به گزارش خبرنگار علمي ايرنا از وزارت آموزشوپرورش، «سيدمحمد بطحايي» امروز يكشنبه در نشست فصلي مديران كل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با يادآوري اينكه سمتوسوي تعليم و تربيت، كودكان و نوجوانان است و اگر به آن دقت نكنيم همه كارهاي ما به بيهودگي سپري شده است، اظهار داشت: زماني كه از تربيت صحبت ميكنيم منظور اين است كه مربي در مسير تربيتي، متصف به ويژگيهايي شود كه خداوند آنها را حائز است و كسي باتربيتتر است كه اين ويژگيها را داشته باشد.
وي افزود: اين صفات فقط براي دين اسلام نيست و براي همه نظامهاي تعليم و تربيت و اديان، اين ويژگيها تعريف شده است.
بطحايي تاكيد كرد: در گام اول تربيت، اين مسير بايد براي كودكان و نوجوانان فراهم و سازگارتر شود و اين مقصد همه فعاليتها در آموزشوپرورش است و اگر در فعاليتها از اين بحث غافل شويم پيامد مطلوب موردنظر را نخواهيم داشت و كودكان ما با همه سختيهايي كه كشور در مسير تعليم و تربيت آنان طي ميكند، به هدف اصلي آموزشوپرورش كه تعليم و تربيت است دست نمييابند.
وزيرآموزشوپرورش تصريح كرد: بچهها وارد گردونه يادگيري رسمي و غيررسمي ميشوند تا به تربيت دست پيدا كنند و در صورت محقق نشدن اين هدف، تمام تلاشهاي ما بيهوده و بياثر است.
وي با بيان اينكه بايد در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براي رسيدن به اين اهداف دو كار مهم انجام شود، گفت: گام اول شناسايي موانع تربيت و گام دوم فراهم كردن شرايط و لوازم و امكانات لازم است كه بايد در اختيار دانشآموزان و مربيان قرار دهيم.
بطحايي در تعريف يادگيري گفت: منظور از يادگيري تغيير نسبتاً پايدار در نگرش، دانش و رفتار دانشآموزان است و اگر دانشآموزان را به برنامههاي تربيتي كانونها بياوريم اما رفتار آنان تغيير نكند و يا پايدار نباشد در حقيقت يادگيري رخ نداده است.
وي با بيان اينكه برنامههاي درسي و پرورشي گاهي باعث موانعي شدهاند، گفت: محيط آموزش رسمي تبديل به محيطي شده است كه دانشآموزان بهزور به مدرسه وارد ميشوند و براي همين يادگيري اتفاق نميافتد مگر اينكه دانشآموزان باذوق و اشتياق به مدرسه بيايند.
بطحايي با خواندن مصرعي از شعر «ميسوزم و بهر تسلاي جگر دف ميزنم»، گفت: كار شما مديران كل كانونهاي پرورش فكري بسيار سخت است و ايجاد محيط شاد براي دانشآموزان بايد مهمترين دغدغه شما باشد و محيط كانون طوري باشد كه در آن دانشآموزان با اشتياق و ذوق و تمايل دروني حضور داشته باشند و از بودن در آن احساس شعف كنند و اين اتفاق زماني ميافتد كه برنامههاي شما همسو با نياز دانشآموزان باشد.
وزير آموزشوپرورش يادآور شد: در چند ماه اخير با هنرمندان و نخبگان در حوزههاي مختلف فرهنگي هنرمندان ديدارهايي داشتم كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ميتواند با توجه به اينكه ظرفيتي مطمئن براي جامعه است از اين سرمايه استفاده كند و از نخبگان فرهنگي و هنري در برنامهها بهره بگيرد.
علمي*9294* 1055
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
تهران- ايرنا- وزير آموزش و پرورش گفت: گاهي فكر ميكنيم يادگيري صورت گرفته است اما تا زماني كه تربيت اتفاق نيفتد، يادگيري صورت نميگيرد و به همين علت ويژگيهاي مدنظر ما در فارغالتحصيلان مدارس مشاهده نميشود و متأسفانه ما معلمان گاهي مانع را برنميداريم و حتي باعث موانعي هم ميشويم.