تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

تهران - ایرنا - بزرگداشت استادهادی خانیكی، مسافر گفت‌وگو با همكاری مجله بخارا و كتابخانه ملی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی سه شنبه شب در بزرگداشت استاد هادی خانیكی با اشاره به روحیات وی، گفت: او روحیه‌ای لطیف آرام، هدایتگر، اندیشمند و خردورز است كه همه او را بالاترین مرجع برای حل مشكلات و مسائل خود می‌دانند.
اشرف بروجردی اظهارداشت: ما در اینجا فردی را تكریم می كنیم كه باورها و گفته‌هایش چراغی فراروی نسل امروز این سرزمین برای رسیدن به آینده‌ای بهتر است، او امید را به باور آنها می‌نشاند آرامش را به آنها هدیه می دهد گفت‌وگو خود را وامدار خانیكی می داند كه همواره در حل مسائل گفت‌وگو كردن را بالاترین راه حل دانسته آنهم در زمانی كه تخاصم اهل سیاست تا جایی پیش می رود كه سیاست ورزان به تخریب و نفی یكدیگر می پردازند و بالأخره موفقیت از آن او و یارانش می شود كه خرد ورزی و تعقل، مدارا و تسامح را از راه گفتگو به رقیب آموختند و آنان را بر سر ایمان و باور خود به اینكه تخاصم ویژگی دوزخیان است به یقین رساندند كه رشد و كمال هر جامعه ای در فضای امن و ایمن به دست می آید و لازمه آن پرهیز از نزاع و تخاصم است.
اشرف بروجردی گفت: من بر این باورم كه سرمایه انسانی دكتر خانیكی سرمایه این مرز و بوم است و سهم تأثیر او بر رشد و بالندگی این مردم گرانمایه همه را نعمت می بخشد.

** پیوند دنیاهای ی مختلف با هم از راه گفت‌وگو
هادی خانیكی نیز در شب 445 بخارا كه به مسافر گفت‌وگو و بزرگداشت وی اختصاص داشت، گفت: اگر می توانستم خودم هم به این برنامه نمی آمدم. وقتی می بینم از سطوح و لایه‌های اجتماعی مختلف این همه در این جاده هم شده‌اند از درون حكومت و از درون قدرت نمایندگان بسیاری در این جمع داریم. در چنین جمعی حرفی برای گفتن نداشتم من سخت تلاش می كردم كه باور نكنم آنچه دیگران می‌گویند اما معتقدم آنچه صحبت دوستان بود یعنی گفت و گو نیاز امروز جامعه ماست.
وی افزود: اگر بودن من امروز مورد توجه قرار گرفته و من مسافر گفت و گو شدم به دلیل این است كه دنیا ی مختلف را به هم پیوند بدهم و باعث شوم كه صحبت شكل بگیرد چیزی كه جامعه به آن نیاز دارد.
این استاد علوم ارتباطات یادآورشد: آقای شكوری گفت كه یكی از فضایل بزرگ خانیكی كه از آن یاد نشده دوستان او هستند و من به این حرف او اعتقاد دارم.
وی ادامه داد: اگر دوستان من نبودند من خیلی از این ویژگی‌ها را نداشتم و معتقدم جهانی كه در آن زندگی می كنیم به ویژگی‌های ما امكان بقا می‌دهد.
همه شخصیت‌های زندگی من فرصت آفرین بوده اند و حضور آنها بسیار به زندگی من كمك كرده، من از دانشجویان هم بیشتر یاد گرفتم تا آنها از من و این لطف خداوند به من بوده است.
وی درعین حال اظهار داشت: همه این ویژگی‌ها به علاوه قبول داشتن گفت و گو و نگه داشتن خطی كه زندگی هركس را می سازد.منجر به این شده كه من مسافر گفت و گو باشم و این جهان ها را با هم پیوند بزند.
خانیكی در خاتمه ابرازامیدواری كرد كه این فرصت گفت و گو در جامعه ما بیشتر و بهتر دیده شود تا روزی همگان به آن رسیده و آنه را درجامعه نهادنیه كنند.

