یزد - ایرنا - پدیده زمین خواری و تصرف غیرقانونی اراضی ملی در برخی روستاهای شهرستان مهریز موجب تغییر كاربری تعدادی از باغ ها و تخریب منابع طبیعی شد كه این امر باعث نارضایتی مردم و مسئولان منطقه شده است.

به گزارش ایرنا، ییلاقی بودن اغلب روستاهای بخش مركزی مهریز به خصوص در دهستان میانكوه موجب تشدید پدیده زمین خواری و تصرف غیرقانونی باغ ها و اراضی ملی منطقه شده است.
این پدیده به رغم نظارت و پیگیری های خوبی كه سال های اخیر توسط دستگاه های مسئول انجام شد همچنان از جمله مسائلی است كه نارضایتی مردم روستاهای منطقه را به همراه دارد.
در این خصوص عده ای از مردم و مسئولان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه برای پیشگیری از موضوع باید همت جمعی و همكاری جدی انجام شود برضرورت نظارت و اقدام بهتر تاكید كردند.
عضو شورای اسلامی منشاد مهریز با بیان اینكه زمین خواری در این روستای ییلاقی توسط عده ای سودجو ادامه دارد بر نظارت و اقدام بیشتر و بهتر توسط دستگاه های مسئولا تاكید كرد.
علی دهقان افزود: تاكنون كارهایی برای پیشگیری از تخریب اراضی تصرف شده سال های اخیر انجام شد، توقع مردم این است كه مسئولان بدون اغماض وظایف خود را در راستای جلوگیری از آن انجام دهند.
وی همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تصرف غیرقانونی اراضی ملی منطقه مراتب را برای بررسی و رسیدگی در اسرع وقت در اختیار شورای اسلامی روستا قرار دهند.
همچنین یكی از روستاییان گل افشان دهستان میانكوه به ییلاقی بودن این منطقه و سوء استفاده برخی ها به زمین های مزروعی و ملی اشاره كرد و خواستار رسیدگی به آن شد.
حسین زارع افزود: تشدید نظارت بر اراضی ملی و همكاری مردم قطعا نقش پیشگیری دارد و باید دستگاه های مسئول در برخورد با زمین خواران جدی وارد عمل شوند.
رئیس شورای اسلامی بخش مركزی مهریز هم با بیان اینكه پدیده زمین خواری به خاطر ییلاقی بودن است از اقدام دستگاه های مسئول در برخورد با متخلفان قدردانی كرد.
حسین امینی با بیان اینكه نظارت ها و اقدام ها باید بیشتر شود از مردم خواست در صورت مشاهد موارد تخلف نسبت به ارائه گزارش دقیق برای پیگیری و برخورد اقدام كنند.
بخشدار مركزی مهریز هم با اشاره به اینكه عده ای در برخی مناطق به دنبال تصرف اراضی ملی هستند بر آمادگی بخشداری با همكاری دهیاران و شوراهای اسلامی برای پیشگیری اعلام آمادگی كرد.
مهدی دهقان زاده افزود: دولت و مسئولان در صورت مشاهده بدون چشم پوشی بسیار جدی وظایف خود را در راستای تحقق اهداف نظام و جلوگیری از تصرف منابع طبیعی انجام می دهند.
همچنین رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز گفت: سال های اخیر همكاری برای مبارزه با زمین خواری نسبت به گذشته خیلی بهتر شد، ولی كافی نیست.
سید علی باقری تصریح كرد: برای آگاهی مردم در خصوص عواقب زمین خواری و نقش آنها در همكاری با اداره منابع طبیعی ، فعالیت های فرهنگی و آموزشی خوبی در شهر و روستاهای مهریز انجام شد.
این مسئول با بیان اینكه زمین‌خواری عامل تهدید اراضی ملی است تصریح كرد: به خاطر ییلاقی بودن روستاها و مناطق مختلف منطقه، زمین‌خواری شیوع یافت و از ابتدای سال تاكنون 84 هكتار اراضی ملی توسط زمین‌خواران تصرف‌شد و 47 فقره پرونده در این ارتباط تشكیل‌شده است.
به گفته باقری تاكنون اغلب اراضی متصرفی به همت و همكاری دستگاه های مسئول خلع ید شد و با جدیت موضوع در دستور كار است و با متخلفان برخورد صورت می گیرد.
وی از مردم خواست مراتب را با شماره تلفن 1504 گزارش كنند و از تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی در این شهرستان و روستاها بخش مركزی مهریز جلوگیری شود.
بخش مركزی مهریز شامل دهستان های میانكوه ، ارنان ، تنگچنار ، بهادران و خورمیزات است و از جمعیت 50 هزار نفری شهرستان حدود 30 درصد در روستاها زندگی می كنند.
مركز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 كیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 2047/