غلامعباس ارباب خالص روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: چین در سال 1391 شمسی بر اساس طرح 'یك راه ، یك كمربند' مسیری تجاری را در این قاره تدوین كرد كه با عبور از شرق، شمال و غرب چین و گذر از كشورهای آسیای مركزی شامل تاجیكستان، تركنمستان و قرقیزستان و نیز ایران و تركیه غرب آسیا را به دریای سیاه و اروپا متصل كند.
وی ادامه داد: ایجاد راه ابریشم و یا كمربند اقتصادی آسیا نیازمند مسیرهای فرعی در شمال و جنوب آن است از طرفی زمان و هزینه دو مولفه مهم در حوزه ترانزیت است كه زیر ساختهای مناسب ریلی و جاده ای كشورمان مسیر ایران را به عنوان بهترین مسیر فرعی و دسترسی منطقه ای در كنار جاده ابریشم مطرح كرده است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور به موقعیت جغرافیایی كشورهایی نظیر روسیه، هند و افغانستان در شمال و جنوب این جاده ابریشم جدید اشاره كرد و گفت: مسیر ترانزیتی پاكستان به راه ابریشم جدید نیازمند عبور از افغانستان است و از آنجا كه این دو كشور دارای مسیرهای كوهستانی هستند انتخاب این مسیرها موجب افزایش زمان و هزینه ترانزیت می شود لذا اتصال كمربند اقتصادی آسیا به آبهای آزاد ازمسیر ایران به صرفه تر است.
ارباب خالص افزود: مسیرهای انشعابی شمالی این راه هم در روسیه واقع است كه به خاطر محدود بودن به مناطق شمالی این كشور جز ارتباط شهرهای روسیه جایگاه اقتصادی دیگری ندارد و در جنوب نیز مسیر هند برای اتصال راه ابریشم جدید به دریا بسیار طولانی است.
وی ادامه داد: عبور كالای ترانزیتی از مسیر ایران علاوه بر سهولت، این كالاها را به دریای آزاد یعنی خلیج فارس و دریای عمان و كشورهای شبه جزیره عربستان انتقال می دهد و اتصال این مسیر ترانزیتی به بندرگاههای تجاری فعال امارات متحده عربی و عمان از دیگر مزایای مسیر ایران است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور گفت: همچنین این مسیر، كمربند اقتصادی آسیا را به كشورهای شبه جزیره عربستان و از این طریق به دریای سرخ و كشورهای شرق و مركز آفریقا متصل خواهد كرد.
ارباب خالص ایران را شاهراه ترانزیت منطقه دانست و افزود: باید بتوان شرایط و قوانین ترانزیت را اصلاح و تسهیل كرد و با استفاده از شیوه های جدید در بندرگاهها و ترمینالها، تخلیه و بارگیری را سرعت بخشید.
وی اضافه كرد: ساده كردن دستورالعملهای ترانزیتی، كاهش محدودیتها و تعرفه های گمركی در یك برنامه ریزی بلند مدت می تواند كشورهای مختلف را برای استفاده بیشتر از مسیر ترانزیتی كشورمان ترغیب كند و ایران را در صدر مسیرهای تجاری منطقه قرار دهد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور به مسیر ریلی جدید چابهار- سرخس اشاره كرد و گفت: اهمیت ترانزیت در كشور مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم ساخت این مسیر ریلی جدید در اولویت اقدمات در حال انجام قرار بگیرد و بودجه های استانی و یا ملی آن تامین شود.
ارباب خالص افزود: ترانزیت به عنوان یك صنعت، توسعه زیرساختها، اشتغال زایی و توسعه محدوده جغرافیایی مرتبط با ترانزیت در داخل كشور را موجب می شود و علاوه بر آن بر سایر نقاط از جمله مبدا و مقصد ترانزیت نیز تاثیرگذار است و موجب می شود در جغرافیای كشورهای خارجی و به شعاع حوزه فعالیت ترانزیتی رونق و توسعه اقتصادی انجام شود.
