در ادامه اين مطلب آمده است: سازهاي كه ساخت آن مدتهاست در دستور كار شهرداري بسياري از شهرهاي كشور قرار دارد و هر روز بر تعداد آن افزوده ميشود.
با اين حال يكي از مشكلات شهر خرمآباد، كمبود پلهاي عابر پياده غيرمكانيزه است.
بسياري از خيابانها و بلوارهاي پرتردد خرمآباد فاقد چنين سازهاي هستند. اين در حالي است كه وجود اين پلها يك ضرورت است تا آمار تصادفهاي رانندگي درونشهري كاهش يابد.
شهري با پلهاي كم
يكي از شهروندان در اين زمينه ميگويد: خرمآباد شهر پرجمعيتي است و خدمات شهري بايد با جمعيت آن همخواني داشته باشد. يكي از اين خدمات نصب پل عابر پياده در نقاط مختلف شهر است كه كمبود آن احساس ميشود.
«مجتبي وحدتي» با بيان اينكه سرعت بالاي خودروها و حجم بالاي تردد عابران نصب پلهاي عابر پياده به خصوص پلهاي مكانيزه را ضروري كرده است، ميافزايد: نصب پل عابر پياده به تسهيل عبور و مرور شهري و كاهش ترافيك بسيار كمك ميكند.
وقوع حوادث مرگبار
يكي ديگر از شهروندان ميگويد: كمبود پل عابر پياده در خرمآباد ايمني و گاه جان شهروندان را به خطر مياندازد.
اطراف بلوارهاي اين شهر واحدهاي مسكوني زيادي ساخته شدهاند و شهروندان براي انجام كارهاي روزمره خود مجبورند در طول روز بارها از عرض خيابانها عبور كنند.
«هدايتالله الماسي» بيان ميكند: از سوي ديگر، بيشتر خودروها هنگام عبور از بلوارها سرعت مطمئنه را رعايت نميكنند و همين موضوع خيلي اوقات باعث وقوع حوادث مرگبار ميشود.
استقبال سرد از پلهاي قديمي
رئيس پليس راهور لرستان درباره نياز خرمآباد به پلهاي عابر پياده ميگويد: يكي از سادهترين كارهايي كه براي ايمني شهروندان در زمان تردد و عبور و مرور انجام ميشود، نصب پل عابر است كه ميتواند كمك شاياني به كاهش ترافيك و تصادفات كند.
سرهنگ منوچهر مرادي ميافزايد: البته در كنار نصب اين سازه بايد به فرهنگسازي عمومي و نيز نوسازي پلها هم توجه شود. در برخي از نقاط شهر پل عابر نصب شده است اما برخي از شهروندان به استفاده از آن تمايل ندارند چون خيلي از اين پلها قديمي و غيرمكانيزه هستند.
وي ميگويد: البته سالمندان و افرادي كه با كودكان خود در شهر تردد ميكنند، براي بالا رفتن از پلهاي قديمي دچار مشكل ميشوند و عملا نميتوانند از آنها استفاده كنند.
نياز شهر به 12 پل عابر پياده
رئيس پليس راهور لرستان ادامه ميدهد: در كل شهر خرمآباد فقط يك پل مكانيزه نصب شده كه آن هم به دليل داشتن نقص فني و قطع برق در برخي روزها مورد استقبال شهروندان قرار نميگيرد.
سرهنگ مرادي ميگويد: طبق بررسيهاي پليس راهور استان، خرمآباد به 12 پل عابر پياده جديد نياز دارد. اين نيازسنجي براساس حجم تردد خودروها، نبود گذرگاه ايمن و تعداد تصادفات رانندگي انجام شده است.
وي اظهار ميكند: در محدوده بلوار كريمخان، بلوار بهارستان، خيابان شريعتي، بلوار 60 متري، پل آيتالله كمالوند، خيابان انقلاب، بلوار ولايت و شهرك پارسيلون به دليل تردد بالاي خودروها و نبود گذرگاه ايمن، نصب پل عابر پياده ضروري است.
ترغيب شهروندان به استفاده از پل
رئيس پليس راهور لرستان در بخش ديگري از صحبتش به لزوم فرهنگسازي براي استفاده شهروندان از پل عابر اشاره ميكند و ميگويد: براي استفاده از هر وسيله عمومي يا شيوه درست رانندگي، عبور از پل عابر، استفاده از كمربند و... نيازمند فرهنگسازيهاي لازم هستيم اما بين اين موارد استفاده از پل عابر پياده بايد در اولويت قرار بگيرد و در اين زمينه به همكاري همه سازمانهاي مرتبط نياز داريم.
وي اظهار ميكند: در برخي موارد غيراستاندارد بودن پلههاي پل عابر پياده دليلي براي عدم استفاده از آن عنوان ميشود كه براي رفع اين مشكل ميتوان استانداردسازي و ساير تدابير را در نظر گرفت.
سرهنگ مرادي ميگويد: وجوه حاصل از جريمههاي رانندگي به حساب خزانه واريز و طبق قانون بخشي از آن به شهرداري و بخشي به اداره راه و شهرسازي براي درست كردن راهها و پلها و ديگر موارد پرداخت ميشود.