**خانیكی اهل اعتدال است
مصطفی ملكیان استاد فلسفه با اشاره به شخصیت گفت‌وگو محور هادی خانیكی گفت: مواردی هستند كه باید در گفت‌وگو رعایت شوند، این كه اساسا ماهیت گفت‌وگو چیست، فعل گفتاری چیست؟ و چه داد و ستدی در گفت‌وگو شكل می‌گیرد، مساله مهمی است.
وی مواردی كه گفت‌وگو را شكل می‌دهند، برشمرد و گفت: اخلاق گفت‌وگو نیز از شروط شكل‌گیری یك گفت‌وگوی سالم است. ادب گفت‌وگو نیز باید رعایت شود. هر یك از موضوعات كه رعایت نشوند، گفت‌وگو شكل نمی‌گیرد و به نتیجه نمی‌رسد. نكته‌ای كه به آقای خانیكی برمی‌گردد این است كه چه شخصیت‌هایی به گفت‌وگو تمایل دارند؟ این شخصیت‌ها به نوعی استعداد درونی و روانی نیاز دارند كه هر جا باشند برای بسط گفت‌وگو تلاش می‌كنند. شخصیت و منشی كه حاضر به گفت‌وگو باشد، باید همه این ویژگی‌ها را داشته باشد كه خانیكی دارد.
ملكیان ادامه داد: اولین ویژگی او متواضع بودن است، تواضع فكری و ذهنی، این نبود تواضع در جامعه حاكم است و همه بر حقانیت خود پافشاری می‌كنند. این تواضع فكری اكسیر جامعه ماست. ویژگی دیگر خانیكی، نوعی خوش‌بینی و امیدواری درون اوست. از سوی دیگر خاصیت آدم‌های مخلص این است كه هر كاری در راستای اندیشه و آرمان‌شان را وظیفه خود بدانند، خانیكی هم هر كاری را كه لازم بداند برای اندیشه‌اش انجام می‌دهد.
وی معنای واژه اعتدال را شرح و ادامه داد: از اعتدال سوء تعبیرهایی می‎شود كه اصولی و درست نیست، اعتدال در معنای درست كلمه، معتقد بودن به این است كه من نمی‌خواهم پیروز شوم و همه چیز باید در میانه قرار بگیرد. خانیكی اهل اعتدال است، چرا كه همیشه خیر را در میانه و در میانه‎روی می‌بیند. در نهایت باید بگویم ما این همه از خانیكی گفتیم، خوب است بدانیم اگر در كسی چیزی هست كه تحسین‌برانگیز است، چه بهتر می‌شود من هم این ویژگی‌ را داشته باشم.

** خانیكی سرمایه اجتماعی ماست
محمدمهدی فرقانی، استاد علوم ارتباطات، با یادآوری روزگار همكاری‎اش با هادی خانیكی در روزنامه كیهان گفت: اوایل دهه 60، گروه‌های مختلفی به كیهان آمدند و هر كدام خود را اسلام مجسم می‌دیدند و گروه پیش از خود را تكفیر می‌كرد. در سال 61، تیمی به كیهان آمد كه تافته جدابافته بود و من بعدها فهمیدم كه باورها و اصول من به آقای خانیكی نزدیك است. ما با هم در اولین دوره كارشناسی ارشد علوم ارتباطات درس خواندیم و روزهای زیادی را با هم گذراندیم.
وی ادامه داد: خانیكی از دید من انسانی چند وجهی است كه چند گانه عمل و فكر می‌كند. او در هر موضوعی سرفصل‌های خود را دارد، او آدمی خوش‌بین و امیدوار است، در اوج ناامیدی و بدبینی و نارضایتی، اول در بستر امیدواری مطالب را مطرح می‌كند و این موضوع در روزگار ما بسیار باارزش است.
فرقانی افزود: عقل‌گرایی، اعتدال، تعامل و گفت‌وگو، بخشی از ویژگی‌هایی است كه خانیكی دارد، او عاقلانه و معتدل رفتار می‌كند و بسیار پركار است، از دید من خانیكی به تنهایی یك سرمایه اجتماعی است.