وی ادامه داد: به واسطه توسعه اقتصادی ناشی از ترانزیت، توسعه نیافتگی، فقر و بیكاری منطقه ای بهبود می یابد و مسائل امنیتی ناشی از این كاستیها حل می شود.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور به راه اندازی خط ریلی سرخس- مشهد - بافق- بندرعباس در چند دهه قبل اشاره كرد و گفت: این خط آهن با اتصال آسیای مركزی به بندرعباس و درچارچوب توافقهای ترانزیتی دو یا چند جانبه بین كشورهای عضو اكو موجب نقش آفرینی بیشتر ایران در تجارت منطقه ای شد.
ارباب خالص افزود: در ادامه این ارتباطات تجاری در مسیر ریلی سرخس- بندرعباس روابط منطقه ای ایران با كشورهای منطقه تقویت شد و در نهایت، این ارتباطات موجب افزایش تفاهم بین كشورهای نفع برنده از مسیر ترانزیتی یاد شده گردید.
او اضافه كرد: مسیرهای ترانزیتی موجب روی آوردن كشورهای منطقه به ایران برای عبور كالاهای تجاریشان می شود و از طرفی موجب خواهد شد این كشورها به واسطه منافع مشترك با یكدیگر همكاری داشته باشند و یا حتی ممكن است به خاطر این منافع مشترك از برخی اختلافات نیز چشمپوشی كنند و یا به تفاهم برسند و این تفاهمها حتی ممكن است به یك همگرایی منطقه ای منجر شود و آثار سیاسی مشتركی برای كشورها به همراه آورد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور به طرح چین در ارائه ایده 'یك راه، یك كمربند' اشاره و بیان كرد: هر اقدامی كه در كشور انجام می شود متوجه تامین منافع اقتصادی خودمان است و برنامه ریزی در ترانزیت و مشاركت در طرحهایی مانند یك راه، یك كمربند نیز باید درهمین راستا صورت گیرد.
ارباب خالص افزود: چین در فكر احیاء دوباره جاده ابریشم با هدف تجاری و اقتصادی است و در این راستا در سال 1391 خورشیدی اجلاسی با حضور شهرداران این مسیر تجاری تاریخی برگزار كرد كه صولت مرتضوی شهردار وقت مشهد نیز در آن حضور یافت.
وی ادامه داد: در این اجلاس چند روزه چند سند همكاری و میثاق نامه امضا شد همچنین بعد از آن اجلاس، اجلاسهای دیگری نیز در آلماتی قزاقستان و آنتالیای تركیه برگزار شد كه با وجود دعوت از شهردار قبلی مشهد متاسفانه قاسم تقی زاده خامسی به دلیل مشكلات كاری و یا عدم وقوف نسبت به اهمیت حضور در این گونه اجلاسها در آنها شركت نكرد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور تصریح كرد: یكی از راههایی كه می تواند ما را به جایگاه واقعی خود برساند حضور و مشاركت دائم در مجامع تصمیم گیری منطقه ای و بین المللی است و حضور شهرداران در این گونه اجلاسهای منطقه ای بسیار موثر است و عدم حضور در آنها موجب به حاشیه رفتن كشور ما از موضوع این گونه نشستها می شود.
مفهوم كمربند اقتصادی راه ابریشم یا 'یك كمربند، یك جاده' جدید برای نخستین بار در سال 2013 میلادی (1391 خورشیدی) توسط 'شی جین پینگ' رهبر جمهوری خلق چین مطرح شد.
این طرح در قالب سرمایهگذاری چین در زیربناهای اقتصادی بیش از 60 كشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری 'كمربند اقتصادی راه ابریشم' و 'راه ابریشم دریایی' در حال اجراست.
پكن، سیاست خارجی و اقتصادی خود را با تمركز بر كشورهای این مسیر تجاری به ویژه منطقۀ آسیای مركزی پیش می برد تا بتواند در نهایت با تفوق بر مسیرهای تجاری خشكی و آبی اوراسیا، چین را در جایگاه قدرت برتر در اقتصاد جهانی قرار دهد.
1922/3221
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
مشهد- ایرنا- رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور گفت: ایران از نظر زیر ساختهای جاده ای و ریلی بهترین مسیر انشعابی در راه ابریشم جدید یا همان طرح 'یك راه، یك كمربند' در قاره آسیاست.