وي اضافه ميكند: نصب پل عابر پياده از وظايف شهرداري است و اين نهاد بايد پاي كار بيايد.
درست است كه نصب اينگونه پلها هزينهبر است، اما نياز نيست همه پلها همزمان در مناطق مختلف نصب شوند.
ميتوان در هر بازه زماني نصب يك پل را در اولويت كاري قرار داد تا بالاخره بتوانيم به نصب پلها خاتمه دهيم.
نقش پل عابر پياده در كاهش ترافيك
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري خرمآباد هم در اين باره ميگويد: براي حفظ ايمني و رفاه حال شهروندان پلهاي عابر پياده نصب ميشود و يكي از وظايف شهرداري، نصب اين پلها در نقاط حادثهخيز و نگهداري آنهاست.
«خسرو اتابك» بيان ميكند: نقاطي كه به پل عابر پياده نياز دارند توسط پليس راهنمايي و رانندگي شناسايي و به شهرداري معرفي ميشوند.
وي اظهار ميكند: وجوه حاصل از جريمههاي تخلفات رانندگي در سراسر كشور به حساب درآمد عمومي كشور نزد خزانهداري كل واريز ميشود، طبق قانون شهرداري وظيفه دارد از وجوه حاصل از درآمد جرايم و تخلفات رانندگي ماده 23 اقدام به ساخت تجهيزات ترافيك و پل عابرپياده كند، البته درآمد شهرداري در اين مورد كفاف نميدهد.
هزينههاي سنگين نصب پل مكانيزه
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري خرمآباد ادامه ميدهد: كمبود پل عابر پياده در شهر خرمآباد يك معضل است و تدابيري براي رفع آن و نصب پل عابر پياده انديشيده شده است.
اتابك ميافزايد: از سويي، عدم تمايل شهروندان به استفاده از پل عابر پياده نيز يكي از دلايلي است كه برخي مناطق از داشتن اين پل محرومند.
در بعضي از نقاطي كه پل عابر وجود دارد، شهروندان رغبت چنداني به استفاده از آن نشان نميدهند و پل بدون استفاده باقي ميماند.
وي ميگويد: از سوي ديگر، شهروندان به استفاده از پلهاي مكانيزه تمايل دارند اما نصب پل مكانيزه براي شهرداري هزينههاي سنگيني به همراه دارد. غير از هزينه ساخت و نصب، هزينههاي نگهداري و نگهبان هم هست كه كار را سخت ميكند.
اتابك اظهار ميكند: براي پلهاي مكانيزه بايد 3 نگهبان در روز وجود داشته باشد تا در زمان استفاده ازسوي كودكان، سالخوردگان و... براي آنها مشكلي ايجاد نشود؛ موضوعي كه شهرداري خرمآباد از عهده آن بر نميآيد.
نيازسنجي در مناطق مختلف
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري خرمآباد در بخش ديگري از صحبتهايش به نيازسنجيهاي صورت گرفته در مورد تعداد پلهاي عابر پياده مورد نياز اشاره ميكند و ميگويد: نيازسنجيهاي لازم براي ساخت پلهاي عابرپياده در مناطق شهري مانند60متري، كوي بسيج، كوي مسكن مهر، شريعتي، آراستهها، بلوار ولايت در چند نقطه، بهارستان، كريمخان و اسپستان صورت گرفته است.
اتابك ميافزايد: پل هوايي فلزي و مكانيزه براي شهرداري هزينهبر است.
پيمانكار براي ساخت و نصب آن به صورت نقدي كار ميكند و از طرفي هم شهرداري در حال حاضر نقدينگي لازم را براي اين كار ندارد، بنابراين براي مناطقي كه در اولويت هستند نصب پل غيرمكانيزه در دستور كار قرار گرفته است چون هزينه اين پلها يكسوم پلهاي مكانيزه است.
3 منطقه در اولويت ساخت پلعابر
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري خرمآباد اظهار ميكند: در حال حاضر نصب پل در خيابان شريعتي روبهروي آتشنشاني، بلوار ولايت و حد فاصل آراسته 5 و 6 در اولويت قرار گرفته است و درصدد هستيم كه فعلا براي اين 3 نقطه پل عابر پياده فلزي نصب كنيم.
اتابك ميگويد: هزينه نصب پل فلزي در هر منطقهاي متفاوت است زيرا به عرض خيابان بستگي دارد و نميتوان برآورد كلي براي همه پلها انجام داد.
به گفته وي، ساخت و نصب هر پل عابر پياده فلزي 500 تا 700 ميليون تومان هزينه دارد و هر پل مكانيزه نيز 3 برابر اين مبلغ.
منبع: پايگاه خبري يافته
/6060/7274
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
خرم آباد - ايرنا- پايگاه خبري يافته در مطلبي با عنوان خيابانهاي خالي از پلهاي عابر نوشت: نصب پلهاي عابر پياده يكي از رايجترين خدمات شهري براي افزايش ايمني تردد در شهرهاست.