تهران- ایرنا- مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت، اگر طی روز میهمانی های متعددی می روید حساب تعداد شیرینی هایی را كه می خورید داشته باشید و در كنار آن میوه هم مصرف كنید.

زهرا عبداللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شكلات، آجیل و غیره زمینه ساز دیابت نوع 2، پرفشاری خون، چربی خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی است كه باید همه گروههای سنی به برنامه غذایی سالم در ایام نوروز توجه اساسی داشته باشند.
وی اظهار داشت: بهتر است هموطنان در ایام نوروز از انواع شیرینی های ساده و در اندازه كوچك برای پذیرایی میهمانان خود تهیه كنند تا آنها با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند.
عبداللهی ادامه داد: شیرینی های تازه كه با مقادیر زیاد شكلات، خامه یا ژله تهیه می شوند، میزان كالری بالایی دارند و مقادیر زیادی قند و چربی وارد بدن می كنند كه علاوه بر اضافه وزن، بالارفتن میزان چربی های خون را نیز به دنبال خواهند داشت.
این متخصص تغذیه توصیه كرد، در طول روز اگر به میهمانی های متعددی می روید حساب تعداد شیرینی هایی را كه می خورید داشته باشید، اگر در یك دید و بازدید شیرینی میل كردید، در دید و بازدید بعدی بجای شیرینی یك عدد میوه مصرف شود.
عبداللهی ادامه داد: میوه ها علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی كه برای حفظ سلامت بدن لازم هستند، حاوی تركیباتی بنام آنتی اكسیدان بوده كه نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است.
به گفته وی، آنتی اكسیدان ها از طریق تركیب شدن با رادیكال های آزاد كه بدنبال واكنش های اكسیداسیونی در بدن تولید می شوند، از آسیب و تخریب سلول های بدن جلوگیری می كنند.
عبداللهی افزود: در میان میوه ها، مركبات و سیب از پرخاصیت ترین ها هستند، مصرف موز بدلیل داشتن كالری زیاد باید محدود شود و خیار نیز چون كالری بسیار كمی دارد و جای میوه را می گیرد، برای كسانی كه اضافه وزن دارند یا مراقب قند خون خود هستند بسیار مناسب است.
وی اضافه كرد: برای صرف چای، به جای قند و شكلات، از كشمش، توت خشك و یا خرما در حد كم استفاده و اگر قهوه و نسكافه برای پذیرایی سرو می شود از نوع بدون قند آن استفاده شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح كرد: در مصرف آجیل زیاده روی نشود، انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، بطوری كه هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 كالری است.
عبداللهی اظهار داشت: از انواع آجیل های بدون نمك و یا كم نمك استفاده شود، آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمك، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می كنند و افرادی كه به فشار خون بالا دچار هستند و همچنین بیماران قلبی عروقی از مصرف آجیل های شور باید پرهیز كنند.
وی ادامه داد: در وعده ناهار و شام، اگر چندین نوع غذا سرو می شود، حتی الامكان به یك نوع غذا بسنده و برای جلوگیری از دریافت زیاد كالری كه با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، سعی كنید نیمی از بشقاب با سالاد و سبزی پر شود، با این كار میزان دریافت كالری حاصل از غذای مصرفی محدود می شود و سالاد و سبزی بدلیل داشتن فیبر، جذب چربی ها و مواد قندی را نیز كاهش داده و از اضافه وزن جلوگیری می كند.
عبداللهی گفت: به تغذیه سالمندان و كودكان توجه بیشتری باید كرد تا از پرخوری و یا بیش خواری آنها جلوگیری شود.
وی افزود: در صورت نبود زمان كافی برای پخت و پز، غذا در ایام عید به جهت دید و بازدیدهای زیاد و مصرف آجیل، شیرینی و میوه در طی روز سعی شود، وعده ناهار و شام بسیار سبك مانند استفاده از نان، پنیر و سبزی، نان، پنیر و خیار و گوجه فرنگی، فرنی، سوپ های ساده و غیره استفاده و از مصرف غذاهای آماده، پرچرب و فست فودها خودداری شود.
عبداللهی تصریح كرد: بلافاصله پس از صرف شام نخوابید و یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نكنید.
اجتمام *9022*1485