سمنان - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با بیان اینكه سازمان حفاظت محیط زیست تنها مرجع رسمی برای صدور پیوست محیط زیستی تمام طرح ها است گفت: تایید این سازمان بر انتقال آب خزر برای همه نهادهای دولتی و مردم حجت باشد.

احمد همتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اتمام مطالعات طرح انتقال آب خزر به كویر مركزی، سازمان حفاظت محیط زیست تاییدیه خود را پس از سال ها بررسی، پژوهش، برگزاری جلسه های متعدد و كارهای كارشناسی به صورت مكتوب اعلام كرده است.
وی بیان كرد: طرح انتقال آب خزر به استان سمنان و كویر مركزی، علاوه بر تاییدیه زیست محیطی، تاییدیه ماده 215 قانون توسعه كشور و ردیف بودجه ای برای مطالعه و اجرا در بودجه 98 را از كمیسیون تلفیق و سپس صحن مجلس شورای اسلامی دریافت كرده و از این رو زمینه برای اجرای این طرح ملی مهیا است.
همتی در ادامه تاكید كرد: 50 میلیارد ریال ردیف بودجه ای برای طرح انتقال آب خزر به كویر مركزی در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده است.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ردیف بودجه ای طرح انتقال آب خزر، یكی از شرط های لازم برای عقد قرارداد با شركت های داخلی یا خارجی اجرا كننده طرح است.
همتی تصریح كرد: طرح انتقال آب خزر به روش بی. او. تی اجرا خواهد شد و نیازمند به هزینه و بودجه دولت در آن نیست.
وی یادآور شد: ردیف بودجه ای، تاییدیه ماده 215 و تاییدیه محیط زیست برای عقد قرارداد با شركت پیمانكار داخلی یا خارجی لازم و این سه مورد تضمین های دولت به شركت اجراكننده طرح خواهد بود.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: مطالعات طرح تقریبا به اتمام رسیده است بنابراین هزینه مطالعاتی چندانی لازم ندارد.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: همه استان ها از جمله مبدا و مقصد و كل كشور نیازهای آبی را با اجرای طرح انتقال آب خزر برطرف كرده و از این طرح منتفع می شوند.
وی تاكید كرد: در ادامه كار بر روی این طرح و به هنگام آغاز عملیات اجرایی، مسائل زیست محیطی باید به طور كامل رعایت و با رصد دقیق این مساله طرح انتقال آب خزر به سمنان اجرا شود.
همتی ادامه داد: بحث آب و چالش های آن در اكثر استان های كشور به دلیل مشكلات جدی كمبود آب در این سال ها ایجاد شده است، اما مردم مبنا برای اظهار نظر، كارهای كارشناسی منابع موثق و قانون را ملاك اظهار نظر قرار دهند.
به گفته وی، تحقق انتقال آب خزر به سمنان از چالش ها كاسته و اتفاق ناگواری در پی آن نخواهد افتاد.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان، مردم و مسئولان در چارچوب قانون و مبنای كار كارشناسی نقطه نظرات خود را بیان كنند.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان یادآور شد: از بیان مطالب احساسی و به دور از معیارهای مذكور خودداری شود تا كشور در همه زمینه ها با محقق شدن این 2 معیار مسیر توسعه را پیدا كند.
در سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روزهای 13 و 14 آذر به استان سمنان تصویب شد كه طرح انتقال آب خزر در دستور كار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
ردیف بودجه ای مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مركزی روز شنبه 11اسفند ماه 97 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
7408/9891