اردبیل - ایرنا - 12 پزشك عمومی استان اردبیل برای طی دوره آموزش آب درمانی و استفاده از تجربه های نوین به شهر استانبول تركیه اعزام می شوند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا و بر اساس اعلام روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، این پزشكان با همكاری استانداری اردبیل و دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان و در راستاي تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشكی اردبیل با دانشگاه دولتی استانبول به تركیه اعزام می شوند.
بنا به این گزارش، این افراد شامل 6 پزشك زن و 6 پزشك مرد بوده و در طی دوره 6 ماهه، روش های آب درمانی را در دانشگاه استانبول تركیه فرا می گیرند.
بر اساس این گزارش، پزشكان اعزامی پس از اتمام دوره در مراكز آب درمانی استان در قالب قرارداد با بخش خصوصی مشغول به كار خواهند شد.
ثبت نام و پذیرش پزشكان متقاضی اعزام به تركیه توسط دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل آغاز شده است.
استاندار اردبیل در جلسه بررسی پروژه‌های سرمایه گذاری حوزه گردشگری استان، این اقدام را گامی بزرگ برای توسعه گردشگری سلامت در اردبیل عنوان كرد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این زمینه گفت: آموزش پزشكان پیرو سفر استاندار اردبیل و بازدید از زیرساخت ‌های دانشگاه استانبول در حوزه آب درمانی در دستور كار قرار گرفته است.
نادر فلاحی تاكید كرد: آموزش پزشكان با هدف پایه‌ ریزی آب درمانی در اردبیل دنبال می‌شود و به زودی با مشاركت مراكز آموزش عالی استان، رشته تخصصی آب درمانی پزشكی در استان نیز دایر می شود.
حدود 120 دهنه آب معدنی گرم و سرد در استان اردبیل شناسایی شده است.
شهر سرعین با داشتن 22 دهنه آب گرم معدنی به عنوان مهم ترین كانون آب درمانی ایران شهرت جهانی دارد.
آب های گرم این شهر هر یك با خواص شیمیایی، درمانی و درجه حرارت متفاوت یكی از عوامل مهم جذب گردشگر به منطقه است.
مجتمع آب درمانی سبلان سرعین، آبگرم قره سو (اعصاب سویی)، چشمه گوز سویی (آب چشم)، آبگرم ژنرال (جنرال)، آبگرم گاومیش گلی، آبگرم پهنلو (پهن ‌سو)، آب درمانی بش باجیلار (پنج خواهران)، مجتمع آب درمانی سرعین ایرانیان، مجتمع هتل و آب درمانی قهوه سویی مهم ترین كانون های آب گرم سرعین است.
مشگین شهر در شمال اردبیل هم دومین شهر پر تعداد از نظر داشتن آبهای گرم محسوب می شود.
قینرجه، شابیل، موییل، قوتور سویی، نگین دودو، آخار باخار از جمله چشمه های آبگرم شهرستان مشگین شهر است.
سردابه در شهرستان اردبیل، قینرجه، سقزلو در شهرستان نیر و آبگرم خلخال سویی در شهرستان كوثر از جمله دیگر آب گرم های موجود در استان اردبیل به شمار می رود.
استان اردبیل به سبب داشتن این تعداد آبگرم معدنی به سرزمین چشمه های بهشتی معروف شده است اما این چشمه ها بیشتر به صورت سنتی و نیمه سنتی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
كارشناسان معتقد هستند كه آب های گرم استان اردبیل بیشتر برای آب تنی و شنا مورد استفاده قرار می گیرد و عمده مشتریان آن نیز با توجه به این ویژگی مسافران و گردشگران ارزان داخل كشور هستند.
گردشگران خارجی بیشتر به ویژگی های درمانی آب های معدنی توجه می كنند و به علت ضعف در این زمینه، چشمه های آبگرم استان اردبیل چندان پذیرای گردشگران با اهداف آب درمانی نیست.
به باور كارشناسان حوزه گردشگری، در صورت توسعه بخش درمانی آب های گرم معدنی، حوزه گردشگری استان اردبیل از تك فصلی بودن خارج شده و در تمام فصول پذیرای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
1905/6016