**خانیكی دغدغه مردم دارد
سیدحسین سراج‌زاده، استاد دانشگاه، با اشاره به دوران تحصیل مشترك با هادی خانیكی، بیان كرد: دغدغه خانیكی بهبود جامعه و زندگی مردم است و شخصیت دانشگاهی او هم به عنوان فردی سیاسی و اجتماعی، ادامه این مسئولیت روشنفكرانه برای مردم است. این مسیری است كه از ابتدا او خود را وقف آن كرده است.
وی ادامه داد: او در دانشگاه هم خود را در دانش آكادمیك محصور نكرده و رسالتش را ادامه می‎دهد. او به فرآیندهای علمی در بخش دانشگاهی توجه دارد و باعث گفت‎وگو میان بخش اهالی علم می‌شود. حتی وقتی خط‌كشی‌های پررنگ سیاسی شكل گرفت، خانیكی هرگز بر اساس این شكل مرزبندی‌ها، با دیگر افراد برخورد نكرده است. این مهربانی كیمیایی انسانی است كه به همه اختصاص دارد و مبتنی بر عام‌گرایی است. دوستی و محبت خانیكی به عموم مردم اختصاص دارد ما در جامعه امروز نیازمند این فضیلت هستیم.

**خانیكی چندساحتی است
مقصود فراستخواه، استاد دانشگاه، با اشاره آرای هربرت ماركوزه گفت: دكتر خانیكی به گمان من انسان چند ساحتی است، خانیكی شخصیتی برای زیستن در جهان‌های گوناگون است و این چند ساحتی بودن او را با ایران پیوند می‌دهد.
وی با طرح این سوال كه چرا ایران هنوز هست، افزود: با وجود همه حادثه‌ها و اتفاق‌ها، ایران هنوز و همچنان وجود دارد وهنوز زندگی در ما جاری است. من تصور می‌كنم نحوه خانیكی بودن، با زیست مردم ایران در جهان‌های مختلف فرهنگی به طور ویژه، اثرگذاربوده است.
فراستخواه با اشاره به حملاتی كه در طول تاریخ به ایران شده است، ادامه داد: ادبیات در برابر هر اتفاق، یك جهان نوساخته است. ما جهان‌های متعددی برای زیستن در شرایط عدم اطمینان داشته‌ایم.
خانیكی زیر آسمان همه این جهان‌ها زیسته و خود را شكوفا كرده است. زیست هم‌زمان در جهان‌های گفت‌وگو مساله جالب توجهی است. ما در جامعه‌مان كنش نداریم در اینجا به خانیكی نیاز پیدا می‌كنیم.
وی در پایان گفت: بسط عالم خیال اهمیت زیادی دارد و خانیكی می‌كوشد، این تخیل اجتماعی بسط پیدا كند. هر چه هست در عالم خیال است و او می‌خواهد این موقعیت را حفظ كند.
در شب مسافرگفت‌وگو، محمدرضا شفیعی كدكنی، محمود دعایی، لطف‌الله میثمی، اشرف بروجردی، محسن میردامادی، نجفقلی حبیبی، علی دهباشی، مصطفی ملكیان، مصطفی معین، احمد مسجد جامعی، احسان شریعتی، علی شكوری‌راد، غلامرضا ظریفیان، غلامرضا حیدری، محمدمهدی فرقانی، سیدحسین سراج‌زاده و مقصود فراست‌خواه و جمعی پرشماری از استادان و دانشجویان حضور داشتند.

**هادی خانیكی
هادی خانیكی در سال 1330 در شهر گناباد متولد شد، وی در سال 1380 مدرك دكترای علوم ارتباط اجتماعی را كسب كرد و به عضویت هیئت علمی دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درآمد.
وی در در دولت اصلاحات، مشاور رئیس‌جمهوری در امور رسانه و مطبوعات و پس از آن مشاور رئیس‌جمهوری در امور فرهنگی بود. در دهه 70 در شورای سردبیری روزنامه كیهان حضور داشت و سمت‌هایی چون ریاست پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضویت در هیأت منصفه مطبوعات، عضویت در شورای مركزی جهاد دانشگاهی و مدیریت موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را بر عهده داشته است.
فراهنگ ** 9211 ** 1355 **