لوكس نمي روند.
مسئول خريد يكي از ادارات هم در خصوص ضعف نظارتي بربازار كرمان مي گويد : تا بحال از چند مغازه معتبر و پرفروش خريد داشته ام كه فروشندگان تمايلي به دادن كد اقتصادي و يا كد ملي خود نداشته اند.
اين شخص كه خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ايرنا گفت : برغم پيگيري برخي مغازه هايي كه از دادن كد ملي يا كد اقتصادي خوداري مي كنند از طريق سامانه دستگاه متولي نظارت بر بازار استان ، متاسفانه هيچگونه نتيجه اي نگرفته ام .
براساس اين گزارش وضعيت ساير كالاها و اقلام مانند گوشت، پوشاك و غيره نيز به همين منوال است و گراني نقطه مشترك همه آنهاست، اگر چه نظارت بر قيمت ها و گرانفروشي ادامه دارد اما محسوس نيست.
*براي فروشگاه هاي بزرگ رانت تخفيف وجود دارد
عضو اتاق اصناف كرمان گفت: نظارت بر واحدهاي صنفي مثل سابق ادامه دارد و اين موضوع در ايام شب عيد تشديد هم مي شود و مردم در صورت گرانفروشي و كم فروشي حتما با واحدهاي نظارتي تماس بگيرند.
مهدي مهدوي افزود: اما نظارت بر فعاليت فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي وضعيت خوبي ندارند و اين واحدها تقريبا از حيث نظارت خارج هستند.
وي با اشاره به گسترش فروشگاه هاي بزرگ عرضه و توزيع در نقاط مختلف شهر تصريح كرد: واحدهاي توليدي و كارخانجات با تخفيف هاي بزرگ نوعي رانت براي اين فروشگاه ها بوجود آورده اند كه عرصه را بر واحدهاي خرد صنفي تنگ كرده اند.
عضو اتاق اصناف كرمان بيان كرد: با فشاري كه بر واحدها كوچك صنفي تحميل مي شود، متاسفانه انصاف و اعتقاد كاسبان نيز خدشه دار شده و تخلفات نيز افزايش پيدا كرده است.
وي تاكيد كرد: بايد دست دلال ها و واسطه ها از بازار كوتاه شود و شركت هاي توليدي و پخش نيز براي كاسب هاي خرد نيز تخفيف هاي مناسب ارائه كنند تا قدرت رقابت آنها بالا برود.
مهدوي گفت: قيمت گذاري كالاها توسط سازمان حمايت از مصرف كننده و توليد كننده انجام مي شود و نظارت توسط بازرسان اتاق اصناف و تعزيرات حكومتي اعمال مي شود.
نماينده كميسيون حل اختلاف اتاق اصناف كرمان تصريح كرد: از 25 اسفند سال جاري تا 15 فرودين سال 98 طرح بازرسي از واحدهاي صنفي، رستوران ها، تالارها و غيره براي مبازره با گرانفروشي، احتكار و كم فروشي در استان اجرا مي شود.
مهدوي تاكيد كرد: همچنين توزيع كالاهاي اساسي نظير تخم مرغ، گوشت و روغن بين واحدهاي صنفي در آستانه سال جديد در دستور كار قرار دارد.
*مردم از اماكن معتبر خريد كنند
مديركل تعزيرات حكومتي استان كرمان هم بدون پاسخ روشن به افرادي كه فرار مالياتي مي كنند و گزارش تخلف آنان هم به سامانه ثبت تخلف داده مي شود ، گفت: همزمان با سراسر كشور از هفتم اسفند طرح نظارتي تسهيل كسب و كار نوروز 98 را آغاز كرديم كه تا پايان 15 فروردين سال آينده ادامه دارد.
ارسلان ميري افزود: گشت و نظارت مشترك بر واحدهاي صنفي با همكاري سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شبكه بهداست، جهاد كشاورزي و ساير دستگاه هاي ذيربط با رصد و پايش بازار از ساعت 10 تا 20 همه روزه حتي در روزهاي تعطيل اجرا مي شود.
وي تصريح كرد: با تخلف هايي نظير گرانفروشي، كم فروشي، احتكار، اجناس قاچاق، تخلفات بهداشتي قاطعانه حتي در صوت فوريت با حضور در محل برخورد مي شود.
مديركل تعزيرات حكومتي استان كرمان تاكيد كرد: سامانه تعزيرات حكومتي و سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت پل ارتباطي شهروندان براي اعلام تخلفات اقتصادي است و مردم مي توانند شكايت خود را از فروشگاه ها و واحدهاي صنفي از طريق اين مراجع تا حصول نتيجه پيگيري كنند.
وي تصريح كرد: نظارت بر فروشگاه هاي زنجيره اي علاوه بر سازمان صنعت، معدن و تجارت توسط بازرسي هاي منظم و نوبه اي انجام مي شود.
ميري با بيان اينكه تعزيرات حكومتي وظيفه رسيدگي به شكايات را دارد گفت: با نزديك شدن به بازار شب عيد تعزيرات به صورت جدي و با قوت با متخلفان برخورد خواهد كرد.
وي اظهار داشت: خوشبختانه دستگاه هاي متولي اعلام كرده اند كه هيچ كمبودي در مايحتاج ضروري مردم وجود ندارد و نبايد به جو رواني كمبود توجهي شود.
مديركل تعزيرات حكومتي استان كرمان تصريح كرد: مردم نيز از اماكن و فروشگاه هاي معتبر خريد كنند تا اگر تخلفي صورت بگيرد، مراجع ذيصلاح به راحتي بتوانند به آن رسيدگي كنند.
وي تاكيد كرد: مردم نيز با آرامش خريد خود را انجام دهند و به اندازه نياز خود از بازار خريد كنند تا كالاهاي اساسي به مقدار كافي در دسترس باشد.
با توجه به اينكه مردم در ايام آخر سال اقدام به تهيه كالاهاي ضروري و اساسي خود مي نمايند و امكان سوء استفاده از اين شرايط وجود دارد بايد نهادهاي نظارتي فعاليت خود را افزايش دهند تا آرامش و ثبات بازار خدشه دار نشود.
گزارش:داود رجبي
7437/ 5054