تهران- ایرنا- كارشناس داوری فوتبال، گفت: مسئولان فوتبال باید با كنار گذاشتن تعارف و همچنین دوری از رواج پرخاشگری در این رشته به دنبال فرهنگ سازی بروند.

به گزارش ایرنا؛ «محمد فنایی» پیشكسوت نام آشنای داوری فوتبال ایران در خصوص خشونت، پرخاشگری در فوتبال ایران و اعتراضات بی شمار به قضاوت داوران؛ گفت وگویی را با ایرنا انجام داد كه شرح آن را در زیر می خوانید.

ایرنا: پرخاشگری و ناهنجاری در فوتبال ایران به اوج خود رسیده است، نظر شما در این باره چیست؟
در فوتبالی كه اسم آن را حرفه ای گذاشته ایم و به آن افتخار می كنیم چه پیشرفت هایی از نظر اخلاقی داشته ایم؟
هنجار شكنی و ناهنجاری در این فوتبال زیاد شده است و به طور حتم این اتفاق تبعات نه چندان خوبی برای ما به همراه خواهد داشت. اگر بخواهیم به این دل خوش كنیم كه در فوتبالمان پیشرفت داشته ایم و اقدامی برای بهبود شرایط فرهنگی این رشته نكنیم به شدت ضربه خواهیم خورد.

ایرنا: البته پرخاشگری در ورزش ایران وجود دارد اما در فوتبال بیشتر به چشم می خورد، دلیلش را در چه می دانید؟
به هر حال فوتبال ویترین ورزش ایران است و همه در فوتبال به دنبال نتیجه گرفتن و تصاحب جام هستند و برای رسیدن به خواسته و اهداف خود دست به پرخاشگری می زنند. من یك پرسش از شما دارم.
یك سال این جام را بالای سر نبریم چه اتفاقی می افتد؟
به جای این كه بخواهیم ناهنجاری و پرخاشگری را رواج بدهیم فرهنگ سازی را در دستور كار قرار دهیم و به طور حتم در جهت پیشرفت فوتبال گام خواهیم برداشت.

ایرنا: ریشه این ناهنجاری ها در كجاست؟
این مشكلات را باید در جامعه جست و جو كرد. دباید قبول كنیم مردم حالشان خوب نیست، مشكلات اقتصادی، بیكاری و اوضاع نابسامان جوان ها، در این پرخاشگری تاثیر مستقیم دارد.
باید برای جوانی كه برای تماشای یك مسابقه فوتبال به ورزشگاه می آید بستر مناسبی را فراهم كنیم تا به دور از مشكلات و موانعی كه در زندگی اش وجود دارد چند ساعتی از آنها به دور باشد و بتواند در كمال آرامش از بازی تیم مورد علاقه اش لذت ببرد.
برخی از مدیران، مربیان و بازیكنان فقط دنبال نتیجه گرفتن هستند البته من به آن ها حق می دهم. در فوتبال هزینه های زیادی صورت می گیرد و مدیران و مربیان می خواهند با موفقیت به خواسته های خود دست پیدا كنند اما این به دست آوردن موفقیت نباید به هر قیمتی باشد و باعث نظام گسیختگی فوتبال شود و هیچ كس نتواند آن را مهار كند.
برخی ازبرنامه های تلویزیونی مدام اعلام می كنند ما بهترین تماشاگران جهان را داریم اما من با این جمله موافق نیستم. همواره حضور ارزشمند تماشاگران را در میادین ورزشی مهم دانسته ام اما جدا از این تعارفات باید اعلام كنیم كه علاقه مندان به فوتبال در ایران فرهنگ غنی دارند اما در جهت افزایش آن باید تلاش بیشتری كنند.
به طور مثال باید بگویم كه مسائل فرهنگی در فوتبال جهان به طور كامل حل شده است. در گذشته و در فوتبال اروپا برای تماشاگران فنس می گذاشتند و خشونت بیداد می كرد. خودتان می دانید چقدر كشتار اتفاق افتاد اما با فرهنگ سازی درست و اصولی این مسائل از بین رفت و در خیلی از ورز شگاه های جهان فاصله تماشاگران با بازیكنان به 1 متر هم نمی رسد اما كوچك ترین اتفاقی رخ نمی دهد اما به نظر شما چنین مسائلی در ایران می تواند رخ دهد؟
به طور حتم پاسخ شما نیز مثل من منفی است اما اگر ما نیز آموزش را سرلوحه كارمان قرار دهیم این اتفاقات شدنی است.

ایرنا: فكر می كنید چه زمانی به این فرهنگ در فوتبال ایران برسیم؟
برای رسیدن به این مهم به زمان نیاز داریم اما این اتفاقات یك شبه شدنی نیست. متاسفانه برخی هستند كه می خواهند هجمه ناسالم در فوتبال ایران وجود داشته باشد و از آن سواستفاده كنند.
تا زمانی كه این تفكر ناسالم وجود داشته باشد به جلو حركت نخواهیم كرد.

ایرنا: به طور حتم نقش مسولان فوتبال در این فرهنگ سازی مهم است؛ پیشنهادی برای آن ها دارید؟
باید نظم و انضباط تاثیرگذار داشته باشیم، با این نوع برخوردهایی كه كمیته انضباطی و كمیته اخلاق فدراسیون فوتبال انجام می دهند به جایی نخواهیم رسید.

ایرنا: چه برخوردهایی باید انجام دهند؟
باید مقررات سنگینی وضع شود، همواره اتفاقات از داخل مستطیل سبز به سكوها كشیده می شود و مربیان و بازیكنان با رفتارهای خود در این راه نقش مهمی دارند.
فدراسیون فوتبال باید تعارف را كنار بگذارد و برخوردهای سنگین انضباطی برای افرادی در نظر بگیرد كه در این پرخاشگری نقش دارند.

ایرنا: منظورتان محرومیت های طولانی مدت است؟
حرف من این است دیگر مماشات و تعارف كافی است و برخی مدیران باید بدون نگرانی به خاطر از دست دادن میزهای خود با قدرت وارد این مساله مهم شوند.
متاسفانه برخی مدیران فوتبال ایران توانایی انجام برخورد قوی را ندارند. برای درست كردن نظم این فوتبال باید تلاش زیادی كرد و حتی ممكن است برخی بازیكنان و مربیان با محرومیت های سنگین روبه رو شوند.

ایرنا: نقش داوران چیست؟ آیا قبول دارید برخی از اشتباهات آنها به این ناهنجاری ها كمك زیادی كرده است؟
من قصد دفاع از داوران را ندارم اما آیا با این همه ناهنجاری و پرخاشگری كه در ورزشگاه ها وجود دارد آنها می توانند فراغ بال و آرامش قضاوت كرد؟
ما داوری داریم كه در دنیا یكی از بهترین هاست و نامش در فیفا به نیكی یاد می شود اما وقتی قضاوت می كند با سنگین ترین فشارها روبه رو می شود.
آیا یك داور بعد از اشتباه سزاوار این همه توهین است؟ چرا انتظار داریم با این رفتارهای نادرستی كه با فغانی داریم او با قدرت برای ما قضاوت كند.
البته در پایان باید بگویم كه رسانه ها نیز در پایان دادن به پرخاشگری نقش مهمی دارند و همه باید دست به دست هم دهیم تا فرهنگ خشونت كه رواج پیدا كرده است از بین برود.
**ورزشی**م.ت**