سمنان- ايرنا- مديركل هواشناسي استان سمنان گفت: افزايش بارش ها در پاييز و زمستان امسال به معناي عبور از بحران خشكسالي نيست.

غلامرضا حسني غربا روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: ميزان بارش باران و برف در پاييز و زمستان امسال در استان سمنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 260 درصد افزايش يافته است.
وي خاطرنشان كرد: ميزان بارش ها در سالجاري در سمنان به نسبت دوره بلند مدت 25 تا 30 ساله دستكم 40 درصد افزايش يافته است اما اين اين شرايط به معني عبور قطعي يا حتي مقطعي از بحران كم آبي نيست.
مديركل هواشناسي سمنان اضافه كرد: سفره هاي زيرزميني سمنان به دليل برداشت هاي بي رويه ظرفيت چندان مطلوبي ندارد و بيش از 70 درصد از آب سطحي و روان آب در استان تبخير مي شود.
حسني غربا ادامه داد: افزايش دما يكي از پيامدهاي محسوس تغيير اقليم در سمنان است كه با افزايش پوشش گياهي مي توان تاحدودي اثرهاي منفي اين چالش را خنثي كرد.
مديركل هواشناسي استان سمنان خاطرنشان كرد: اصلاح الگوي مصرف در بخش هاي مختلف و انتقال آب از ساير حوزه ها از راهكارهاي موثر براي رفع معضل كم آبي در استان سمنان است.
وي تصريح كرد: بخش قابل توجهي از چالش كم آبي در سمنان در بخش كشاورزي است و اجراي دقيق اصلاح الگوي كشت و سامانه هاي نوين آبياري مي تواند صرفه جويي در مصرف را افزايش دهد.
مديركل هواشناسي سمنان گفت: انتقال آب در بخش كشاورزي به صورت سنتي و روباز به هيچ عنوان اصولي نيست و الگوهاي خاص براي عبور از شرايط بحران آب در اين بخش اتخاذ شود.
به گزارش ايرنا، سامانه هواگوي 134 آماده ارايه اطلاعات هواشناسي و پيش بيني‌هاي جوي سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره كل هواشناسي استان داراي 9 ايستگاه سينوپتيك، 15 ايستگاه اقليم شناسي و 50 ايستگاه باران‌سنجي در نقاط مختلف است.
ايران حدود 11 سال است كه با انواع خشكسالي ها مواجه است و بخش زيادي از منابع آبي سطحي و زيرزميني را از دست داده است.
7339/7408